søndag den 1. september 2019

Læsestatus for august

(Reklame - indlægget indeholder anmeldereksemplarer)

August var travl, omskiftelig og atypisk.
Travl i forhold til arbejdet, som, udover masser af ekstravagter for ferierende kolleger, også bød på planlægning, lister og mere planlægning, nu hvor slutspurten inden årets Fantasyfestival er skudt igang.
Omskiftelig i forhold til vejret, som ikke kunne bestemme sig til, om det skulle være sommer, efterår, eller noget helt tredje, og i forhold til haven, som, med masser af regn, er skudt i vejret, uden jeg har haft tid og overskud til at gøre ret meget ved det.
Og atypisk ved, at jeg faktisk har fået læst rigtig meget i august. Min læsning plejer ellers at stilne lidt af, når sommerferien er slut, og jeg får rigtig travlt på arbejdet, men til min glæde er det ikke sket denne gang, og bunken af læste bøger er næsten lige så stor som i juli.
På hjemmefronten har jeg været til dyrlægen hele to gange i august. Buffy (min kat) døjer stadig med øreproblemer, så ud over at blive vaccineret, måtte hun også til en grundig ørerensning under bedøvelse, så dyrlægen kunne se, hvad der var galt med ørene. Intet, viste det sig, men hun klør sig stadig, og er nu på piller, som forhåbentlig kan få kløen til at holde op.
Som sagt fik jeg læst en masse i august, hvoraf hovedparten var bøger, jeg gerne ville have læst inden Fantasyfestivalen. Enten fordi forfatterne kommer, eller fordi fortsættelserne udkommer lige op til eller under festivalen. Jeg har derfor fået læst en masse bøger fra mine egne reoler, og ikke helt så mange anmeldereksemplarer. Og så fik jeg genlæst et par bøger i forbindelse med indlægget Mine yndlingssteder i Grænsen til Trafallas 1+2. Fordi jeg gerne ville koncentrere mig om bøgerne, jeg ønskede at læse inden Fantasyfestivalen, trak jeg hverken en ny serie eller en ny FairyLoot-bog i august, og jeg fik heller ikke læst julis FairyLoot-bog Beyond A Darkened Shore af Jessica Leake, som derfor ryger tilbage i krukken.
Og så må det være tid til at vise de bøger, jeg fik læst i august, frem.

Som altid starter jeg med anmeldereksemplarerne. I august fik jeg læst 4 anmeldereksemplarer.
Bøgerne er:

Mads Schack-Lindhardt: K'harwyngars dronning (Stjernekrønikerne 2)
Anmeldereksemplar fra forlaget DreamLitt. 
Serien er ajour. 

Karin Ordell: Féerne på Féstøv-slottet (Féerne på Féstøv-slottet 1)
Anmeldereksemplar fra forfatteren og Books on Demand.
Serien er påbegyndt og ajour. 

Peter V. Brett: Ørkenspyddet del 1+2 (Dæmoncyklussen 2)
Anmeldereksemplarer fra forlaget DreamLitt. 
Serien er igang. 

I august fik jeg læst en enkelt bog fra min årslæsestak, som iøvrigt også kan høre ind under næste kategori.
Bogen er:

Mette Finderup: Dødsgudens løgne (Shilla 1)

Størsteparten af min læsning i august bestod som sagt af bøger fra forfattere, som enten kommer til, eller udgiver bøger op til eller under Fantasyfestivalen. I alt fik jeg læst 11 bøger (som ikke var en del af min årslæsestak eller anmeldereksemplarer).
Bøgerne er:

Linette Harpsøe: Forfædrenes talisman (Skæbneløs 1)
Serien er påbegyndt og ajour. 

Julie M. Day:
Den halves arv (Grænsen til Trafallas 1)
Skyggen fra Nord (Grænsen til Trafallas 2)
Genlæsninger. 
Serien er igang. 

Mette Finderup: Støvets Land (Shilla 2)
Serien er slut. 

Tobias Stenbæk Bro: Væddermændens Nat (Et varsel om Storm 1)
Serien er påbegyndt og ajour. 

Julie Kagawa: The Iron Legends

K.L. Berger: Døden lyver aldrig (Fortællinger fra Døden 2)
Serien er ajour. 

Peter V. Brett: Den tatoverede mand (Dæmoncyklussen 1)

Julie Kagawa:
The Lost Prince (The Iron Fey: Call of the Forgotten 1)
The Iron Traitor (The Iron Fey: Call of the Forgotten 2)
The Iron Warrior (The Iron Fey: Call of the Forgotten 3)
Serien er slut. 

Jeg fik også læst 3 biblioteksbøger i august. Heraf var 2 billedbøger, og 1 var en novelle.
Bøgerne er:

Martin Widmark: Huset der vågnede

Rick Riordan: Percy Jackson and the singer of Apollo

Klaus Hagerup: Pigen, der ville redde bøgerne

Meget atypisk for mig fik jeg også læst 2 essaysamlinger i august. I et forsøg på at få læst nogle af de essay- og novellesamlinger, jeg har stående, er jeg nemlig begyndt at bruge dem som toglæsning, da længden på de forskellige essays passer fint med, at jeg kan nå et par stykker hver vej, de dage hvor jeg skal arbejde i Esbjerg.
Bøgerne er:

Neil Gaiman: The View from the Cheap Seats

Terry Pratchett: A Slip of the Keyboard

Sidst, men ikke mindst, fik jeg læst 16 tegneserier og graphic novels i august.
De er:

Jerry Scott og Jim Borgman:
Zits - Strålende humor!
Zits - Sådan et blik skal du ikke sende mig, unge mand!

Mort Walker: Så er der serveret! (Basserne 100% 48)

Dan Abnett og Bruno Redondo: Into the Bleed (Titans vol. 6)

Franquin:
Viggo - Kviks kontorbud (Vakse Viggo 1)
Viggo kobler fra (Vakse Viggo 2)
Mesterkokken Viggo (Vakse Viggo 3)
Det var kattens, Viggo (Vakse Viggo 4)
Viggo - en kæmpekatastrofe (Vakse Viggo 5)
Viggo charmetrold (Vakse Viggo 6)
Alle er ude efter Viggo (Vakse Viggo 7)
Øretæveindbydende Viggo (Vakse Viggo 8)
Go'e gamle Viggo (Vakse Viggo 9)
Viggo kontra Kvik (Vakse Viggo 10)

Tim Seeley m.fl.:
Better than Batman (Nightwing vol. 1)
Back to Blüdhaven (Nightwing vol. 2)

Ialt fik jeg læst 21 bøger og 16 tegneserier og graphic novels i august. Af dem var 4 anmeldereksemplarer, 2 billedbøger, 2 essaysamlinger, 1 novelle og 2 genlæsninger. 7 bøger og 3 graphic novels var på engelsk. Jeg gik afsluttet 2 serier, påbegyndt 3, og kom ajour med 5. Slet ikke dårligt.
I september vil jeg, med et par enkelte undtagelser, koncentrere mig om de anmeldereksemplarer, jeg har liggende. Undtagelserne er en enkelt bog, jeg stadig mangler at få læst inden Fantasyfestivalen, men ikke nåede i august, og Alanna af Tamora Pierce, da jeg har bestemt mig for at slutte mig til Anita Reads readalong af Pierce's Tortall-bøger. Det er efterhånden længe siden, jeg sidst har læst dem, og readalongen er en god anledning til at få dem genlæst. Hvor meget jeg reelt får læst i september, er svært at gætte på, da jeg ved, at jeg får meget travlt indtil efter Fantasyfestivalen, og derfor nok ikke har det store læseoverskud. Men jeg slutter måneden med en uges ferie, så forhåbentlig får jeg læst nogle bøger der. Af samme grund trækker jeg heller ikke en ny serie eller FairyLoot-bog i denne måned, men venter til oktober, for ikke at stresse mig selv for meget.
Ellers byder september på fejring af min mors 40 års jubilæum, et bogbloggerevent, som jeg glæder mig utrolig meget til, og som heldigvis ligger både efter festivalen og i min ferie, og så selvfølgelig årets Fantasyfestival, som uden tvivl er årets boglige højdepunkt for mig. At se festivalen, mit hjertebarn, vokse for hvert år, og samle fantasyelskere i alle aldre og fra hele landet, er altid helt fantastisk, og jeg glæder mig til at hilse på både danske og udenlandske forfattere, i det omfang, jeg kan komme til det. Selvom det bliver begrænset, hvad jeg kommer til at opleve af selve programmet, og jeg får drøntravlt i festivaldagene, så glæder jeg mig til at opleve den fantastiske stemning, og jeg har allerede en liste på plads over de bøger, jeg gerne vil have købt til festivalen.

Fik I læst nogle gode bøger i august? Og ses vi til Fantasyfestivalen 14.-15. september? 

2 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Jeg har faktisk aldrig været på Fantasyfestivalen - det kan være, jeg skal prøve det et år. Men jeg er ikke så meget til bogmesser, så jeg er lidt tøvende...

Mvh.
Den lille Bogblog

Kirsten Bloch sagde ...

@Den lille Bogblog. Det forstår jeg godt. Bogmesser kan også være meget overvældende.