torsdag den 1. april 2021

Læsestatus for marts

(Reklame - indeholder anmeldereksemplar)

I marts dukkede foråret endelig op. Regn og kulde afløstes af solskin og varme, og der blev tid til både havearbejde og en tur på genbrugspladsen. Desværre bød marts også på en kraftig forkølelse, der betød aflysning af et længe ventet familiebesøg, hvilket var rigtig ærgerligt, da jeg efterhånden virkelig trænger til at se familien. 
På arbejdsfronten bød marts på mere hjemmearbejde og Teams-møder, men også en enkelt dag, hvor jeg fik lov at besøge biblioteket fysisk, for at besvare telefonen. Et aboslut højdepunkt i måneden der gik, hvor jeg kunne snakke med flere kolleger IRL. Noget, jeg i den grad har savnet, siden jeg blev sendt hjem i december. Et andet højdepunkt var beskeden om, at jeg fra 1.april nu officielt kan kalde mig voksenbibliotekar. Efter 14 år som børnebibliotekar kunne jeg mærke, at jeg var brændt ud på området, samtidig med, at jeg interessemæssigt, og i øvrigt også opgavemæssigt, havde bevæget mig ind på voksenområdet, og nu fik jeg så også lov til officielt at flytte over i voksenafdelingen. Jeg glæder mig til at komme i gang, efterhånden som vi igen får tid til at koncentrere os om fremtiden fremfor nøddrift, når vi forhåbentlig får lov til at vende fysisk tilbage 21. april. 
Læsemæssigt var marts til gengæld ikke noget at råbe hurra for. Og det til trods for, at jeg deltog i hele to readathons, hvoraf det ene fortsætter ind i april. I starten af måneden deltog jeg i The Backlist Readathon, og på trods af en lovende start, så saboterede det desværre nok resten af månedens læsning, da jeg gik i gang med en serie, som fuldstændig drænede læselysten fra mig. Endda i en sådan grad, at jeg endnu ikke er kommet ordentligt i gang med min TBR for månedens andet readathon, TFF Readathon, hvor jeg stadig er i gang med den første bog. Jeg fik hverken læst marts' FairyLoot-bog Beyond a Darkened Shore af Jessica Leake eller månedens serie, Septimus Heap af Angie Sage, og fik heller ikke læst de to A-Z titler, jeg havde planlagt, Hvem frygter døden af Nnedi Okorafor og Basismagi C af Katrine Skovgaard, selvom jeg er gået i gang med den sidste af dem, og fik læst en enkelt anden A-Z titel. Og af anmeldereksemplarer fik jeg kun læst et enkelt, hvilket absolut ikke var planen. 
Men lad os se på, hvad jeg faktisk fik læst. 

Som nævnt lykkedes det mig kun at få læst et enkelt anmeldereksemplar i marts, tilsendt af forfatteren. 
Det er:

Niels Hovmand-Hansen: Sagaen om Sejd
Anmeldereksemplar fra forfatteren og Stregfabrikken.

I forbindelse med The Backlist Readathon fik jeg læst 4 bøger, nemlig:

Jennifer Bell:
Den bøjede mønt (De Ualmindelige 1)
Det rygende timeglas (De Ualmindelige 2)
Det frosne teleskop (De Ualmindelige 3)
Serien er slut. 

Maite Carranza: Isørkenen (Hunulvens klan 2)

Jeg fik læst en enkelt bog fra min A-Z TBR.
Bogen er:

Maite Carranza: Isørkenen (Hunulvens klan 2)

Og så fik jeg læst 4 andre bøger i månedens løb.
Bøgerne er:

Maite Carranza:
Heksenes krig (Hunulvens klan 1)
Odis forbandelse (Hunulvens klan 3)
Serien er slut. 

Terry Pratchett: The Unadulterated Cat

Nancy Holder: Demons of the Hellmouth

Sidst, men ikke mindst, fik jeg læst 16 tegneserier. 
De er:

René Goscinny og Albert Uderzo:
Asterix på skattejagt (Asterix 13)
Den store grav (Asterix 25)

Thom Roep og Piet Wijn:
Den lumske læge (Gammelpot 3)
Porten til Østen (Gammelpot 4)

Jim Davis:
Ulykkesfuglen (Garfield 13)
Lige i øjet! (Garfield 20) 
Garfield flader ud (Garfield 21)
Kælekatten (Garfield 22)
Picatto (Garfield 35)
Mandag igen! (Garfield 36)
Kogebøger ligger godt på maven (Garfield 37)
Snehunden glammer (Garfield 38)
Garfield giver piben en anden lyd (Garfield 41)
Fart over feltet (Garfield 42)
Garfield på tynd is (Garfield 57)

Niels Hovmand-Hansen: Sagaen om Sejd
Anmeldereksemplar fra forfatteren og Stregfabrikken.

I alt fik jeg læst 8 bøger og 16 tegneserier. Af dem var 1 et anmeldereksemplar og 2 på engelsk. Jeg fik færdiglæst 2 serier. 
I april vil jeg koncentrere mig om at få læselysten tilbage, og få færdiggjort nogle af de bøger, jeg er i gang med. Jeg har derfor bestemt mig for ikke at trække en ny FairyLoot-bog eller en serie fra seriekrukken, men i stedet tillade mig selv at lystlæse, og derudover koncentrere mig om at få læst nogle af de anmeldereksemplarer, jeg er kommet bagud med. Jeg lægger mig derfor heller ikke fast på bestemte A-Z titler denne gang, men vil i stedet sigte mod at få læst minimum to i løbet af april. 
Jeg har planer om at deltage i to readathons i april. Først og fremmest vil jeg gerne færdiggøre TFF Readathon, som allerede er i gang, og slutter 4. april, og derudover har jeg planer om at deltage i Dewey's 24 Hour Readathon, som finder sted 24. og 25. april, og efterhånden er blevet en tradition. 
Derudover byder april på en tiltrængt ferie de første 13 dage, hvor jeg håber at få lavet en del praktiske opgaver i form af blandt andet hovedrengøring og havearbejde, ligesom bilen skal til etårssyn, og jeg selv til tandlæge. Først og fremmest står den dog på afslapning, og hjemmetid uden hjemmearbejde. 

Hvordan gik jeres læsning i marts? Og deltog I i nogle af de samme readathons som mig? 

Ingen kommentarer: