onsdag den 25. marts 2020

Top 10 Liste: Fantasyfilm

I Top 10-Listerne vil jeg give 10 anbefalinger, ud fra min egen filmsmag.
Top 10 Listerne er ikke i prioriteret rækkefølge, hvor det bedste står øverst, men simpelthen 10 anbefalinger fra mig til jer.
Rigtig god fornøjelse.


10 yndlingsfantasyfilm

Selvom bloggen her mest handler om læseoplevelser, så ser jeg faktisk også film engang imellem. Og til ingens overraskelse har jeg efterhånden en god samling yndlingsfantasyfilm til hjemmebiografen, som jeg kan gense igen og igen. Det er film med masser af magi, episke quests, og, indrømmet, til tider en anelse bedagede effekter, men ikke desto mindre kan jeg ikke lade være med at elske dem. Det er dog ikke altid, at magien fortsætter i filmenes fortsættelser, og derfor har jeg kun nævnt serier i de tilfælde, hvor de for mig kunne leve op til magien fra originalen. Jeg har også afgrænset udvalget til high fantasy(ish) film, da vampyr-, varulve- og superheltefilm fortjener selvstændige lister. Og så er der bare mere magi over episke high fantasyfortællinger.
Beskrivelserne af filmene stammer fra IMDB, hvilket også betyder, at de alle er på engelsk, og, i de tilfælde, hvor hele serien er kommet med på listen, er det kun beskrivelsen af den første film, der er nævnt. 


The Lord of the Rings 
A meek Hobbit from the Shire and eight companions set out on a journey to destroy the powerful One Ring and save Middle-earth from the Dark Lord Sauron.

Det kommer næppe som en overraskelse, at en af 2000'ernes allerstørste fantasyfilmatiseringer er at finde på listen. At The Lord of the Rings samtidig for mig er den ultimative fantasybog, og en af de fantasyserier jeg har genlæst flest gange, har kun gjort min kærlighed til filmversionen større. Peter Jackson formåede i denne filmatisering at genskabe Middle-Earth i al dens magiske vælde, udviklede helt nye former for special effects, og skabte en moderne filmklassiker, som er svær at komme udenom. At skuespillerne samtidig var fantastiske, gjorde kun filmene endnu bedre. Desværre lykkedes det ikke at gentage magien ved filmatiseringen af Hobbitten (makværk), men det er en helt anden historie.  


Legend
A young man must stop the Lord of Darkness from destroying daylight and marrying the woman he loves.

Legend er måske ikke kendt af så mange idag, men var en af de helt store fantasyfilm i 1980'erne, hvor Tom Cruise først lige var ved at skabe sig et navn i Hollywood. Med nutidens øjne er den temmelig kitschet, men den er en af de første fantasyfilm, jeg stiftede bekendtskab med som barn, og har, sine mange fejl til trods, fået status som fantasyklassiker. Og så spiller Tim Curry helt fænomenalt i rollen som den mørke fyrste. At jeg samtidig får et nostalgisk flip hver gang jeg genser den, tæller kun op.


Willow
A young farmer is chosen to undertake a perilous journey in order to protect a special baby from an evil queen.

Endnu en af de klassiske fantasyfilm fra 1980'erne er Willow. Udover at den var en af de første film, hvis ikke den første, som havde en dværg i den bærende hovedrolle, så var den også en solid karrierebooster for Val Kilmer. Willow er på mange områder en klassisk fantasyhistorie om kampen mod det onde, og en atypisk helt, og så er den enormt flot rent filmisk. Filmen er iøvrigt ved at blive udviklet som serie til Disney Plus, og jeg glæder mig allerede til at se, om det lykkes dem at genskabe magien fra originalen. 


Dragonheart
The last dragon and a disillusioned dragonslaying Knight must cooperate to stop an evil King, who was given partial immortality.

Endnu en fantasyklassiker, med effekter, der var revolutionerende på det tidspunkt, hvor filmen blev lavet. Egentlig er det en ret klassisk fantasyhistorie, om en helt, som rejser rundt for at dræbe drager, og kampen mod en ond konge, men den har alligevel et eller andet over sig, som får mig til at gense den igen og igen. Og så er jeg vild med Sean Connery som dragens stemme. Jeg ville dog ønske, at de havde holdt sig fra at lave fortsættelser, for de er godt nok ringe. 


Ladyhawke
The thief Gaston escapes dungeon of medieval Aquila thru the latrine. Soldiers are about to kill him when Navarre saves him. Navarre, traveling with his spirited hawk, plans to kill the bishop of Aquila with help from Gaston.

1980'erne var et rigtig godt årti for fantasyfilm, og Ladyhawke er ingen undtagelse. Historien om to ulykkelige elskende, som aldrig kan mødes, da de skiftes til at være i dyreskikkelse har noget Romeo og Julie over sig, og med Matthew Broderick, Rutger Hauer og Michelle Pfeiffer i hovedrollerne kan det også kun være godt. 


Labyrinten
Sixteen-year-old Sarah is given thirteen hours to solve a labyrinth and rescue her baby brother Toby when her wish for him to be taken away is granted by the Goblin King Jareth.

En af mine absolutte yndlingsfantasyfilm er denne 80'er-klassiker, og jeg kan tydeligt huske, hvor jeg var, da jeg så den første gang. Kombinationen af liveaction og dukker var forud for sin tid, og selvom synet af David Bowie med 80'er-hår, ridestøvler og tights måske virker en smule komisk i dag, så fungerer det bare i den her film, som altid giver mig nostalgiske vibes, og et ønske om at se den igen. 


Narnia: Løven, heksen og garderobeskabet
Four kids travel through a wardrobe to the land of Narnia and learn of their destiny to free it with the guidance of a mystical lion.

Endnu en yndlingsfantasyfilm er denne udgave af Løven, heksen og garderobeskabet fra 2005. Fortællingerne om Narnia er efterhånden blevet filmatiseret flere gange, men der er bare noget over denne udgave, der slår de andre, og overgår fortsættelserne. Muligvis fordi den er så filmisk flot, og muligvis fordi filmatiseringen af denne bog holder sig tættere på kildematerialet end filmatiseringerne af fortsættelserne. Uanset hvad, holder den stadig idag, og den giver mig altid julefornemmelser. 


Merlin
Legendary wizard Merlin tells his story of his war against Queen Mab of the Sidhe and his creation of Camelot.

Egentlig er det måske nok lidt snyd, at have denne med på listen, da den oprindeligt blev indspillet som en tv-miniserie i slutningen af 1990'erne. Men da den senere udkom i en filmversion, og da jeg elsker historien om Merlin og Kong Arthur højt, er den alligevel kommet med på listen. Filmen har et utal af stjerneskuespillere på rollelisten, med Sam Neill i hovedrollen som Merlin, og Helena Bonham Carter som Morgan Le Fay, og udover at være filmisk flot, er den også bare fænomenalt castet, og helt bestemt værd at se - eller gense - igen og igen. Men hold jer fra fortsættelsen. 


Stardust
In a countryside town bordering on a magical land, a young man makes a promise to his beloved that he'll retrieve a fallen star by venturing into the magical realm.

Stardust er en af de nyere fantasyfilm på denne liste, og selvom den tager sig lidt friheder i forhold til Neil Gaimans oprindelig bog, så elsker jeg filmen højt. Og på visse områder synes jeg faktisk filmen overgår bogen. Måske skyldes sidstnævnte også de fænomenale skuespillere, der spiller med, og hvem kan for eksempel glemme Robert De Niro som cancan-dansende luftpirat. Filmens eventyrlige og magiske fortællemåde, og de filmisk flotte scener, gør den til en uforglemmelig oplevelse, og jeg glæder mig allerede til at se den igen. 


Harry Potter
An orphaned boy enrolls in a school of wizardry, where he learns the truth about himself, his family and the terrible evil that haunts the magical world.

En af de store fantasyfilmatiseringer i starten af 2000'erne var Harry Potter-serien, og til trods for skiftende instruktører undervejs, og mindre vellykkede film i rækken, så er mødet med Harry Potter og Rowlings magiske verden overordnet utroligt gennemført, magisk og filmisk flot. At filmene samtidig er en ren stjerneparade med den ene fantastiske britiske skuespiller efter den anden, gør bestemt ikke filmoplevelsen mindre, og filmenes kulisser er da også siden blevet en attraktion for fans fra hele verden. (Og ja, jeg ved godt, der mangler en dvd på billedet, men jeg ved simpelthen ikke, hvor jeg har forlagt den, så I må nøjes med en ukomplet serie). 

Ingen kommentarer: