tirsdag den 1. maj 2018

Læsestatus for april

April var en måned fyldt med uvished, forårsfornemmelser og skiftende vejr. Truslen om konflikt, strejke og lockout trak på det mentale overskud, og først allersidst i måneden kunne jeg ånde lettet op - for en stund, i hvert fald.
Som april har for vane, var vejret utroligt skiftende, og vekslede mellem kolde, regnvåde dage, og sommerlige solskinsdage med temperaturer over 20 grader. Haven grønnedes for hver dag der gik, og jeg tilbragte flere dage udenfor med lugning og græsslåning. Da det er første år jeg har egen have, følger jeg spændt de grønne skud der dukker op, for at se om det skal blive, eller luges væk, og jeg nyder, trods vabler og ømme skuldre, at have mit helt eget åndehul.
På trods af både mentale og fysiske distraktioner, så var april en fænomenal læsemåned. Jeg fik læst langt flere bøger end jeg havde forestillet mig, og selvom jeg kunne have ønsket lidt mere læsning inden for månedens læsetema, Trolde og gobliner, så er jeg godt tilfreds med antallet af læste bøger. Jeg fik læst de ulæste bind jeg havde stående af månedens læste serie, The Morganville Vampires, og er pt. langt foran mit Goodreads-læsemål for 2018.
I april deltog jeg endnu en gang i Dewey's 24 Hour Readathon, hvilket også hjalp på antallet af læste bøger, og straks efter at det var slut, begyndte jeg på månedens andet readathon, som fortsætter ind i maj, The One Readathon To Rule Them All.
Som sagt fik jeg læst en del bøger i april, så hvis ikke indlægget skal blive alt for langt, må jeg hellere komme i gang med at vise dem frem.

Som altid starter jeg med anmeldereksemplarerne. I april fik jeg læst 8 anmeldereksemplarer.
Bøgerne er:

Brandon Sanderson: En konges vej, Del 2 (Stormlysfortællingerne 1)
Anmeldereksemplar fra forlaget Ulven & Uglen. 
Serien er igang. 

Joe Abercrombie: Den halve verden (Det Splintrede Hav 2)
Anmeldereksemplar fra forlaget Gyldendal. Anmeldt på bookeater.dk.
Serien er igang. 

Jacob Oliver Krarup: Blind passager (SpaceTeam15)
Anmeldereksemplar fra Forlaget Calibat.
Serien er påbegyndt og ajour. 

Nick Clausen: Hummerkongens hævn 2
Anmeldereksemplar fra Forlaget Facet.
Serien er slut. 

Stephanie Garber: Caraval (Caraval 1)
Anmeldereksemplar fra Turbine Forlaget.
Serien er påbegyndt og ajour. 

Nick Clausen: Søvnløs - 5 gys
Anmeldereksemplar fra Forlaget Facet.

Emil Blichfeldt: Enhjørningens magi
Boggave fra Forlaget Calibat.

Emil og Cecilia Blichfeldt: Hunden der troede den var en isbjørn
Boggave fra Forlaget Calibat.

Månedens læsetema var Trolde og gobliner. Selvom jeg gerne ville have læst lidt flere bøger til temaet, så blev det kun til 3. 
Bøgerne er:

David McElroy: The Good Goblin (The Good Goblin 1)
Serien er påbegyndt. 

Katherine Langrish: Troll Fell (Troll 1)
Serien er påbegyndt. 

George MacDonald: The Princess and the Goblin (Princess Irene and Curdie 1) 
Serien er påbegyndt. 

Månedens serie var The Morganville Vampires, hvor jeg fik læst begge de to bind, jeg havde stående ulæst i reolen.
Bøgerne er:

Rachel Caine:
Den døde piges bal (The Morganville Vampires 2) 
Midnatsgyden (The Morganville Vampires 3) 

Jeg fik også læst 2 bøger fra årets læsestak. 
Bøgerne er:

Jan Lyderik:
Alene på vej (Tangs saga 1)
Vejen til Kanta (Tangs saga 2)Serien er slut. 
Samlet anmeldelse af de to bind kan læses her

Som jeg nævnte øverst i indlægget, deltog jeg igen i Dewey's 24 Hour Readathon. I den anledning fik jeg læst 9 bøger.
Bøgerne er: 

John Green: Skildpadder hele vejen ned. 

Manu Sareen: Iqbal Farooq i krise (Iqbal Farooq 10) 
Serien er slut.

Nick Clausen: Søvnløs - 5 gys
Anmeldereksemplar fra Forlaget Facet.

Line Lybecker: Historien om en dreng

Emil Blichfeldt: Enhjørningens magi
Boggave fra Forlaget Calibat.

Emil og Cecilia Blichfeldt: Hunden der troede den var en isbjørn
Boggave fra Forlaget Calibat.

Jan Lyderik:
Alene på vej (Tangs saga 1)
Vejen til Kanta (Tangs saga 2)
Serien er slut. 
Samlet anmeldelse af de to bind kan læses her

Emil Blichfeldt og Søren Tim Nordbo: Prøven (Den barske sandhed om Thor+Loke 1) 
Serien er påbegyndt og ajour. 

Jeg fik også læst en enkelt bog til månedens andet readathon, The One Readathon To Rule Them All, som stadig er igang. 
Bogen er:

Katja Berger: Sjælehenteren (Fortællinger fra Døden 1)
Serien er påbegyndt og ajour. 

De sidste 2 bøger jeg fik læst i april, havde ikke tilknytning til hverken readathons eller tema, men var nogle jeg pludselig fik lyst til at læse. 
Bøgerne er:

Stephen King: Efter solnedgang

Gail Carriger: Romancing the Inventor (Supernatural Society 1)
Serien er slut. 

Udover de mange bøger fik jeg også læst 6 tegneserier og graphic novels.
De er:

Franquin: 
Skynd dig, Viggo! (Vakse Viggo)
Mesterkokken Viggo (Vakse Viggo 3)
Det var kattens, Viggo (Vakse Viggo 4)
Genlæsning. 

Marjorie Liu og Sana Takeda:
Monstress, Volume 1
Monstress, Volume 2
Serien er ajour. 

Mort Walker: Den er tyk, den ærtesuppe! (Basserne 100% 38)
Serien er ajour. 

Ialt fik jeg læst 22 (!) bøger og 6 tegneserier/graphic novels i april. Af dem var 8 anmeldereksemplarer/boggaver, 2 billedbøger og 4 på engelsk. Jeg fik afsluttet 4 serier og kom ajour med 4. Derudover fik jeg læst begge de ulæste eksemplarer jeg havde stående af månedens serie, og læst 2 fra årets læsestak. Alt i alt en rigtig god læsemåned. 
Jeg tvivler på, at jeg får læst lige så mange bøger i maj, men forhåbentlig holder læselysten ved alligevel. Maj måneds læsetema er Antihelte. Jeg har valgt at fortolke temaet temmelig bredt, og det er derfor bøger med usympatiske hovedpersoner, tyve, lejemordere og spioner som temaet retter sig mod, og primært bøger på engelsk. 
Derudover håber jeg at komme igennem min TBR for The One Readathon To Rule Them All, foruden en del af de anmeldereksemplarer jeg har liggende. Og så selvfølgelig komme videre med månedens serie fra TBR-krukken, som er The Hollows af Kim Harrison. Jeg får næppe læst hele serien færdig, da jeg pt. mangler at læse 10 bøger, men bare jeg når et par stykker, vil jeg være godt tilfreds. 

Hvordan var jeres læsemåned? Og deltog I i nogle readathons i april?

Ingen kommentarer: