torsdag den 1. august 2019

Læsestatus for juli

(Reklame - indlægget indeholder anmeldereksemplarer)

Juli var en mærkelig måned, som bød på både glæder og sorger, en hel del solskin og varme, ferie og masser af bøger. Jeg startede måneden ud med en tiltrængt sommerferie, og nød at kunne koble helt af, og endelig komme ned i gear. Jeg havde, for første gang nogensinde, ingen ferieplaner, og nød det i fulde drag. Selvom jeg havde lavet en lang liste med praktiske projekter, jeg kunne bruge ferien på, så blev det kun til et par stykker, da jeg kunne mærke, at jeg havde brug for at slappe af, efter halvanden måneds uafbrudt arbejdsræs.
Ferien var dog ikke kun afslapning. I den første uge døde min morfar, efter flere års dårligt helbred, og kort tids alvorlig sygdom, og min anden ferieuge bød derfor på en tur til Aarhus til en bisættelse, som var både smuk, sørgelig og livsbekræftende. Selvom det var ventet, så tog det alligevel hårdt på mig, og jeg var utrolig træt i de første to uger af min ferie. Dagen efter bisættelsen var jeg til 3 års fødselsdag hos min nevø, og det var en rigtig hyggelig eftermiddag og aften, som desværre blev lidt kort for mit vedkommende, da jeg skulle hjem til katten, og offentlig transport ikke ligefrem er den bedste mellem Give og Ribe. 
Juli bød også på en tur i biografen, hvor jeg sammen med en kollega var inde at se Spider-man: Far from Home, som viste sig at være rigtig god. 
Efter tre ugers ferie, og rigtig mange læste bøger, bankede hverdagen på igen, og de sidste halvanden uge af juli gik med masser af ekstravagter (jeg startede hårdt ud med 4 sene vagter i samme uge), og opsamling på såvel mails som Fantasyfestivalarbejde. 
Bogmæssigt var juli rigtig god. Selvom bloggen lå lidt stille, så fik jeg læst rigtig mange bøger, og jeg nød at have tid til at læse lige det jeg ville. Selvom størstedelen af det jeg læste var fantasy eller fantasyrelateret, så fik jeg også læst en hel del bøger i andre genrer, hvilket stort set kun sker i sommerferien. Jeg holdt ferie fra anmeldereksemplarerne, men begyndte så småt på de bøger, jeg gerne vil have læst inden Fantasyfestivalen i september. Månedens serie var Reckless/Mirrorworld af Cornelia Funke, og her nåede jeg lige akkurat at blive færdig med den næste bog, inden måneden var slut. Til gengæld fik jeg ikke læst hverken juni eller julis FairyLoot-bøger, Grace and Fury af Tracy Banghart og Beyond A Darkened Shore af Jessica Leake. Grace and Fury har jeg skilt mig af med, da jeg ikke var spor interesseret i at læse den, og jeg har stadig en måned mere til at finde ud af, om Beyond A Darkened Shore ryger samme vej eller tilbage i krukken, hvis jeg altså ikke får den læst. 
Og så må det være tid til at få vist de bøger, jeg fik læst i juli, frem. 

Som altid starter jeg med anmeldereksemplarerne. Selvom jeg holdt ferie fra dem i juli, så fik jeg da læst et enkelt anmeldereksemplar i månedens løb.
Bogen er: 

Anmeldereksemplar fra forfatteren og Forlaget Calibat.
Serien er slut. 

Jeg fik læst en enkelt bog fra månedens serie, Reckless eller Mirrorworld, af Cornelia Funke. 
Bogen er:

Serien er igang. 

Størstedelen af månedens læsning var bøger, jeg allerede havde stående på mine reoler. Hele 20 styk blev det til. Nogle af dem havde stået på reolen i lang tid, mens andre var enten helt nye, eller i hvert fald købt inden for det sidste år. Og en enkelt af bøgerne har jeg været interesseret i at læse siden 2013, hvor jeg tilførte den til min Want To Read-liste på Goodreads, som den allerførste. Bøgerne er en blanding af chicklitt, krimier, skønlitterære romaner, børnebøger, fantasy, eventyr og YA, med en enkelt novellesamling imellem. Da jeg kun anmelder bøger indenfor de fantastiske genrer, er det langt fra dem alle, der er anmeldelser på, men derfor skal de nævnes alligevel. 
Bøgerne er:

Jenny Colgan: Den lille butik med de lykkelige slutninger (Scottish Bookshop 1)
Serien er påbegyndt. 

Alan Bradley: 
Flavia de Luce og hævneren fra Ulster (Flavia de Luce 1)
Flavia de Luce og drengen i galgen (Flavia de Luce 2)
Serien er opgivet. 

Serien er ajour. 

Alexander McCall Smith: Kalahari kursus i maskinskrivning for mænd (Damernes detektivbureau nummer 1 4)
Serien er igang. 

Homer Hickam: Med Albert på bagsædet

Jenny Colgan: Det lille bageri på strandpromenaden (Little Beach Street Bakery 1)
Serien er igang. 

Frances Hodgson Burnett: The Secret Garden

Mette Finderup, Thomas Munkholt og Lars Gabel:
Forbyttede børn (Gemini 1)
Veje mellem verdener (Gemini 2)
Drengen fra Stjernerne (Gemini 3)
Skyggedæmonens datter (Gemini 4)
Dødens symfoni (Gemini 5)
Det trettende tegn (Gemini 6)
Serien er slut. 
Samlet anmeldelse af serien kan læses her

Kenneth Bøgh Andersen og Benni Bødker: Grimm - Grumme eventyr genfortalt for gamle og unge

Mette Finderup:
Serien er igang. 

Pernille Eybye: Kærlighed og kattestrofer

Genlæsning. 
Serien er påbegyndt. 

Young Warriors / red. af Tamora Pierce og Josepha Sherman

Jeg fik også læst 2 billedbøger i månedens løb. 
Bøgerne er:

Neil Gaiman, ill. af John Kenn Mortensen: Hans og Grete

Lene Ewald Hesel og Jon Ranheimsæter: Pokker ta' den rådne kat!

En enkelt biblioteksbog blev det også til, nemlig:

Jenny Colgan: En meget fjern kyst (Summer Seaside Kitchen 1.5)

Sidst, men ikke mindst, fik jeg læst 20 tegneserier/graphic novels i juli, hvoraf en del endda var på engelsk. 
De er:

Jim Davis: 
Garfield elsker alle (Garfield 2)
Garfield vender frygteligt tilbage (Garfield 4)
Garfield før en god gerning* (Garfield 6)
Surt show! (Garfield 10)
Ulykkesfuglen (Garfield 13)
Lige i øjet! (Garfield 20)
Garfield flader ud (Garfield 21)
Kælekatten (Garfield 22)
Mandag igen! (Garfield 36)
Spise med grise (Garfield 59)
Garfield overvejer (Garfield 60)

Joss Whedon, Jordie Bellaire, Dan Mora og Raul Angulo: High School is Hell (Buffy the Vampire Slayer vol. 1)
Serien er påbegyndt og ajour. 

Dan Abnett m.fl.:
A Judas Among Us (Titans vol. 3)
Titans Apart (Titans 4)
The Spark (Titans 5)
Serien er igang. 

Jerry Scott og Jim Borgman: 
Zits - en mundfuld mere! Søndagssider 2000-2002
Zits - de første år. Søndagssider 1997-1999
Zits - Er vi ude af indkørslen nu?

Judd Winick, Joe Benitez og Ian Churchill: Together forever (Titans bog 1)
Serien er påbegyndt og ajour. 

Achdé: En cowboy i Paris (Lucky Luke)

Ialt fik jeg læst 25 bøger og 20 tegneserier/graphic novels i juli, hvilket er ret vildt. Af dem var 1 et anmeldereksemplar og 2 billedbøger. 4 bøger og 5 graphic novels var på engelsk, mens en enkelt bog var en genlæsning. Jeg fik afsluttet 2 serier, og kom ajour med en enkelt serie. Og så fik jeg påbegyndt 6 serier og læst videre i 2. 
I august vil jeg koncentrere mig om de bøger, jeg vil have læst inden Fantasyfestivalen, og ellers komme videre i stakken med anmeldereksemplarer. Da det allerede er en del bøger, har jeg bestemt mig for ikke at trække en ny serie fra seriekrukken eller en bog fra FairyLoot-krukken i denne måned. Begge krukker vender tilbage til oktober, når Fantasyfestivalen er ovre, og jeg får mere overskud til de projekter. 
Derudover står august på masser af arbejde, 1 hemmeligt projekt (som I kommer til at høre mere om senere), og så har jeg et spændende blogindlæg på vej, som jeg glæder mig til at dele med jer. 

Fik I læst noget spændende i juli?

2 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Jeg er ked af at høre om din morfar. Altid svært at miste nogen.

Bedste hilsner herfra

Den lille Bogblog

Kirsten Bloch sagde ...

@Den lille Bogblog. Mange tak.