torsdag den 12. marts 2020

Trail of Lightning

Trail of Lightning er 1. bind af fantasyserien The Sixth World, skrevet af Rebecca Roanhorse.

I en nær fremtid, hvor verden blev druknet, da havene pludseligt steg, ligger det tidligere Navajo-reservat isoleret fra omverdenen, gemt bag en magisk mur, og tørt.
Menneskene bor isoleret og spredt fra hinanden, og i ødemarken mellem dem strejfer både guder, helte og monstre fra legenderne rundt.
Maggie er monsterjæger, og oplært af en af de mest kendte og udødelige helte. Hun har helt særlige evner til at slå ihjel, men har trukket sig tilbage, efter at have fået knust sit hjerte.
Men da et bud dukker op, med med opråb om hjælp, kan Maggie alligevel ikke sige nej, og snart står hun over for et monster, hun aldrig har set før, og som er langt mere skræmmende, end dem, hun tidligere har besejret.
Mod sin vilje må Maggie slå sig sammen med medicinmanden Kai, hvis hun skal finde ud af, hvor monstret kommer fra - og hvordan det kan besejres. Sandheden viser sig dog, at være langt værre end hun på nogen måde kunne forestille sig, og trækker spor tilbage til hendes egen fortid. En fortid, som hun har gjort alt for at glemme.

Den her bog forvirrede mig virkelig. Jeg kunne sådan set godt lide universet, men handlingen virkede fragmentarisk og usammenhængende, og jeg følte hele tiden, at der manglede et eller andet til at binde univers og handling sammen.
Sproget er letlæst og flydende, med livagtige og til tider direkte kvalmende beskrivelser, godt krydret med indianske ord og begreber, som var med til at give universet liv og autenticitet. Og så minder bogens tone til tider om en gyser, med masser af creepfaktor og monstre.
Universet er originalt og anderledes, og blandingen af dystopiske fremtidselementer, øde og tørre landskaber, Navajo-legender og indiansk mytologi fungerede overraskende godt. Jeg følte mig dog til tider temmelig forvirret, og det hjalp ikke på det, at bogen mindede mig en del om Supernatural tv-serien. Jeg tror dog, at jeg ville have fået mere ud af både bog og univers, hvis jeg kendte lidt mere til indiansk og især Navajo-mytologi og legender, da der så ikke ville være helt så meget jeg skulle have forklaret.
Handlingen er godt skruet sammen, og de mange twists gør det svært at forudsige, hvad der vil ske. Der er dog et eller andet med historiens flow, som ikke helt fungerede for mig, og fik handlingen til at fremstå episodisk, eller måske snarere fragmenteret, hvilket gjorde det svært for mig at følge den røde tråd. Og det er synd, for plottet var spændende, og historien er fyldt med monstre, forræderi, hemmeligheder, magi, død, knuste hjerter, kærlighed, guder, og indianske legender, krydret med kampen for overlevelse i et ødelagt landskab.
Det fragmentariske gjorde det også svært at lære personerne rigtigt at kende, fordi de kun optrådte kort tid ad gangen, og den eneste, jeg rigtigt lærte at kende var hovedpersonen Maggie. Hende kunne jeg til gengæld rigtig godt lide. Hun er både modig og en dygtig kriger, men også isoleret, ensom og bange for at åbne sit hjerte. Hendes fortid er fyldt med tragedier, og forholdet til hendes mentor, en indiansk sagnhelt, er kompliceret, og et åbent sår. Af bipersonerne kunne jeg især godt lide Kai, den flotte medicinmand med de mærkelige evner, og Kais bedstefar, som ser det gode i Maggie, trods hendes facade. Og så var jeg ret fascineret af Coyote, tricksterguden, som man som læser ikke helt ved, hvor man har, eller hvilke motiver han har.
Selvom jeg godt kunne lide universet og hovedpersonen, og synes plottet var interessant, så gjorde bogens flow og den fragmenterede handling, at jeg følte mig forvirret det meste af tiden, og havde svært ved at komme ind under huden på personerne. Bogen var derfor lidt af en skuffelse, og jeg tror ikke, jeg kommer til at læse videre i serien, selvom jeg stadig er nysgerrig på universet. Er man interesseret i indiansk mytologi, og kan man lide dystopisk fantasy, er bogen dog stadig værd at stifte bekendtskab med.

Se også forfatterens hjemmeside.

Ingen kommentarer: