fredag den 28. august 2020

Top 10 Liste: Danske fantasyserier på min TBR

I Top 10-Listerne vil jeg give 10 anbefalinger til fantasylæsning, ud fra min egen læsning. 
Top 10 Listerne er ikke i prioriteret rækkefølge, hvor det bedste står øverst, men simpelthen 10 fantasyanbefalinger fra mig til jer.
Rigtig god fornøjelse.



10 danske fantasyserier på min TBR

Denne liste er den femte i en række med fokus på dansk fantasy. Listen kan ændre sig, efterhånden som jeg får købt eller påbegyndt flere serier af danske forfattere. For at serierne kan komme i betragtning til listen, skal jeg eje et eller flere bind i serierne, og ikke have påbegyndt dem endnu. Jeg skal selv have købt bøgerne, så anmeldereksemplarer vil ikke optræde på listen. En forfatter kan kun være repræsenteret en gang på listen. Beskrivelsen stammer fra Goodreads, og er af første bind i serien. 



Christina Bonde: Izola
Rejsen til Falkien
Kampen for Valianien
Tilbage til Izola
Izola er 19 år og vokset op med sin mors fortælling af et ganske specielt eventyr.Da moren pludselig dør, får Izola overdraget en mystisk kasse.
Men kassen er langt fra det eneste som moren har holdt skjult.
Inden længe befinder Izola sig i en ekstrem og farlig verden hvor hun må kæmpe for at overleve og samtidig opklare morens rolle der viser sig at være skæbnesvanger for Izolas fremtid.
Er eventyret sandt?
Og hvad er betydningen af den magtfulde evne som ligger i Izolas sind?


Det er efterhånden flere år siden, at første bind i serien udkom, og lige siden har bogen stået urørt i min reol, uden at jeg kan sige hvorfor. Jeg er nemlig stadig interesseret i at læse den, men det er bare ikke sket endnu. Men når det endelig sker, kan jeg så glæde mig over, at hele serien nu er udkommet (selvom jeg indtil nu kun har købt første bind i serien), så jeg ikke skal vente alt for længe med at kunne læse slutningen på historien.


Christian Engkilde: Pandora
Vulkanvinter
I det sydlige Asien går en supervulkan i udbrud og udløser voldsomme klimaændringer over hele Jorden. Civilisationen bukker under, og kun få formår at overleve den bølge af naturkatastrofer, som følger efter udbruddet.
30 år efter udbruddet har de overlevende forsøgt at skabe sig et nyt liv i ruinerne af den gamle verden, men det er ikke let i en verden, hvor den stærkeste har ret og få sidder på magten.
Pandora er sytten år gammel og bor med sin far oppe i bjergene. De lever et simpelt liv, langt fra ødelæggelserne omkring dem. Men da Pandoras far tvinges væk for at arbejde som læge for en lokal krigsherre, beslutter Pandora sig for at rejse ud i en ukendt verden for at befri ham. En verden, som møder hende med mistro, løgn og vold, men hvor hun også møder venskab og kærlighed, hvor hun også møder venskab og kærlighed, hvor hun mindst venter det.

En af de nyere tilføjelser til min serie-TBR er Pandora-serien, hvor første bind udkom på sidste års Fantasyfestival, og endte med at komme med mig hjem. Forhåbentlig får jeg læst første bind, før bind to udkommer, men nu får vi se. 


Pernille Eybye og Carina Evytt: Dragernes Konge
Heksejægerens bytte
Gøglerkongens sværd
Banneret samles
I tyve år har riget Perina lidt under den tyranniske kong Tarodan.

Nu ulmer oprøret …

Taysin bor i den lille by Gida. Fjernt fra landets hovedstad og kongens soldater byder livet som smed ikke på mange overraskelser. Han er hemmeligt forelsket i den urtekyndiges datter, Lill, som af mange anses for at være skør.

Hun tilbringer de fleste af sine dage alene og får sjældent lov til at omgås byens beboere. Taysins fredelige liv ændres den dag hvor en familie på flugt fra kongens heksejægere har brug for hans hjælp.

For i Perina er det forbudt at besidde magisk kraft. Hekse og troldmænd jagtes skånselsløst, og alene det at hjælpe dem kan betyde dødsstraf.

Jeg købte de to første bind i serien her, da de udkom på Fantasyfestivalen i 2016, men alligevel har jeg ikke fået startet på serien endnu. Jeg har dog planer om, at det skal ske i år, for første bind i serien står på min A-Z TBR for 2020. Sidste bind er iøvrigt i fuld gang med at blive skrevet, så forhåbentlig kommer jeg ikke til at vente alt for længe på slutningen, når jeg endelig kommer igang med serien. 


Nanna Foss: Spektrum
Leoniderne
Geminiderne
Ursiderne
Kvadrantiderne
Hvornår startede det egentlig?
Med den gamle dame der beskyldte os for verdens undergang?
Med drømmen om de lysende hænder?
Med kompasset der gav os brandsårene?
Eller længe før?

15-årige Emilie tegner en dreng med turkise øjne og et mystisk prismesmykke. Dagen efter får hun et chok, da drengen starter i hendes klasse.

Før Emilie får set sig om, har hun trekantede ar i håndfladerne, og hendes skolekammerater begynder at kunne uforklarlige ting.

Eller er det bare indbildning?
Grænserne mellem drøm og virkelighed viskes ud, og Emilie prøver desperat at undgå at blive en del af kaosset.

Men snart må hun indse sandheden.
Det er kun et spørgsmål om tid …

En anden serie, som har stået urørt på min reol i alt for lang tid, er Spektrum-serien af Nanna Foss. Så vidt jeg husker, købte jeg første bind på BogForum i 2015, og siden har jeg købt bindene efterhånden som de er udkommet. Men på trods af, at den lyder helt vildt spændende, så har jeg ikke fået startet på serien endnu, og med et reboot af hele serien lige om hjørnet, er det vist ved at være på tide. Første bind er iøvrigt på min A-Z TBR for 2020, så forhåbentlig lykkes det mig endelig at komme igang med serien i år.


Boris Hansen: Panteon-sagaen
Vejen til Panteon 
Akkanas Gåde
Panteons Prøve
Den Tiende Trone
I en nær fremtid er verden blevet en anden. Samfundets svageste sendes til Zonen hvor de lever en trist tilværelse blandt grå betonblokke.

Zonen er det eneste hjem Lucas nogensinde har kendt. Men da hans bedste ven, Cassandra, pludselig forsvinder, vælger han at tage ud for at finde hende. Hans eneste ledetråd er de kryptiske noter hun skrev før hun tog af sted:

Juvelen. Brylluppet. Husk på tallet 12!

Inden længe opdager Lucas at Cassandra er draget ud på en lang rejse til en fremmed verden der ikke burde eksistere. En verden fyldt med begravede hemmeligheder og ældgamle sammensværgelser. En verden hvor Panteons guder strides og Empyrias engle forsøger at forhindre en altomfattende krig.

Lucas er ligeglad med guder og engle. Han vil bare have Cassandra tilbage. Men rejsen i hendes fodspor fører ind i et spind af mysterier og løgne .

Et andet Fantasyfestival-køb, som har stået urørt på reolen alt for længe, er Panteon-sagaen, hvor jeg købte første bind i 2016, og nu har hele serien stående. Jeg har udelukkende hørt godt om den, så at jeg ikke er begyndt på serien endnu, er simpelthen for galt. Hvilket også er grunden til, at første bind endte på min A-Z TBR for i år, for nu vil jeg altså have påbegyndt serien.


Henriette Hesselholdt: Gudernes Krig
Gudindens Avatar
Den knuste gud
Den unge præstelærling, Paleon,
bliver trukket med ud af det trygge kloster
på en hemmelighedsfuld færd
gennem landet Serelia.
Han skal hjælpe med at bringe
elveren, Si’il, til gudinden Haias tempel
hvor hun har en vigtig plads at udfylde
i den lurende krig mellem guderne.
Med sig har de tre gamle krigskammerater
der hver gemmer på deres hemmeligheder,
samt en ung kvinde med en tilsværtet sjæl.


Forfatteren debuterede på sidste års Fantasyfestival med første bind i serien, og tredje bind udkommer på årets festival. Hvis jeg ikke skal komme alt for langt bagud med serien, må jeg derfor hellere snart se at komme igang med den. Det skulle være klassisk fantasy a la DragonLance, så det kan næsten kun være godt. 


Sabrina Mose: Myternes stemme
Åmanden og Mosekonen
”Han stirrer ind i sine egne sorte øjne. Dragende og dybe. I deres mørke ser han sig selv, og alle de ofre, han har trukket med sig ned. Rimelige ofre. Udvalgte ofre. Ikke af et ondt hjerte, men fordi det er sådan. Det er nu engang naturens gang, og den må alle bukke under for – selv ham.”

Åmanden og Mosekonen er begge ældgamle væsner, men nu er deres hjem og liv i fare.
Den stigende forurening betyder, at naturens balance er forskubbet, og det eneste, der kan rette op på den, er ofre. Menneskeofre.
Men der er også andre trusler. Trusler, som kommer indefra.
For hvad sker der, når Åmanden handler mod sin natur? Og hvorfor bekæmper Mosekonen sin egen eksistens? Fælles for dem begge er, at de skal træffe en beslutning, der strækker sig udover både liv og død.

Endnu et køb fra sidste års Fantasyfestival, som, på trods af, at den faktisk ikke er ret tyk, endnu ikke er blevet læst. Så vidt jeg ved, er det endnu ikke meldt ud, hvornår næste bind udkommer, så der er da håb om, at jeg når at komme ajour med serien, før næste bind lander. Jeg glæder mig i hvert fald til at læse den.


A. Rune: Traia Trilogien
Natdværgen
Blodsværmen
Ildtågen
Et sted i Kejserpaladsets gange lurer en fjende, som hverken frygter guder eller mennesker. Med sin forbudte viden vil han skabe en hær af hybrider, der er mægtig nok til at gøre ham til den ypperste i hele Traia. Meget mod deres vilje bliver tre gode venner hvirvlet ind i komplottet, og de står pludselig over for en fjende, der er dem langt overlegen.

I kampen for at finde frem til deres modstander i tide slår de tre venner sig sammen med kvinden Eliya, der ved hjælp af snilde og højt udviklet udstyr er i stand til at bryde de koder, som de ikke selv formår at knække. Men opgaven viser sig ikke at være helt ufarlig.
Hvilke svar kan den smukke og viljestærke Eliya hjælpe dem med at finde? Og har de tre venner den fornødne styrke til at nå deres mål og stoppe den mægtige fjende?

Tilbage i 2018 købte jeg denne trilogi på Fantasyfestivalen, men det er endnu ikke lykkedes mig at få begyndt på den. Og det på trods af, at den lyder virkelig spændende.


Mette Sejrbo: Ulfhedin-sagaen
Heksens kald
Varulvens forbandelse
Vampyrens pagt
Mytologisk fantasy for voksne. Emilie vil helst være helt almindelig. Men mystiske ting sker omkring hendes atten års fødselsdag, og snart bliver hun hvirvlet ind i en overnaturlig verden, som er skjult for alle andre. Emilie bliver tvunget ud i at vælge, om hun vil fortsætte sit hverdagsliv, eller om hun vil følge kaldet som vølve - i kamp mod ondskab og mørke kræfter.

Jeg købte de første to bind i serien til BogForum i 2016, hvor jeg tilbragte rigtig meget tid med at lede efter forfatterens stand, men på trods af, at bind tre er udkommet i mellemtiden, er det endnu ikke lykkedes mig at komme igang med serien. Jeg håber dog, jeg snart finder tiden til at kaste mig over den, for historien lyder som noget lige for mig.


Line Wenzel: Mindelandet
Dronningernes Erindringer
Kongernes Arv
Dronningeslægten i Sunira besidder som de eneste i landet magiske evner, men prisen er høj: Hver gang de bruger magi, må de ofre et minde.

I sine 17 år har prinsesse Tella levet beskyttet på slottet sammen med sin mor dronning Leonora, men alt ændres da Melina, en udstødt adelig fra Leonoras fortid, dukker op og truer med at afsløre dronningernes hemmeligheder. Leonoras minder fra dengang er ofret i bytte for magien, og Tella bliver derfor tvunget ud på en rejse for at finde ud af hvilke hemmeligheder Melina kender til.

På vejen møder Tella flere af de magikere dronningeslægten benægter eksistensen af, og hun bliver konfronteret med generationers bedrag. Hun må kæmpe alt hvad hun har lært, for dronningernes hemmeligheder kan få vidtrækkende konsekvenser, og Melina vil gå langt for at skade Tellas familie.

Endnu en debutant fra sidste års Fantasyfestival, og endnu en serie, hvor bind tre udkommer til årets festival. På trods af, at serien lyder virkelig spændende, og bøgerne ikke er ret tykke, er det endnu ikke lykkedes mig at få begyndt på serien. Til gengæld vil jeg kunne binge hele serien, når jeg endelig kommer igang med den, for bind tre skulle, så vidt jeg ved, være sidste bind, og afslutte historien. 

Ingen kommentarer: