lørdag den 25. april 2020

Readathon #8

Så er der ikke længe, til forårets readathon går i gang. Det er ottende gang, jeg deltager i Dewey's 24 Hour Readathon, og selvom motivationen denne gang ikke er helt i top, grundet sygdom og verdensituationen, så ser jeg frem til et døgn fyldt med læselyst, hygge og, forhåbentlig, gode læseoplevelser.
Jeg har sørget for nem aftensmad, og brugt formiddagen på at bage boller til morgenmaden imorgen, så nu mangler jeg bare at få sat snacks frem, for at være helt klar. Billeder til Instagram og bloggen blev taget i går, for at undgå alt for mørke og utydelige billeder undervejs, og læsestakken har været valgt længe, selvom et impulskøb forhøjede bunken med en enkelt bog i går.
Læsedøgnet begynder, som sædvanligt, klokken 14, og slutter klokken 14 imorgen søndag. Som altid vil jeg opdatere dette blogindlæg løbende, efterhånden som læsedøgnet skrider frem, ligesom jeg også løbende vil være aktiv på Instagram.
Heller ikke denne gang har jeg planer om at læse alle døgnets 24 timer, da jeg, grundet sygdom, ikke har så meget energi, og derfor muligvis vil fortrække til min seng, inden det bliver alt for sent. Men jeg læser så længe, jeg har lyst til, ligesom jeg også vil heppe på mine medlæsere rundt omkring, i det omfang, jeg husker det.

(Reklame - indeholder anmeldereksemplar)

Min læsestak består denne gang af en blanding af YA, faglitteratur, graphic novels og en enkelt billedbog, hvoraf en del af bøgerne er gengangere fra min OWLs TBR, da jeg er kommet temmelig meget bagud her, og har brug for at få indhentet noget af efterslæbet. Det betyder også, at nogle af bøgerne er lidt længere, end jeg plejer at læse til dette readathon, men til gengæld er der færre bøger.
Min læsestak ser sådan her ud:

David Litchfield: Bjørnen og klaveret (36 sider)
Jeg er blevet ret glad for at læse billedbøger til readathons, og da jeg faldt over denne i Rema 1000 i går, måtte jeg bare have den med hjem til læsestakken.

V.E. Schwab m.fl.: Night of Knives (Shades of Magic: The Steel Prince vol. 2) (112 sider)
Selvom jeg godt kunne lide historien i første bind af denne graphic novel-serie, så var jeg ikke så begejstret for tegnestilen. Jeg håber dog, jeg synes bedre om den i dette bind, da jeg stadig er nysgerrig på historien, og tænker, den vil være perfekt til det tidspunkt, hvor øjnene begynder at blive trætte.

Jordie Bellaire og David López: Once Bitten (Buffy the Vampire Slayer vol. 2) (128 sider)
Jeg var ikke så begejstret for første bind i serien, men som inkarneret Buffy-fan var jeg alligevel nysgerrig nok til at ville læse videre i serien. Især fordi første bind sluttede med en virkelig ond cliffhanger.

Christina Bonde: Sjælevært (369 sider)
Jeg har efterhånden haft denne bog stående i reolen i flere år, og nu er det ved at være på tide, at jeg får den læst. Jeg ved ikke så meget om den, men forsiden er utroligt smuk, og det skulle vist nok være enten gys eller paranormal romance. Selvom den ikke er helt kort, forventer jeg alligevel at flyve igennem den, og tænker, den vil være perfekt at læse i aften, når det begynder at blive mørkt udenfor.

Nicole Boyle Rødtnes: Den sorte enkes by (Rød og Blå 1) (440 sider)
Anmeldereksemplar fra forlaget Alvilda. 
Igen en lidt længere bog, men da jeg kender forfatteren, forventer jeg, at den vil være hurtigt læst alligevel. Bogen er en del af min OWLs TBR, så det er ved at være på tide, at jeg kommer igang med den.

Line Lybecker: Da farfar forsvandt (255 sider)
Jeg er blevet rigtig glad for at læse Line Lybeckers bøger til readathons, og hendes nyeste bog har ventet tålmodigt på reolen siden BogForum til det blev april. Og så er også den en del af min OWLs TBR.

Simona Zetterberg Gjerlevsen: Fiktion (Tænkepauser 56) (60 sider)
Sidste genganger fra min OWLs TBR er denne lille lette sag, som jeg tænker vil være perfekt readathon-læsning.

Ialt er læsestakken på 1400 sider, hvilket er lidt færre sider, end jeg plejer at komme igennem, men som sagt er både energien og motivationen lidt lavere i år, og jeg kan jo altid supplere stakken, hvis jeg får lyst til det.

12.49
Læsestakken er klar, blogindlægget påbegyndt, og jeg mangler kun at finde snacks frem, inden starten går. I år består udvalget af vindruer, chokoladekiks og Toffifee, og så har jeg ispinde i fryseren, hvis jeg skulle få lyst til flere søde sager. Jeg plejer ikke at få spist ret mange snacks, når først jeg er blevet opslugt af læsningen, så derfor har jeg ikke indkøbt et stort lager denne gang.
Nu vil jeg gå en tur med støvsugeren, inden jeg får fundet snacks frem, og tjekket sociale medier, for at finde ud af, hvem der ellers er med.

14.02
Støvsugningen blev erstattet af den opvask jeg havde glemt, og tømning af opvaskemaskinen, samt lidt Youtube-kigning, men nu er det endelig blevet tid til at komme igang med læsningen, og første bog bliver Da farfar forsvandt af Line Lybecker.


16.36
Første bog er færdiglæst, og ganske som forudset var Da farfar forsvandt en tårefyldt oplevelse. Ikke mindst fordi jeg kunne genkende flere elementer fra min morfars sygdomsforløb sidste år, hvilket gav mig en ekstra klump i halsen undervejs. Line Lybecker forstår at behandle emnet med respekt, og portrættet af Patricks farfar var både realistisk og følsomt. Bogen giver en god introduktion for unge læsere til demens, og jeg kan kun anbefale den. Men sørg for at have kleenex klar, for der bliver brug for dem.
Nu vil jeg tage en lille pause, mens jeg brygger en ny kande te, og finder ud af, hvad jeg vil kaste mig over næste gang.

17.12
Jeg har fået snakket i telefon med både min far og min bror, og mens teen trækker, er jeg gået igang med min næste bog i stakken, Fiktion af Simona Zetterberg Gjerlevsen.

18.01
Fiktion var hurtigt læst, men selvom den bestemt havde interessante pointer, så manglede den alligevel et eller andet, og jeg sad tilbage med en "Var det det?"-følelse efter endt læsning.
Nu vil jeg kaste mig over en graphic novel, indtil det er tid til at sætte aftensmaden i ovnen.

18.31
Once Bitten har, ligesom sin forgænger i serien, ikke ret meget med den oprindelige tv-serie at gøre, og jeg er stadig ikke helt solgt på historien, eller de ændringer, personerne har gennemgået. Til gengæld er jeg ret vild med tegnestilen, som måske, med undtagelse af navnene, er det, der minder mest om tv-serien.
Nu vil jeg sætte aftensmaden til at varme i ovnen, mens jeg tjekker sociale medier, og ser, hvordan det går de andre læsere rundt omkring.


18.54
Jeg har tjekket sociale de sociale medier, og mens aftensmaden varmer i ovnen, nåede jeg også lige at få læst en bog mere fra min TBR, nemlig billedbogen Bjørnen og Klaveret, som var en virkelig smuk og sød fortælling om musik, drømme, familie, og lykke.
Nu vil jeg spise aftensmad, før jeg kaster mig over den næste bog fra min TBR.

19.47
Aftensmaden er spist, med hjælp fra et par sider fra Basserne 1969-1970, og tømning af skraldespanden gav mig et par tiltrængte mundfulde frisk luft. Nu er det så blevet tid til at kaste sig over den næste bog fra læsestakken, Sjælevært af Christina Bonde.

21.49
Så blev jeg færdig med Sjælevært, som desværre ikke var det match, jeg havde håbet på. Selvom bogen er velskrevet, letlæst og spændende, og jeg fløj igennem den, så blev jeg aldrig helt solgt på kærlighedshistorien (hvilket er skidt, når bogen nu er paranormal romance), og hovedpersonen Celina frustrerede mig en del, med hendes passivitet og dårlige valg. Og så var der slutningen, som blev lidt for weird for mig. Til gengæld tror jeg, at mit teenagejeg ville have elsket historien, for bogen var ikke dårlig, den passede bare ikke til mit nutidsjeg.
Nu vil jeg kigge lidt rundt på de sociale medier, før jeg kaster mig over det næste, som bliver læsestakkens anden graphic novel. Jeg er ved at være halvtræt, så der går ikke mange timer, før jeg går i seng, og at begynde på en tyk bog nu, er nok ikke en god idé.


22.41
Jeg fik leget lidt med katten, inden jeg begyndte på Night of Knives, læsestakkens anden graphic novel, som i øvrigt var rigtig god. Jeg elskede historien og universet, og selvom jeg stadig ikke er helt solgt på tegnestilen, så var den dog noget mere indbydende her i andet volume, hvor der var kommet flere farver i spil.
Nu vil jeg tjekke lidt sociale medier, før jeg siger tak for i aften, og smutter i seng. Jeg er efterhånden ved at være noget træt, og da jeg kun mangler at læse en enkelt bog fra min TBR, skulle jeg nok kunne nå at få den læst, før læsedøgnet er slut, selvom jeg går i seng nu.

8.25
Jeg er oppe, og mens jeg venter på, at morgenmaden bliver færdig, vil jeg tjekke lidt sociale medier, for at se, hvordan det går de andre deltagere rundt omkring.

9.54
Morgenmaden er spist, de sociale medier tjekket, og efter lidt leg med katten, er jeg klar til at kaste mig over den sidste bog fra læsestakken, Den sorte enkes by af Nicole Boyle Rødtnes.

12.37
Jeg er blevet færdig med Den sorte enkes by, og wow, altså. Bogen var skræmmende, modbydelig og uhyggeligt spændende, og jeg fløj igennem den på rekordtid.
Nu vil jeg spise frokost og tjekke lidt sociale medier, indtil readathonet slutter klokken 14. Jeg får ikke læst mere, før readathonet slutter, da jeg kan mærke, jeg lige skal sunde mig lidt efter Den sorte enkes by (udførlig anmeldelse kommer på bloggen senere i dag), men jeg nåede da igennem hele læsestakken, og ovenikøbet før tid.

14.00
Så er readathonet slut for denne gang, og selvom jeg stoppede læsningen før tid, så nåede jeg i mål med hele min læsestak. Jeg fik læst 1400 sider, hvoraf flere var virkelig gode læseoplevelser, og jeg nød som altid at kunne sætte en weekend af til at læse igennem. Jeg har denne gang ikke været helt så god til at følge med på de sociale medier hos de andre deltagere, men i betragtning af, at jeg har haft mindre energi og motivation end normalt, er jeg egentlig ok tilfreds.
Nu er der kun tilbage, at sige tak for, at I fulgte med. Jeg håber, I havde et godt læsedøgn, hvis I læste med, og en god weekend, hvis I ikke gjorde.

6 kommentarer:

Pernille sagde ...

Jeg har også O.W.L.'s bøger på min tbr, som jeg mangler at læse, og som jeg håber på at få gjort et stort indhug i.
Nicoles bog er virkelig spændende og hurtig at læse.
Glæder mig til at følge dig læsedøgn. Rigtig god læselyst :)

Simone sagde ...

Ambitiøs stak! Jeg håber du får et skønt readathon :)

Kirsten Bloch sagde ...

@Pernille. Dejligt at høre, at jeg ikke er den eneste, der er kommet lidt bagud med mine OWLs. Og jeg glæder mig helt vildt til at læse Den sorte enkes by, så det er godt at høre, at den er god. Jeg håber, dit læsedøgn går godt.

Kirsten Bloch sagde ...

@Simone. Tak, i lige måde:). Og stakken er nu ikke så ambitiøs igen, de sidste readathons taget i betragtning.

Piskeriset sagde ...

Dejlig læsning! Sikke mange bøger du nåede :)
Jeg havde oprindeligt planer om at deltage, men jeg havde mere lyst til at gå en virkelig lang tur og derefter spille computer med ægtefællen, så det blev lørdagens program. Overvejer dog om jeg skal deltage til efteråret - nu må vi se :-)


Mvh. Den lille Bogblog

Kirsten Bloch sagde ...

@Den lille Bogblog. Tak:) Ja, planer kan hurtigt ændre sig, og der er jo altid næste gang:)