søndag den 1. september 2019

Aru Shah og tidens ende

Aru Shah og tidens ende er 1. bind af fantasyserien Pandava-kvartetten, skrevet af Roshani Chokshi.

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget Straarup og Co

Aru Shah på 12 år har aldrig kendt sin far. Hun er vokset op på Museet for Indisk Kultur og Oldtidskunst, hvor hendes mor arbejder. Moren er ofte bortrejst, og ofte distræt, når hun endelig er hjemme, og Aru føler sig tit ensom. Ikke mindst i skolen, hvor alle kammeraterne har privatchauffør og tager på eksotiske ferier, mens hun selv bliver efterladt alene hjemme, mens moren er på forretningsrejser.
I et forsøg på at passe ind, lyver Aru, og siger, at hun skal på ferie i Paris. Desværre bliver hun afsløret, da tre klassekammerater dukker op på museet, mens Aru er i nattøj. De truer med at afsløre hendes løgn over for resten af klassen, hvis ikke Aru tænder den forbandede lampe, som moren altid har forbudt hende at røre.
Af frygt for at blive til grin i klassen, tænder Aru lampen, og kommer derved til at vække Den Sovende, en ond dæmon, som har været spærret inde i lampen i årevis. Bliver dæmonen ikke stoppet, vil den vække Shiva, ødelæggelsens gud, hvilket vil betyde jordens undergang.
Den Sovende sætter tiden i stå, og det er nu op til Aru at stoppe dæmonen, hvis hun vil redde sin mor. For Aru er nemlig en Pandava, en reinkarneret halvgud fra den hinduistiske sagnverden, og sammen med en anden Pandava, Mini, og den ikke helt almindelige due Boo, må de finde nøglerne til Dødens Rige, og vække de eneste våben, der kan stoppe dæmonen. Det bliver en rejse udover det sædvanlige.

Jeg har glædet mig til at læse denne bog, ligesiden jeg første gang hørte om den, så da jeg fandt ud af at den udkom på dansk, kunne jeg næsten ikke få armene ned. Og jeg blev bestemt ikke skuffet, da jeg læste den, for den var fuldstændig som jeg havde håbet.
Sproget er letlæst og flydende, med livagtige beskrivelser, som får både vores egen verden og Dødens Rige til at fremstå lyslevende. Bogen er fyldt med litterære og popkulturelle referencer, indiske navne og ord, og en god portion humor, af den Riordanske slags.
Handlingen er godt skruet sammen, med masser af twists undervejs, og en historie fyldt med spænding, action, magi, venskab, familie, guder og gudinder, dæmoner, ensomhed, ondskab, løgne og hemmeligheder. Det er en historie om skæbne og valg, og om at gøre det rigtige, også selvom det gør ondt. Og så er det en historie om at finde ud af, hvem man selv er, og finde sine styrker. Og så slutter den med en cliffhanger, som gør det svært at vente på næste bind i serien.
Universet er godt skruet sammen, og forfatteren formår at gøre den hinduistiske tro og den indiske mytologi levende og lettilgængelig, trods de mange, for mig, nye begreber og navne. Forfatterens fortællemåde minder en del om Rick Riordans måde at bringe mytologier til live på, og bogen er da også udgivet som en del af hans imprint under Disney med fokus på mangfoldighed og own voices mytologiske fortællinger.
Personerne er levende og menneskelige, og jeg er vild med venskabet mellem Aru og Mini. Aru er ensom, med en god fantasi, og et behov for at passe ind blandt sine jævnaldrende. Men hun er også handlekraftig og modig, og trods sin manglende viden om sin rolle som Pandava, og hvad det betyder, kaster hun sig over opgaven med at redde verden, kun iklædt pyjamas. Mini er også ensom, og har først fornylig opdaget sin egen rolle som Pandava. Selvom hun er bedre forberedt end Aru, så tvivler hun også en del på sig selv, og har en del neuroser og fobier, som hun må overvinde undervejs. De to piger supplerer hinanden rigtig godt, og lærer undervejs at stole både på sig selv, og på hinanden. Af bipersoner er jeg især vild med duen Boo, det tidligere medlem af Vogternes Råd, som nu ikke har andet valg, end at hjælpe denne generations Pandavaer med at redde verden. Boo er sarkastisk, selvoptaget og bliver nemt fornærmet, men også loyal, modig og beskyttende overfor pigerne.
Alt i alt er Aru Shah og tidens ende en fantastisk fortælling om venskab, guder og indisk mytologi, fyldt med humor og masser af action. Fans af Rick Riordans bøger vil uden tvivl også elske denne serie, som jeg giver mine varmeste anbefalinger. Jeg glæder mig allerede til næste bind i serien udkommer på dansk, og kan næsten ikke vente med at finde ud af, hvad der kommer til at ske nu.

Se også forfatterens hjemmeside.

Ingen kommentarer: