torsdag den 10. oktober 2019

Ellin

Ellin er 1. bind af fantasyserien Kongestenen, skrevet af Hanne Lykke Rix.

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget DreamLitt

Ellin er prinsesse af Okenos, og selvom hun ikke bor på kongeslottet, så har hendes barndom været tryg, og hun har aldrig manglet noget. Hendes mor døde for tre år siden, og hun er meget knyttet til sin oldemor, den gamle dronning, og til sin far.
Kort efter, at Ellin fylder 13 år, udbryder der krig i landet, og Ellin bliver pålagt en farlig mission af hendes onkel, kong Miros. Fjenden vil have fat i Kongestenen, og Ellin skal, i al hemmelighed, føre den nordpå til hendes familie i Furien.
Men inden Ellin får begyndt sin rejse, ser hun sin onkel og far blive myrdet af fjendens soldater, og med fjenden i hælene får Ellin brug for alt sit mod, hvis hun skal overleve, og fuldføre sin mission. For vejen til Furien er lang og farefuld, og Ellin kan ikke stole på nogen.

Ellin er en meget klassisk fantasyhistorie med konger og prinsesser, krig og magiske elementer. Selvom jeg godt kunne lide historien, så var der også et par ting, der irriterede mig en smule, og som trak læseoplevelsen lidt ned. Men mere om det senere.
Sproget er letlæst og flydende, og forfatterens beskrivelser er levende, realistiske og billedskabende. Især beskrivelserne af de forskellige steder og personer, som Ellin mødte på sin vej, var virkelig gode, og jeg følte næsten, at jeg stod i det fattige hus hos Kjiersa, eller med Ellin i grotterne i Okebjergene, mens jeg læste bogen.
Handlingen er godt skruet sammen, men selvom historien er spændende, og fyldt med intriger, krig, død, forræderi, flugt, venskab, sorg, politik, konger, prinsesser og en hemmelig mission, så haltede det lidt med historiens flow. Ellins rejse skal forestille at være geografisk temmelig lang, men det var, som om forfatteren sprang over de kedelige rejsedele, og kun fokuserede på de etaper, hvor der skete noget spændende, og det fik desværre historien til at føles lidt for forhastet og overfladisk. Samtidig føltes det, som om Ellin til tider var lige heldig nok (hvad jeg ikke kan forklare, fordi det vil spoile store dele af historien), og det gjorde, at noget af farligheden blev pillet ud af historien, på trods af fjendens forfølgelse og krigen. Og det er synd, for plottet er spændende, og universet er, om ikke voldsomt originalt, så velgennemført og interessant.
Personerne er levende og menneskelige, og jeg kunne rigtig godt lide Ellin. Også selvom hun til tider opførte sig lidt for forkælet og virkede yngre, end hun er. Ellin er modig, impulsiv og til tider lidt vel naiv, men også fast besluttet på at gennemføre den mission, som hendes onkel pålagde hende, og nå frem til sin familie. Men hun er også en ung pige i sorg, og på flugt fra alt, hvad hun kender, og det gør hende både sårbar og distanceret fra andre mennesker. Af bipersonerne kunne jeg især godt lide Kjiersa, som, trods fattigdom og en voldelig alkoholisk mand, forsøger at få det bedste ud af sit liv, og opdrage sine børn. Også høvdingesønnen Kiro og pigen Vinka, som hver især forsøger at hjælpe Ellin, følte jeg virkelig, at jeg kom til at kende. Kærlighedsdramaet var dog, for mig, temmelig unødvendigt, og konflikterne personerne imellem blev løst lidt for nemt, men det ændrer ikke på, at personerne var troværdige, nuancerede og interessante. Og at jeg virkelig godt kunne lide Ellin.
Alt i alt en god, klassisk fantasyfortælling, med en dejlig hovedperson. Selvom det ikke var alt, der fungerede for mig i denne bog, så glæder jeg mig til at læse videre i serien, og følge Ellins videre skæbne, og, ikke mindst, lære universet bedre at kende. For jeg er helt klart parat til mere.

Se også forfatterens hjemmeside.

Ingen kommentarer: