lørdag den 26. december 2020

Last Dragon Standing

Last Dragon Standing er 5. og sidste bind af urban fantasyserien Heartstrikers, skrevet af Rachel Aaron. 

Algonquin har opgivet håbet om sejr, og overgivet sig til leviathanen. Hvis verden skal overleve, må drager, ånder af alle slags, magikere og mennesker samarbejde, og fordrive leviathanen, før den æder alt. Men kan dødelige fjender overhovedet arbejde sammen, og hvad er Bobs rolle i det hele?
Julius får brug for alle sine evner, hvis han skal overleve det, der er på vej. 

Det er ingen hemmelighed, at jeg er ret vild med den her serie, og sidste bind skuffede bestemt ikke. Last Dragon Standing var noget nær en perfekt afslutning, og bød på både tårer og latter, før den var slut. 
Sproget er letlæst og flydende, beskrivelserne livagtige, og actionscenerne både realistiske og adrenalindunkende, og så byder også sidste bog på masser af humor, sarkastiske bemærkninger og fantastiske dialoger. 
Universet udvider sig endnu en gang, med nye ånder og drager, og nye former for magi, og jeg elsker blandingen af dystopisk samfund, vild magi og drager. Forfatteren har skabt en verden med logiske regler og eget magisystem, som samtidig er rigt på egen historie og forskellige kulturer, og resultatet er virkelig godt. 
Handlingen er godt skruet sammen, med masser af twists undervejs, som gør det svært at gætte, hvad der vil ske. Historien er uhyggeligt spændende, og fyldt med action, magi, ånder, intriger, hemmeligheder, familiedrama, kærlighed, kampen for overlevelse, truende undergang, seere, håb og, selvfølgelig, masser af drager, alt sammen serveret i hæsblæsende tempo. Forfatteren formår at flette de mange plottråde rigtig godt sammen, og det på trods af, at mange af trådene blev lagt ud for flere bind siden. 
Personerne er levende, nuancerede og spændende, og hovedpersonen Julius er stadig min klare favorit. Han er modig, loyal, idealistisk og ærlig, men selvom han på overfladen virker naiv og lidt for god af sig, så gemmer han også på en indre drage, som ikke er bange for at manipulere, hvis det viser sig nødvendigt. Jeg har haft mine op- og nedture med Marci, men det lykkedes hende at omvende mig i dette bind, hvor hendes styrker endelig får lov at komme ordentligt til udtryk, og hun samtidig lykkes med at styre sine personlige ambitioner i kampen for livet. Marci og Julius supplerer hinanden rigtig godt, og jeg elsker, hvordan de får det bedste frem i hinanden. Og deres kemi er fantastisk. Af bipersonerne er det stadig Julius' familie jeg holder mest af. Især hans ældste bror Bob, seeren og manipulatoren, kommer man for alvor ind under huden af i dette bind, og jeg begyndte endelig at forstå, hvorfor han gør, som han gør. Amelia, i sin nye rolle som dragernes ånd og gud, er ligeså selvglad, manipulerende og arrogant, som hun hele tiden har været, men gemmer også på en overraskende selvopofrende side, som ikke er ret dragelig. Men faktisk var der ikke nogen bipersoner, som jeg ikke kunne lide, selvom Bethesda helt klart kom tæt på. 
Last Dragon Standing var en fantastisk afslutning på en fantastisk serie, som jeg ikke kan anbefale nok. Er man vild med drager og urban fantasy, så kan serien kun anbefales, og er man allerede fan, vil man bestemt ikke blive skuffet over sidste bind. Heldigvis behøver jeg ikke sige endeligt farvel til universet, for forfatteren har skrevet en spin of-serie, og jeg glæder mig allerede til at kaste mig over den. 

Se også forfatterens hjemmeside

Ingen kommentarer: