onsdag den 1. april 2020

Læsestatus for marts

(Reklame - indeholder anmeldereksemplarer)

Marts var en mærkelig måned. Den startede normalt ud, men blev hurtigt fuldstændig uforudsigelig, og selvom vi endelig, efter måneders regn, blæst og kulde, fik solen at se, så blev det for mit vedkommende desværre mest på afstand.
I midten af marts blev jeg, som de fleste andre offentligt ansatte, sendt på tvungent hjemmearbejde, da det fysiske bibliotek blev lukket ned. Det ændrede sig så efter en uges virtuelt arbejde til decideret karantæne, da jeg fik milde symptomer på enten corona eller influenza, og derfor ikke havde andet valg, end at sygemelde mig og blive inde, indtil symptomerne er væk. Heldigvis sørgede en god kollega for at købe ind til mig, så hverken jeg eller katten kom til at sulte, men det er godt nok surrealistisk ikke at måtte gå en tur i solskinnet eller begive mig på indkøb. Det går nu endelig bedre, og jeg håber at kunne vende virtuelt tilbage inden påske, da jeg i den grad trænger til at arbejde nu, og få indhentet nogle af de hængepartier ti dages sygdom har ført med sig.
På plussiden har den megen tvungne hjemme- og indetid betydet, at marts var en fuldstændig fænomenal læsemåned, hvor jeg gik fra at være flere bøger bagud i mit Goodreads-mål, til nu at være 14 bøger foran. Godt nok hjalp det, at jeg deltog i hele to readathons i marts, The Backlist Readathon og TFF Readathon, men alligevel. Til gengæld var jeg ikke ret god til at følge de TBRs jeg lagde, og udskiftede en del undervejs alt efter humøret og lysten. Det betød også, at jeg ikke fik læst marts måneds serie fra seriekrukken, Arthur af Kevin Crossley-Holland, eller februars FairyLoot-bog Mirage af Somaiya Daud, men til gengæld fik jeg læst marts måneds FairyLoot-bog, The Storm Crow af Kalyn Josephson, og hele 6 bøger fra min A-Z TBR - sidstnævnte ikke mindst takket være The Backlist Readathon.
Og så må det vist være tid til at vise de bøger frem, jeg fik læst i marts.

Som altid starter jeg med anmeldereksemplarerne. I marts fik jeg læst 9 anmeldereksemplarer, tilsendt af søde forfattere og forlag.
Bøgerne er:

Katja Brandis: 
Hollys hemmelighed (Woodwalkers 3)
Fremmed vildnis (Woodwalkers 4)
Anmeldereksemplarer fra forlaget Straarup og Co. 
Serien er igang. 

Synne Kristine Eriksen: Dødeklokken (De Tre Tyste 3)
Anmeldereksemplar fra Turbine forlaget.
Serien er slut. 

Kristoffer J. Andersen:
Hidkalderen (Summoner 1)
Hidkalderen vender tilbage (Summoner 2)
Anmeldereksemplarer fra forlaget Tellerup.
Serien er igang. 

Tenna Vagner:
Ørkendrømme (Sandrytteren 1)
Byzonens skæbne (Sandrytteren 2)
Anmeldereksemplarer fra forfatteren og forlaget Calibat. 
Serien er ajour. 

Trine Tvede: Panterens øje
Anmeldereksemplar fra Forlaget mellemgaard.

Veronica Roth: Delte skæbner (Dødens mærker 2)
Anmeldereksemplar fra forlaget Alvilda. 
Serien er slut. 

Månedens første readathon var The Backlist Readathon, og her fik jeg læst 5 bøger.
De er:

Sherrilyn Kenyon: The Wager (Lords of Avalon 0) 
Serien er påbegyndt. 

Diana Wynne Jones og Ursula Jones: The Islands of Chaldea

Rebecca Roanhorse: Trail of Lightning (The Sixth World 1)
Serien er påbegyndt. 
Gail Carriger: Etiquette and Espionage (Finishing School 1)
Serien er påbegyndt. 

Natasha Pulley: Urmageren i Filigree Street (Urmageren i Filigree Street 1)
Serien er påbegyndt. 

Månedens andet readathon var TFF Readathon, og her fik jeg læst 7 bøger og 2 graphic novels. 
De er:

Peter S. Beagle: The Last Unicorn

Tamora Pierce: Tortall and Other Lands

Kalyn Josephson: The Storm Crow (The Storm Crow 1)
Serien er påbegyndt og ajour. 

Bryan Edward Hill og Gleb Melnikov: Being Human (Angel vol. 1)
Serien er påbegyndt og ajour. 

Karen Inge Nielsen:
Ravneskrig (Ravneskrig 1)

Julie Midtgaard:
Elementprøven (Sprækken til Luscuro 1)
Elementsygen (Sprækken til Luscuro 2)
Serien er ajour. 

Brandon Sanderson m.fl.: White Sand vol. 1
Serien er påbegyndt.

Som tidligere nævnt fik jeg i marts læst hele 6 bøger fra min A-Z TBR, hvilket betyder, at jeg nu er back-on-track i forhold til denne årsudfordring. 
Bøgerne er:


Diana Wynne Jones og Ursula Jones: The Islands of Chaldea

Rebecca Roanhorse: Trail of Lightning (The Sixth World 1)
Serien er påbegyndt. 
Gail Carriger: Etiquette and Espionage (Finishing School 1)
Serien er påbegyndt. 

Natasha Pulley: Urmageren i Filigree Street (Urmageren i Filigree Street 1)
Serien er påbegyndt. 


Jeg fik også læst marts måned FairyLoot-bog, som var:

Kalyn Josephson: The Storm Crow (The Storm Crow 1)
Serien er påbegyndt og ajour. 

Derudover fik jeg læst 5 bøger mere, hvoraf en enkelt er helt ny, og dukker op igen i marts måneds book haul, og de 4 andre var bøger fra reolen. 
De er:


Serien er slut. 

Fredrik Backman: Folk med angst

Tamora Pierce: Tortall: A Spy's Guide

Serien er ajour. 

Det blev også til en enkelt biblioteksbog i marts, nemlig:

Anders Villy Ehrenreich Eriksen: Lucifers fængsel

Sidst, men ikke mindst, fik jeg læst en mindre stak tegneserier og graphic novels, ialt 8 styk.
De er:

Brian K. Vaughan og Fiona Staples: Saga vol. 9
Serien er ajour. 

Philippe Aymond:
Na zdorovié, Shaniouchka! (Lady S 1)
Skål, Suzie! (Lady S 2)
Serien er igang. 

Mort Walker:
Basserne 1961-1962
Basserne 1963-1964

Bryan Edward Hill og Gleb Melnikov: Being Human (Angel vol. 1)
Serien er påbegyndt og ajour. 

Brandon Sanderson m.fl.: White Sand vol. 1
Serien er påbegyndt.

Sam Humphries og Bernard Chang: The Untouchable (Nightwing vol. 6)

Ialt fik jeg læst 29(!) bøger og 8 tegneserier/graphic novels i marts, hvilket er ret vildt. Af dem var 9 anmeldereksemplarer, og 9 bøger og 3 graphic novels var på engelsk. Jeg fik afsluttet 4 serier, kom ajour med 4 (6 med graphic novels) og påbegyndt 5 (7 med graphic novels).
I april skal jeg have gjort et større indhug i anmeldereksemplarerne, og mit mål er, at jeg, når april er slut, har fået læst alle de anmeldereksemplarer, jeg har modtaget før marts i år, så jeg ikke halter så meget bagud på den front. Derudover skal jeg have læst et par bøger fra min A-Z TBR for ikke at komme bagud igen. April måneds serie fra seriekrukken er Wardstenen af Joseph Delaney, hvor jeg håber på at få læst i hvert fald et par af de bind jeg mangler. Jeg er ret vild med serien, så jeg tænker ikke det burde være noget problem. Månedens FairyLoot-bog er Flame in the Mist af Renée Adieh, og den er jeg til gengæld mere usikker på, om jeg får læst. Jeg har nemlig kun set dårlige og lunkne anmeldelser af den, så det er ikke ligefrem en bog, jeg glæder mig til at kaste mig over.
I april deltager jeg for første gang i O.W.L.s Magical Readathon, ligesom jeg, traditionen tro, deltager i Dewey's 24 Hour Readathon i slutningen af måneden. Derudover byder måneden på påske, ferie, og, forhåbentlig, tilbagevenden til normale tilstande. Og så glæder jeg mig til, forhåbentlig snart, selv at kunne tage på indkøb, gå ture, og få lavet noget havearbejde. Forhåbentlig holder det gode vejr ved et stykke tid endnu, så jeg også får muligheden for at nyde det. Om jeg får læst lige så mange bøger i april, er nok tvivlsomt, men mon ikke jeg når op på en pæn stak alligevel, med to readathons, masser af hjemmetid, og både påske og ferie på vej?

Fik I også læst en masse i marts? Og deltager I i nogle readathons i april? 

Ingen kommentarer: