onsdag den 1. juli 2020

Læsestatus for juni

(Reklame - indeholder anmeldereksemplarer)

Med juni kom hverdagen tættere på tiden før Corona, da bibliotekerne fik lov til at åbne mere op, og vi endelig kunne lade lånerne komme tæt på bøgerne - om ikke os - igen. Samtidig kunne vi for alvor starte arbejdet med årets Fantasyfestival op igen, som ellers har ligget lidt stille, og vi nærmer os nu en digital festival, som vi føler, vi kan være stolte af. Med hverdagslignende tilstande begyndte travlheden også at melde sig, og især de sidste 14 dage i juni havde jeg travlt med at få afsluttet projekter og følge op, så jeg kunne tage på sommerferie med god samvittighed. En sommerferie, som jeg i den grad har brug for, ovenpå de sidste mange måneders uvished, stress og utryghed.
Til min store overraskelse lykkedes det, på trods af travlhed, faktisk også at få læst en hel del, og især anmeldereksemplarerne fik en ordentlig skalle, så jeg nu føler, jeg kan holde ferie med god samvittighed, da det er lykkedes mig at komme (næsten) ajour med dem, og jeg nu kun har anmeldereksemplarer fra maj og juni liggende - den sidste fra april er jeg nemlig i gang med at læse, så den tæller ikke rigtig med.
I juni valgte jeg ikke at trække nye bøger fra serie- og FairyLoot-krukkerne, ligesom jeg ikke fik læst maj måneds FairyLoot-bog, Nevernight af Jay Kristoff. Jeg fik heller ikke læst nogle af bøgerne fra min A-Z TBR, hvilket betyder, at jeg er kommet lidt længere bagud med det projekt, end jeg havde håbet på at være midtvejs gennem året. Til gengæld fik jeg læst en hel del biblioteksbøger, og fik afsluttet en serie den vej, som jeg har været i gang med længe. Og så fik jeg købt en hel del bøger.
Derudover rundede jeg i juni 100 læste bøger i år (i skrivende stund står den på 102 bøger), og jeg har derfor besluttet mig for at sætte min Goodreads-læseudfordring op fra 130 til 150 bøger, da jeg ellers risikerer at fuldføre udfordringen allerede i august, hvis ikke i juli.
Men nu må det vist være tid til at vise de bøger, jeg fik læst i juni, frem.

Som altid starter jeg med anmeldereksemplarerne. I juni fik jeg læst 13 anmeldereksemplarer, tilsendt af søde forfattere og forlag.
De er:

Kazu Kibuishi: Byen bag skyerne (Amulet 3)
Anmeldereksemplar fra forlaget Alvilda. 
Serien er ajour. 

John August: Arlo Finch i fuldmånens sø (Arlo Finch 2)
Anmeldereksemplar fra forlaget Alvilda. 
Serien er igang. 

Julie M. Day: Af blod og støv (Sagakvartetten 1)
Anmeldereksemplar fra Turbine forlaget.
Serien er påbegyndt og ajour. 

Dina K. Sjöblom: Between Worlds - Ragnarok (Between Worlds 1)
Anmeldereksemplar fra forfatteren og Forfatterskabet.dk.
Serien er påbegyndt og ajour. 

Pernille L. Stenby:
Under huden del 1
Under huden del 2
Samlet anmeldelse findes her.
Anmeldereksemplarer fra forlaget Ulven og Uglen.
Serien er ajour. 

Gry Kappel Jensen: Forglem mig ej (Rosenholm-trilogien 2)
Anmeldereksemplar fra Turbine forlaget.
Serien er ajour. 

Alex Mangor Grave: Fyrtårn
Anmeldereksemplar fra Forlaget mellemgaard. 

Tobias Stenbæk Bro: Blodets sti (Et varsel om Storm 2)
Anmeldereksemplar fra Turbine forlaget. 
Serien er ajour.  

Taran Matharu:
Inkvisitionen (Påkalderen 2)
Kampmagikeren (Påkalderen 3)
Anmeldereksemplarer fra Forlaget Forår. 
Serien er slut. 

Mads Schack-Lindhardt: Zinvaris Dyb (Stjernekrønikerne 4)
Anmeldereksemplar fra forlaget DreamLitt. 
Serien er ajour. 

Alex Uth: Mulm - Det hungrende mørke
Anmeldereksemplar fra forlaget Calibat og Bookeater.
Anmeldt på bookeater.dk. 

Som nævnt fik jeg også læst en del biblioteksbøger i juni. 5 styk blev det til, og de er:

Åsa Larsson, Ingela Korsell og Henrik Jonsson:
Nøkken (PAX 6)
Pestmageren (PAX 7)
Hvidslangen (PAX 8)
Maren (PAX 9)
Draugen (PAX 10)
Serien er slut. 


Derudover fik jeg læst 3 bøger fra mine egne hylder (som i øvrigt alle var på engelsk), hvoraf 2 var antologier.
De er:

The Mammoth Book of Comic Fantasy

An Apple for the Creature

Jim Butcher: Ghost Story (The Dresden Files 13)
Serien er igang. 


Sidst, men ikke mindst, fik jeg læst en del tegneserier/graphic novels i månedens løb. Hele 16 styk blev det til, og de er:

Mort Walker:
Det her bliver en god dag! (Basserne 100% 39)
Der er plads til alle! (Basserne 100% 40)
Kokkens fristelser (Basserne 100% 41)
Vi hygger os! (Basserne 100% 42)
Sådan et uvejr regner jeg ikke for noget særligt (Basserne 100% 43)
Nu er det jul igen! (Basserne 100% 44)
Fin stil, Jens Fup! (Basserne 100% 45)
Nu falder der brænde ned! (Basserne 100% 46)
Få så fart på, Jens! (Basserne 100% 47)
Så er der serveret! (Basserne 100% 48)
Glemte du noget, Jens Fup? (Basserne 100% 49)
Tillykke, general Langsohm! (Basserne 100% 50)
Jeg troede, du havde kompasset, Jens! (Basserne 100% 51)

Santullo-Jok: Fyrre kister

Noelle Stevenson: Beware the kitten holy (Lumberjanes vol. 1)

Kurtis J. Wiebe: Sass and Sorcery (Rat Queens vol. 1)

Ialt fik jeg læst 20 bøger og 17 graphic novels/tegneserier i juni. Af dem var 13 anmeldereksemplarer, 5 biblioteksbøger, 2 antologier og 6 på engelsk. Jeg fik påbegyndt 2 serier, kom ajour med 7 og afsluttet 2.
I juli står den på lystlæsning, og på bloggens Facebook og Instagram har I mulighed for at komme med indspark til, hvad jeg skal læse i månedens løb. Jeg håber også at få læst i hvert fald et par af de anmeldereksemplarer, jeg har liggende, og så skal jeg videre med min A-Z TBR. Jeg har derfor besluttet mig for at holde sommerferie fra både serie- og FairyLoot-krukken, så jeg kan komme videre med mine andre projekter, men vender tilbage med nye valg fra krukkerne i august.
Derudover byder juli på sommerferie, diverse småprojekter, havearbejde, reparation af garagen (hvis vejret arter sig, og min far har tid), og måske et lille familiebesøg eller to.

Hvordan så jeres juni ud? Og hvad skal I læse i sommerferien? 

Ingen kommentarer: