mandag den 1. marts 2021

Læsestatus for februar

(Reklame - indeholder anmeldereksemplarer)

Februar var en mærkelig måned. Fra sne, blæst og kulde til solskin og forårsvarme bød måneden på al slags vejr, og mens især det sidste hjalp på humøret og overskuddet, så trak det første tænder ud. Februar bød på endnu en måneds hjemmearbejde, Teams- og Skypemøder, og månedens sociale højdepunkt var en længeventet og flere gange udsat tandlægetid, hvor jeg snakkede med et andet levende menneske i længere tid. At tandlægen så åbenbart var så glad for samtalen, at hun gerne vil se mig igen til april, er så en anden snak. 
På læsefronten var februar en spøjs måned. For selvom jeg faktisk fik læst en del, og kan mærke, at læseoverskuddet endelig er ved at være tilbage, så fik jeg stort set ikke læst nogle af de bøger, jeg havde planer om i starten af måneden. I stedet gik tiden med lystlæsning, og, meget atypisk for mig, en lystlæsning, som bød på store mængder biografier og erindringsbøger. Jeg fik godt nok læst 2 A-Z titler, og færdiggjort min supplementsserie for måneden, Discworld af Terry Pratchett, men fik hverken læst januar eller februars FairyLoot-bøger, The Cruel Prince af Holly Black og These Rebel Waves af Sara Raasch. Jeg vil dog se, om jeg ikke kan få læst dem begge to i marts i stedet for. Jeg mangler også stadig at blive færdig med Crooked Kingdom af Leigh Bardugo, som var en af januars A-Z titler, og den ene A-Z titel for februar, Fire and Hemlock af Diana Wynne Jones, som derfor begge overgår til marts. Jeg fik heller ikke læst månedens serie, som var The Storm Crow af Kalyn Josephson. Til gengæld er jeg nu officielt forud med mig Goodreads-læsemål. 
Men lad os se på, hvad jeg så fik læst. 

Som altid starter jeg med anmeldereksemplarerne. I februar fik jeg læst 4 anmeldereksemplarer, tilsendt af søde forfattere og forlag. 
Bøgerne er: 

Camilla Wandahl: Kloens Klippe (Øglejægerne 1)
Anmeldereksemplar fra forfatteren.
Serien er påbegyndt og ajour. 

Tenna Vagner: Den Døde Zone (Sandrytteren 3)
Anmeldereksemplar fra forfatteren.
Serien er slut. 

Sofie M. Rodam: Murens Vogter (Murens Vogter 1)
Anmeldereksemplar fra Forlaget mellemgaard.
Serien er påbegyndt og ajour. 

John August: Arlo Finch i skyggernes rige (Arlo Finch 3)
Anmeldereksemplar fra Forlaget Alvilda.
Serien er slut. 

Jeg fik læst 2 bøger fra min A-Z TBR, nemlig:

Neil Gaiman: The Ocean at the End of the Lane

Terry Pratchett: Raising Steam (Discworld 40)

Derudover fik jeg læst 8 bøger, hvoraf hovedparten var biografier eller erindringsbøger, med en enkelt YA-titel og fantasybog imellem. 
De er:

Mattias Boström: Fra Holmes til Sherlock

Ib Spang Olsen: Ung mand i fyrrerne

Grethe F. Rostbøll: Lord Byron

Terry Pratchett: The Shepherd's Crown (Discworld 41)
Serien er slut. 

Robert Storm Petersen: Surrealistiske Breve

Eva Munk: Du kommer med Natten

Ebbe Rode: Fra mit STORMagasin

Benny Andersen: Livsrejse med vigtige ophold

Sidst, men ikke mindst, fik jeg læst 16 tegneserier, nemlig:

Franquin:
Viggo charmetrold (Vakse Viggo 6)
Alle er ude efter Viggo (Vakse Viggo 7)
Øretæveindbydende Viggo (Vakse Viggo 8)
Go'e gamle Viggo (Vakse Viggo 9)
Viggo kontra Kvik (Vakse Viggo 10)
Opfinderen Viggo (Vakse Viggo 11)
Balladen om Viggo (Vakse Viggo 12)
Viggo eller og kaos (Vakse Viggo 13)
Højt at flyve, Viggo (Vakse Viggo 14)
Viggo slår sig løs (Vakse Viggo 15)
Alle tiders Viggo (Vakse Viggo 16)
Go'nat, Viggo (Vakse Viggo 17)
Hvem klokker klokkeren for? (Vakse Viggo 18)
Skynd dig, Viggo! (Vakse Viggo 19)

Jim Davis:
Spise med grise (Garfield 59)
Garfield overvejer (Garfield 60)

I alt fik jeg læst 14 bøger og 16 tegnserier. Af dem var 4 anmeldereksemplarer, 3 på engelsk, og 5 erindringsbøger/biografier/fagbøger. Jeg fik påbegyndt 2 serier, kom ajour med 2 og afsluttet 3. 
I marts skal jeg have læst de A-Z titler og FairyLoot-bøger jeg mangler fra januar og februar, og blive færdig med januar og februars serier, hvor jeg kun mangler et enkelt bind i hver, hvor jeg ovenikøbet er begyndt på det ene. Og så skal jeg have gjort et større indhug i de anmeldereksemplarer, jeg har stående fra 2020, så jeg ikke længere er helt så meget bagud med dem. Marts' FariryLoot-bog er Beyond a Darkened Shore af Jessica Leake, som er en standalone, og månedens serie er Septimus Heap af Angie Sage, hvor jeg kun mangler at få læst de sidste to bind. Forhåbentlig vil jeg kunne krydse den af listen over igangværende serier efter marts. Af A-Z titler vil jeg gerne have læst Hvem frygter døden af Nnedi Okorafor og Basismagi C af Katrine Skovgaard. 
Jeg har planer om at deltage i to readathons i marts, The Backlist Readathon, som kører fra 7. til 13. marts, og TFF Readathon, som starter i slutningen af marts, og fortsætter ind i april, fra 29. marts til 4. april. Jeg har deltaget i dem begge tidligere, og er allerede begyndt at planlægge min TBR til dem begge to. 

Fik I læst nogle gode bøger i februar? Og har I planer om at deltage i de samme readathons som mig? 

Ingen kommentarer: