lørdag den 1. august 2020

Læsestatus for juli

(Reklame - indeholder anmeldereksemplarer)

Juli bød på en tiltrængt sommerferie, og selvom vejret ikke viste sig fra den bedste side, så nød jeg at slappe helt af, og endelig få skuldrene ned efter de sidste måneders uvished og stress. Som så mange andre holdt jeg sommerferie hjemme ved mig selv, og bortset fra en enkelt tur til Thy for at fejre min nevøs fødselsdag, holdt jeg mig på min egen matrikel. Selvom det på grund af vejret ikke blev til så meget havearbejde, som jeg havde håbet, så fik jeg til gengæld læst rigtig mange bøger i min ferie, og det fortsatte endda efter jeg begyndte på arbejde igen, selvom hastigheden, grundet flere lange dage, gik lidt ned.
I juli holdt jeg (næsten) fri fra anmeldereksemplarerne, og kastede mig i stedet over et sommerlæseprojekt, som jeg kaldte #sænkmintbr, og som gik ud på at få læst nogle af de ulæste bøger, jeg måske ikke selv går efter først, i mine reoler. På bloggens Facebook og Instagram bad jeg, på bedste sænke slagskibe-facon, bloggens følgere om at komme med bogstav- og talkombinationer, svarende til reol og hylde, hvorfra jeg så skulle læse en bog, og det viste sig at fungere rigtig godt, og fik mig til at læse bøger, jeg ellers næsten havde glemt. Selvom jeg langt fra nåede alle kombinationerne igennem (jeg fik 38 kombinationer), så fik jeg alligevel læst mig igennem en del af dem, hvoraf flere var virkelig gode, og jeg har allerede besluttet at gentage successen næste år. Jeg har løbende opdateret om min læsning på bloggens Instagram under hashtagget #sænkmintbr, så er I nysgerrige, kan I læse mere der. Det betyder dog ikke, at jeg kun har læst bøger til sommerprojektet, for det blev også til et par genlæsninger, ligesom jeg kom ajour med en serie, før nyeste bind udkom i juli. Men mere om det senere.
Juli blev også den måned, hvor bloggen rundede 1000 følgere på Instagram, hvilket jeg er meget overvældet over. Tusind tak, til alle jer, der også følger bloggen der.
I juli satte jeg mit Goodreads-læsemål op fra 130 til 150, men da jeg allerede nu har læst 125 bøger, har jeg bestemt mig for at sætte det op endnu en gang til 175, for ikke at nå i mål allerede i starten af september.
Jeg holdt ferie fra både FairyLoot- og seriekrukken i juli, men fik læst et par bøger fra min A-Z TBR, selvom jeg ikke helt fik indhentet efterslæbet på denne udfordring. Men med fem måneder igen, burde jeg stadig kunne nå at læse mig igennem den, hvis jeg opprioriterer den lidt mere, end jeg ellers har gjort de næste par måneder.
Og så må det vist være tid til at vise de bøger frem, som jeg fik læst i juli.

Som altid starter jeg med anmeldereksemplarer og boggaver. I juli fik jeg læst 3 anmeldereksemplarer/boggaver som jeg har fået af søde forlag.
De er:

John Flanagan: Temjaierne vender tilbage (Våbenbrødre 8)
Anmeldereksemplar fra forlaget Gyldendal.
Anmeldt på bookeater.dk. 
Serien er ajour. 

Tess Gerritsen: Kirurgen (Rizzoli og Isles 1)
Boggave fra forlaget Jentas til Bogbloggertræf 2015. 
Serien er påbegyndt. 

Lee Child: 61 timer (Jack Reacher 14)
Boggave fra forlaget Jentas til Bogbloggertræf 2015. 
Serien er påbegyndt. 

Langt det meste af min læsning i juli skyldtes #sænkmintbr. Ialt fik jeg læst 17 bøger som en del af udfordringen, og derudover skal der lyde en stor tak til @emilie_sondergaard_forfatter, @mariarudebeck, Tommy Rasmussen, Christina Ruskjær, Vicki Rasmussen, @jennifervenia, Lene Jensen, Knud Ringgaard Jessen, Lene Dybdahl Holm, Anja Ørskov, @nina.and.the.books, @ganshi_, Tenna Vagner Viffeldt Laursen, @5foot9incheshobbit, @mads.schacklindhardt, @henriettesblog, Hanne Rump, Signe Elise Bro, @karinafrederiksen, @annsofitz og Britt West Jørgensen hvis kombinationer jeg desværre ikke nåede til. Jeg er virkelig glad for, at så mange af jer havde lyst til at lege med.
De bøger, jeg fik læst, er:

Jenny Colgan: Velkommen til Floras sommerkøkken (Mure 1)
Serien er påbegyndt. 
Tak til @trolderier for kombinationen. 

Lene Kaaberbøl: Kadaverdoktoren (Madeleine Karno 1)
Tak til Sidsel Sander Mittet for kombinationen. 

Lene Kaaberbøl: Det levende kød (Madeleine Karno 2)
Serien er slut. 
Tak til @bookworm_dk for kombinationen. 

L. Frank Baum: The Scarecrow of Oz (Oz 9)
Serien er opgivet. 
Tak til @froekengroenanbefaler for kombinationen. 

Thomas Dinesen: No Man's Land
Tak til @jakris84 for kombinationen. 

Malene Sølvsten: Livets blod
Tak til Ingrid Hansen for kombinationen. 

Laurie R. King: Garment of Shadows (Mary Russell and Sherlock Holmes 12)
Serien er igang.
Tak til Marianne Eva Jakobsen kombinationen. 

Nicholes Eames: Kings of the Wyld (The Band 1)
Serien er påbegyndt. 
Tak til @iamlenek for kombinationen. 

Gail Carriger: Competence (The Custard Protocol 3)
Tak til @regitzexenia for kombinationen. 

Gail Carriger: Reticence (The Custard Protocol 4)
Serien er slut.
Tak til Kristina Vallentin Larsen for kombinationen. 

Jodi Taylor: Just One Damned Thing After Another (The Chronicles of St. Mary's 1)
Serien er påbegyndt. 
Tak til Cindy Jasmin Høyrup for kombinationen. 

Terry Pratchett: Snuff (Discworld 39)
Serien er igang.
Tak til @juliem.day for kombinationen. 

Melissa Marr: Farligt blod (Wicked Lovely 2)
Tak til Karen Inge Nielsen for kombinationen. 

Melissa Marr: Flygtig evighed (Wicked Lovely 3)
Serien er igang. 
Tak til @frejan.sjogreen for kombinationen. 

Andrew Wilson: Talent for mord
Tak til @gemmanebi for kombinationen. 

Tess Gerritsen: Kirurgen (Rizzoli og Isles 1)
Boggave fra forlaget Jentas til Bogbloggertræf 2015. 
Serien er påbegyndt. 
Tak til @fantastiske.familie.boger for kombinationen. 

Lee Child: 61 timer (Jack Reacher 14)
Boggave fra forlaget Jentas til Bogbloggertræf 2015. 
Serien er påbegyndt. 
Tak til @anita86dk for kombinationen. 

Jeg fik læst 2 bøger fra min A-Z TBR i juli.
De er:

Nicholes Eames: Kings of the Wyld (The Band 1)
Serien er påbegyndt. 

Jodi Taylor: Just One Damned Thing After Another (The Chronicles of St. Mary's 1)
Serien er påbegyndt. 

Det blev også til 2 genlæsninger i juli, og jeg nød dem begge.
Bøgerne er:

D.E. Stevenson: Røre i andedammen (Miss Buncle 1)

Melissa Marr: Mørk lykke (Wicked Lovely 1)

Som nævnt tidligere, brugte jeg en del af juli på at komme ajour med en af mine yndlingserier, før det nyeste bind udkom. Det blev til 3 bøger, hvoraf den ene var en novellesamling, som er:

Jim Butcher:
Cold Days (The Dresden Files 14)
Skin Game (The Dresden Files 15)
Brief Cases
Serien er igang. 

Sidst, men ikke mindst, fik jeg læst 10 tegneserier/graphic novels i månedens løb.
De er:

Mort Walker:
Den er for tyk, den ærtesuppe! (Basserne 100% 38)
Basserne 1977
Basserne 1978
Basserne 1980
Basserne 1981

Kurtis J. Wiebe m.fl.:
The far reaching tentacles of N'Rygoth (Rat Queens vol. 2)
Demons (Rat Queens vol. 3)
Serien er igang. 

Patricia Briggs: Hopcross Jilly (Mercy Thompson)

Drew Ford, Duane Leslie og Eva de la Cruz: Steam

Scott Lobdell m.fl.: Knight Terrors (Nightwing vol. 8)

Ialt fik jeg læst 23 bøger og 10 tegneserier/graphic novels i juli. Af dem var 3 anmeldereksemplarer/boggaver, 1 novellesamling, 2 genlæsninger, og 15 på engelsk. Jeg fik påbegyndt 4 serier, afsluttet 2 og kom ajour med 1.
I august vender hverdagen tilbage, og det betyder, at det er tid til at kaste mig over anmeldereksemplarerne igen. Derudover skulle jeg gerne have gjort et ordentligt indhug i de bøger, jeg stadig har tilbage på min A-Z TBR, da jeg nu officielt er bagud. Augusts valg fra FairyLoot-krukken er Daughter of the Burning City af Amanda Foody, som udmærker sig ved både at være en standalone og ikke ret lang, og månedens serie fra seriekrukken er Troll Trilogy af Katherine Langrish, hvor jeg mangler at få læst de to sidste bind. Forhåbentlig når jeg i mål med begge udfordringer i august.

Hvordan så jeres ferielæsning ud? 

Ingen kommentarer: