tirsdag den 1. oktober 2019

Læsestatus for september

(Reklame - indlægget indeholder anmeldereksemplarer)

September var dejlig, omskiftelig, og oplevelsesrig. Den startede ud med masser af travlhed, og sluttede med en afslappende ferie, og så var det en overraskende god læsemåned.
Måneden begyndte travlt, og jeg følte ikke, at jeg stod stille, før Fantasyfestivalen var overstået. Heldigvis gik det endnu en gang over al forventning, og besøgstallet steg igen i år, til omkring 4500 gæster. Selvom jeg ikke selv havde tid til at opleve ret mange af festivalens programpunkter, så nød jeg stemningen, de spontane møder i mængden, og gensynet med kendte ansigter. Nå ja, og så fik jeg også købt rigtig mange nye bøger til mine, i forvejen, bugnende bogreoler, som jeg så brugte en stor del af min ferie på at omorganisere, så der også blev plads til de nye bøger. Men alt det kan I læse mere om i mit indlæg om Fantasyfestivalen her.
I ugen op til Fantasyfestivalen var jeg også på en kort tur til Aarhus, for at fejre min mors 40 års jubilæum. Det var en rigtig hyggelig dag, med masser af taler, hygge og god mad.
Efter Fantasyfestivalen måtte jeg desværre lægge mig med en kraftig forkølelse, som også plagede mig i starten af min ferie, men som heldigvis er ved at være væk nu. Desværre betød det også, at jeg måtte melde afbud til lanceringen af Nicole Boyle Rødtnes' nyeste bog, som jeg ellers havde glædet mig rigtig meget til at være med til.
Sidste uge af september havde jeg så en uges ferie, som jeg nød i fulde drag. Udover føromtalte reolrengøring og -omorganisering fik jeg lavet en del praktiske projekter, som jeg havde udskudt i længere tid grundet travlhed, hvilket var rigtig rart. Derudover fik jeg binget en del af Lucifer, som jeg nu næsten er ajour med, og arbejdet videre med mit hemmelige projekt, som jeg lover snart at løfte sløret for. Jeg fik til gengæld ikke læst noget videre i ferien, men i stedet ladet batterierne op, så jeg var klar til at tage fat igen, når ferien var forbi.
Men selvom jeg ikke læste ret meget i min ferie, så blev september alligevel en ret god læsemåned, for stik mod alle forventninger og erfaringer fra tidligere år, så fik jeg faktisk læst en hel del før Fantasyfestivalen, hvoraf flere af bøgerne endda var ret tykke. Derfor kan jeg også vise en pæn stak læste bøger frem denne gang.
Og apropos, så må det vist være tid til at vise de bøger, jeg fik læst i september, frem.

Som altid starter jeg med anmeldereksemplarerne. I september fik jeg læst 5 anmeldereksemplarer.
Bøgerne er:

Roshani Chokshi: Aru Shah og tidens ende (Pandava-kvartetten 1)
Anmeldereksemplar fra forlaget Straarup og Co. 
Serien er påbegyndt. 

Lykke Lindbo: Fanny Fairychild og Odins øje (Fanny Fairychild 2)
Anmeldereksemplar fra forfatteren og Forlaget Lindbo.
Serien er ajour. 

Erik Granström: Svovlvinter (Krøniken om den Femte Konfluks 1)
Anmeldereksemplar fra forlaget DreamLitt.
Serien er ajour. 

Julie M. Day: Den sidste alliance (Grænsen til Trafallas 3)
Anmeldereksemplar fra forlaget DreamLitt.
Serien er slut. 

Lene Krog: Grå magi (Pigen fra Månehøjen 1)
Anmeldereksemplar fra Forlaget Ulven og Uglen.
Serien er ajour. 


Op til Fantasyfestivalen forsøgte jeg at få læst de bøger, jeg allerede havde, af forfattere, som ville være til stede ved årets festival. I september fik jeg læst 2, som jeg ovenikøbet købte til Fantasyfestivalen i 2018.
Bøgerne er:

Rasmus Wichmann: Enkemagerne

Malene Sølvsten: Ravnenes hvisken 3
Serien er slut. 


Derudover fik jeg læst 3 bøger på engelsk. 2 af dem var novellesamlinger, mens den sidste var et spontant titelkøb.
Bøgerne er:

Neil Gaiman: Smoke and Mirrors

Terry Pratchett: A Blink of the Screen

Mimi Jean Pamfiloff: The Librarian's Vampire Assistant 1
Serien er påbegyndt. 


Sidst, men ikke mindst, fik jeg læst 14 tegneserier og graphic novels.
De er:

Dan Abnett, Christopher Priest og Benjamin Percy: Titans - The Lazarus Contract

Franquin:
Viggo - Kviks kontorbud (Vakse Viggo 1)
Opfinderen Viggo (Vakse Viggo 11)
Højt at flyve, Viggo (Vakse Viggo 12)
Balladen om Viggo (Vakse Viggo 13)
Viggo eller og kaos (Vakse Viggo 14)
Viggo slår sig løs (Vakse Viggo 15)
Alle tiders Viggo (Vakse Viggo 16)
Go' Nat, Viggo (Vakse Viggo 17)
Hvem klokker klokkeren for? (Vakse Viggo 18)

Tome og Janry: Er det permanent? (Den lille Splint 5)

Mort Walker: Historier fra Pløresødallejren

Willingham m.fl.: Fables: Legends in Exile (Fables vol. 1)

David Etien: Paulus Hegesippe Adelard Ladislas, greve af Champignac - Enigma (Paulus Hegesippe Adelard Ladislas, greve af Champignac 1)

Ialt fik jeg læst 10 bøger og 14 tegneserier/graphic novels i september. Af dem var 5 anmeldereksemplarer og 2 novellesamlinger. 3 var på engelsk (5, hvis man tæller graphic novels med). Jeg fik afsluttet 2 serier, kom ajour med 3, og påbegyndt 4.
I oktober vil jeg koncentrere mig om de anmeldereksemplarer jeg har liggende. Derudover skal jeg have læst de første 2 bind af Song of the Lioness af Tamora Pierce, da jeg har bestemt mig for at deltage i Anita Reads readalong af alle Tortall-bøgerne, som startede i september. Jeg er allerede en bog bagud, så skulle gerne have det indhentet i løbet af oktober. Jeg håber også at få læst minimum en bog fra min årslæsestak, da jeg ellers får svært ved at nå at læse de bøger, jeg mangler, før året er slut. Jeg holdt pause fra FairyLoot-bøgerne og seriekrukken i august og september, men nu hvor Fantasyfestivalen er overstået, er det tid til at starte op på de to udfordringer igen, og jeg har derfor trukket en seddel fra hver af de to krukker. Oktobers FairyLoot bog er Nevernight af Jay Kristoff, som var den allerførste FairyLoot-bog jeg fik. Da det efterhånden er nogle år siden, at jeg fik den, og sidste bind i trilogien udkom i sidste måned, må det være ved at være på tide at få den læst. Og med to måneder til at få det gjort i, burde det kunne lade sig gøre. Månedens serie er Reckless eller Mirrorworld af Cornelia Funke. Her mangler jeg kun et enkelt bind, for at være ajour med serien, så det burde også være overkommeligt.
I oktober står den på efterårsferiearrangementer og opfølgning på årets Fantasyfestival på arbejdet. Privat har jeg planer om at deltage i Dewey's 24 Hour Readathon i slutningen af måneden, og måske en biftur, når Valhalla lige om lidt får premiere i biograferne. Men ellers glæder jeg mig til en helt almindelig måned uden store projekter eller planer, og forhåbentlig masser af nye læseoplevelser.

Fik I læst nogle gode bøger i september? Og var I til Fantasyfestival i år? 


Ingen kommentarer: