fredag den 11. oktober 2019

Stenens vogter

Stenens vogter er 1. bind af graphic novel-serien Amulet, lavet af Kazu Kibuishi.

Modtaget som anmeldereksemplar fra forlaget Alvilda

Emily mistede sin far i en bilulykke for 2 år siden. Hun var selv med i bilen, og oplevelsen sidder stadig dybt i hende. Efter farens død har familien ikke længere råd til at blive boende i byen, så sammen med sin mor og lillebror Navin flytter Emily ind i et gammelt, forfaldent hus langt ude på landet.
Men der sker mystiske ting i huset, og da Emily finder en mærkelig halskæde, bliver det starten på et eventyr, hun ikke i sin vildeste fantasi kunne forestille sig.
Den første nat i huset bliver hendes mor bortført af et monster fra kælderen, og da Navin og Emily følger efter, havner de i en anden verden, fyldt med magi og farer.
Emily og Navin vil gøre alt, for at redde deres mor, men kan de overhovedet overleve i den fremmede verden? Og hvilken rolle spiller den halskæde, som Emily fandt?

Det er meget få graphic novels jeg har anmeldt på bloggen, men da jeg fik tilsendt den her af forlaget, har jeg tænkt mig at gøre forsøget.
Jeg plejer at starte mine anmeldelser med at fortælle om sproget, men synes måske ikke det giver så god mening i en graphic novel, hvor det jo er billedsiden, fremfor sproget, der står for beskrivelserne og en del af handlingen. Men dialogerne er gode, og sproget er letlæst, trods de meget fremmedartede navne på væsener.
Handlingen er godt skruet sammen, med flere overraskelser undervejs, og masser af action og magi. Historien er spændende, med temaer som familie, sorg, død, søskenderelationer, flytning og skoleproblemer, og de mange omvæltninger som Emily og hendes familie står over for, vil vække genklang hos alle læsere der har mistet en, de holder af, er flyttet, eller har prøvet at skifte skole.
Universet er temmelig syret, og fyldt med masser af robotter, elvere, farlige væsener og mærkelige planter, og illustrationerne formår virkelig at vække det magiske univers til live. Men selvom illustrationerne er utroligt flotte og detaljerede, når det drejer sig om steder og landskabspanoramaer, så virker de kolde, computeranimerede og lidt for enkle, når det drejer sig om at give liv til personerne. Det var i hvert fald sådan de virkede på mig, men når det drejer sig om illustrationer, er det jo i høj grad en smagssag.
Personerne er nuancerede og menneskelige, selvom jeg, som sagt, ikke var så vild med den billedlige fremstilling af dem. Emily er modig, nysgerrig og stadig præget af sorgen over farens død. Hun har det svært med forandringen, og ønsker sig bare tilbage til tiden, da hendes far levede. Da hun finder amuletten, kan hun ikke lade være med at tage den på, på trods af hendes lillebrors advarsler, og hun opfører sig til tider lige vel impulsivt. Samtidig vil hun gøre alt for at holde sammen på den familie, hun har tilbage, og hun er fast besluttet på både at redde sin mor, og beskytte sin lillebror. Navin er mere forsigtig end sin storesøster, men også mere åben over for nye oplevelser. Samspillet mellem de to fungerer rigtig godt, og søskenderelationen virker troværdig og realistisk. Af de øvrige bipersoner følte jeg virkelig med børnenes mor, som forsøger at holde sammen på familien efter sin mands død, og bevare positiviteten, selvom pengene er små, og savnet stadig sidder i hende. Og så kunne jeg virkelig godt lide Miskit, som både er modig, intelligent - og nuttet.
Selvom jeg havde et lidt blandet forhold til illustrationerne, så var jeg vild med historien og universet, og jeg kunne rigtig godt lide Emily og Navin. Jeg glæder mig allerede til at læse næste bind i serien, og kan man lide graphic novels med masser af magi og et utroligt syret univers, er Amulet-serien bestemt værd at stifte bekendtskab med.

Ingen kommentarer: