tirsdag den 1. januar 2019

Læsestatus for december og 2018

*Reklame - indlægget indeholder anmeldereksemplarer*

Endnu en måned og endnu et år er forbi, og det er derfor igen tid til at gøre status. Denne gang bliver statusindlægget lidt længere, end det plejer at være, da slutningen af december også markerer slutningen af året der gik, og jeg vil derfor også benytte lejligheden til at se tilbage på, hvad 2018 betød for mig og bloggen.
Først gælder det dog decembers læsestatus.

December startede med sygdom, som heldigvis forsvandt igen. Måneden bød også på en længe ventet juleferie, hvor jeg endelig fik mulighed for at slappe ordentlig af, efter et langt og travlt efterår. Måneden bød også på adventbesøg fra mine forældre, dejlige adventgaver, og et skønt julebesøg og jul hos min bror, svigerinde og nevø. Dagene mellem jul og nytår blev tilbragt på arbejdet, omend lånerne ikke ligefrem væltede ind, og året sluttede med en stille og fredelig (frem til kl. 12, hvor raketterne begyndte at larme udenfor) nytårsaften sammen med katten. Som godt nok ikke var helt stolt af de mange bulder og brag, men ellers tog det hele med ophøjet ro.
Læsetemaet i december var High fantasy, og selvom jeg da endte med at få læst et par bøger, der passede til temaet, så blev det ikke den store succes. Det havde jeg nu heller ikke regnet med, da jeg i december havde mere fokus på at få læst nogle af anmeldereksemplarerne, samt de sidste bøger fra min årslæsestak, end at opfylde temaet. Jeg havde derfor heller ikke trukket en serie fra seriekrukken, for netop at få tid til at læse de andre bøger.
Jeg fik dog også læst en del bøger, som hverken hørte ind under kategorien anmeldereksemplarer, læsetema eller årslæsestakken, da jeg i december også fik læst nogle julehistorier, samt, forbløffende nok, ikke mindre end 3 biografier. Men mere om det senere.
Og nu må det være tid til at få vist månedens bøger frem.

Som altid starter jeg med anmeldereksemplarerne. I december fik jeg læst 5 anmeldereksemplarer/boggaver fra søde forfattere og forlag.
Bøgerne er:

Philip Reeve:
De rullende byer (Mortal Engines 1)
Forrædernes fest (Mortal Engines 2)
Anmeldereksemplarer fra Forlaget Alvilda. 
Serien er igang. 

Sidsel Sander Mittet: Stenløvens brøl (Krøniken om Morika 3)
Anmeldereksemplar fra Forlaget Facet.
Serien er slut.

Melissa Grey: Skæbnedagen (Fjer og Flammer 3)
Anmeldereksemplar fra Forlaget Alvilda. 
Serien er slut. 

Siri Pettersen: Råddenskab (Ravneringene 2)
Boggave fra forlaget Høst og Søn til Bogbloggertræf 2016.
Serien er igang. 


Jeg fik kun læst 2 bøger, der hørte til månedens læsetema, High fantasy.
Bøgerne er:

Sidsel Sander Mittet: Stenløvens brøl (Krøniken om Morika 3)
Anmeldereksemplar fra Forlaget Facet.
Serien er slut.

Kasper Hoff: Solbarnet

I december fik jeg også læst 2 bøger fra min årslæsestak.
Bøgerne er:

Sally Gardner: Jeg, Coriander

Kasper Hoff: Solbarnet

Julemåneden bød også på lidt julelæsning. 3 julebøger blev det til i månedens løb.
Bøgerne er:

Astrid Lindgren: Jul i Stalden

Terry Pratchett: Father Christmas's Fake Beard

Benni Bødker og John Kenn Mortensen: Julebestiariet

Derudover fik jeg læst hele 3 biografier i løbet af december. Det er yderst sjældent jeg læser bare en biografi, så at jeg læste hele 3 i december kom noget bag på mig.
Bøgerne er:

Frans Lasson og Hans Skaarup: Baron og Bajads - Aage Haugland fortæller

Susse Wold: Fremkaldt

Flemming Jensen: I ly af latter

Sidst, men ikke mindst, fik jeg også læst 11 tegneserier/graphic novels i december.
De er:

Cauvin:
Ungdomseliksiren (Sammy 10)
Pas på strålefar (Sammy 12)
Ku-Klux-Klan (Sammy 16)
Gorillaer i skørter (Sammy 30)

Mort Walker: Nu er det jul igen! (Basserne 100% 44)

Jim Davis:
Spise med grise (Garfield 59)
Overvejer (Garfield 60)

Lise Myhre:
Nemi ...begyndelsen (Nemi 1)
Dunkle drømme (Nemi 4)

Skottie Young: Madly Ever After (I Hate Fairyland 1)

Jerrry Scott og Jim Borgman: Vær ikke et svin, Filip! (Zits 14)

Ialt fik jeg læst 13 bøger og 11 tegneserier/graphic novels i december. Af dem var 5 anmeldereksemplarer/boggaver, 1 var en billedbog og 1 var på engelsk. Jeg fik også afsluttet 2 serier. Alt i alt en rigtig god læsemåned. Hvad der skal ske på bogfronten i januar, venter jeg lige lidt med. Det kommer nemlig i et senere indlæg om læseplanerne for 2019. Men jeg vil i hvert fald have læst nogle af de anmeldereksemplarer jeg har liggende, så jeg kan få ryddet ud i dem, inden vi kommer alt for langt ind i 2019.

2018 var et år fyldt med både travlhed og glæde. Det var året, hvor jeg for alvor faldt til, i livet som hus- og haveejer, og året, hvor jeg endelig igen fik et kæledyr. Men det var også et år, hvor jeg flere gange oplevede manglende læselyst og overskud, hvad der, i perioder, betød færre indlæg på bloggen, end jeg kunne have ønsket.
Jeg havde fra starten af året sat mit Goodreads-læsemål til 130 bøger, og selvom jeg faktisk endte med at læse 149 bøger, og ramte mit læsemål allerede i november, synes jeg egentlig målet var ganske rimeligt, da jeg, trods måneder med manglende læselyst, ikke fik stresset mig selv, og alligevel nåede målet. Det gav også plads til, at jeg kunne få læst nogle af de tykkere bøger, uden at jeg følte mig presset på antallet, hvad jeg ville gøre, hvis jeg satte det til 150 bøger igen.
Lidt statistik fra Goodreads:




Som man kan se, havde jeg et rigtig godt læseår. Udover at jeg fik læst 149 bøger, fordelt på 42920 sider, så har lagt de fleste af dem også fået enten 4 eller 5 stjerner, selvom det også snyder lidt, da jeg også giver halve stjerner en gang imellem, og så runder opad. Derudover har jeg DNF'et en enkelt bog i årets løb, som ikke tæller med, her blandt de læste bøger. Alligevel er tendensen klar: 2018 har været et rigtig godt læseår.
Udover bøgerne her, har jeg også læst et hav af tegneserier/graphic novels i årets løb, så det reelle sideantal ligger en del højere, end de førnævnte 42920 sider.

Jeg havde, for tredje år i træk, udvalgt læsetemaer for året der gik.
Læsetemaerne var:

December - High fantasy
November - Dansk fantasy
Oktober - Urban fantasy
September - Friholdt på grund af Fantasyfestivalen i Esbjerg
August - Opvarmning til Fantasyfestivalen
Juli - Blandede genrer
Juni - Feer
Maj - Antihelte
April - Trolde og gobliner
Marts - Magi
Februar - Science fiction og dystopi
Januar - Serier

Læsetemaerne fik et noget blandet resultat, og desværre skete der det, at jeg, i stedet for at få læst de bøger jeg allerede havde stående på reolen, købte nye bøger til de forskellige temaer, og således fik udvidet min overordnede TBR - når jeg overhovedet fik læst til de forskellige temaer. Jeg har derfor besluttet mig til at holde en pause med læsetemaerne i 2019, da det jo ikke var det, der var meningen med dem. 

Udover læsetemaerne havde jeg i 2018 opstillet to boglige udfordringer til mig selv. 
Den ene bestod i at få læst videre, og helst afsluttet, nogle af de mange serier jeg var i gang med. Derfor puttede jeg, ved årets begyndelse, titlerne på næsten alle de serier, jeg var i gang med, ned i et glas, og hver måned trak jeg så en serie, som jeg enten skulle læse videre i, eller få afsluttet. Jeg havde friholdt et par serier, som jeg enten ikke længere var interesseret i, eller som simpelthen var for lange, men fra årets begyndelse var der 31 serier i glasset. I løbet af 2018 fik jeg afsluttet 6 af serierne, og fik læst de bøger, jeg havde stående, i 2 andre serier, samt læst videre i 2 serier mere. Selvom det ikke alle måneder, hvor jeg fik læst den serie, jeg trak, så vil jeg alligevel betragte udfordringen som en succes, og jeg har tænkt mig at fortsætte med den i 2019. Men mere om det senere. 

Derudover havde jeg udvalgt en årslæsestak med 9 bøger, som havde stået ulæst på min reol i 2 år eller mere, og som enten skulle læses i løbet af 2018, eller smides ud. Af dem fik jeg læst 7 af bøgerne, og DNF' et 1. Den resterende bog viste det sig, at jeg fuldstændig havde tabt interessen for, siden jeg anskaffede den, så den ryger ud. Jeg var vild med langt de fleste, af de bøger jeg fik læst, og har tænkt mig at fortsætte udfordringen i 2019, med en ny årslæsestak. Mere om det senere.
Bøgerne, jeg fik læst, var:

Funke, Cornelia: Reckless (Reckless/Mirrorworld 1)

Gardner, Sally: Jeg, Coriander

Hoff, Kasper: Solbarnet

Ibbotson, Eva: Den hemmelige mission

Lyderik, Jan: Alene på vej og Vejen til Kanta (Tangs saga 1+2)

Miéville, China: Non Lon Don (1+2)

Taylor, G.P.: Skyggemaner (Shadowmancer 1) - DNF


Den bog, jeg ikke fik læst, var:

Cornish, D.M.: Hittebarnet (Monsterblod 1)
Købt på biblioteket.

I 2018 deltog jeg i indtil flere readathons, med blandede resultater. I april og oktober deltog jeg, traditionen tro, i Dewey's 24 Hour Readathon, og i juni/juli deltog jeg i TomeTopple, hvilket I kan læse om her og her. Derudover deltog jeg 2 gange, i april/maj og november/december, i et helt nyt, fantasybaseret, readathon, kaldet The One Readathon To Rule Them All. I kan læse om det her, her, her og her, Jeg har allerede planer om at deltage i alle tre readathons igen i 2019, så vidt kalenderen gør det muligt. 

2018 bød også på flere boglige oplevelser. 
I juni var jeg til Bogbloggerevent hos Forlaget Leatherbound, i anledning af udgivelsen af andet bind af Julie M. Days trilogi, Grænsen til Trafallas, en rigtig hyggelig dag med masser af hygge, bogsnak og kage. 
I september var der igen Fantasyfestival, denne gang med Patricia Briggs og Sebastien de Castell som æresgæster, og det er fantastisk at opleve, hvordan mit hjertebarn udvikler sig, og vokser sig større år for år. 
Jeg var også igen i år til BogForum, som i 2018 var flyttet til slutningen af oktober, hvilket var med til at gøre efteråret en smule presset på oplevelsessiden. Programmet var i år noget mere løst for mit vedkommende, og jeg havde derfor god tid til at gå rundt og snuse, og snakke med standholderne, hvilket var rigtig rart. 

På bloggen prøvede jeg i år kræfter med forskellige interviews, som jeg ikke har prøvet før, men som var både sjovt og vellykket, hvis jeg skal sige det selv. Det bliver bestemt ikke sidste gang, jeg får gæster på bloggen. 

Derudover har jeg i 2018 både haft månedlige Book Hauls og statusindlæg, hvilket jeg også fortsætter med i 2019. Top 10-listerne gik desværre noget i stå, og jeg fik kun lavet en enkelt liste i løbet af året. Jeg satser dog på, at jeg får overskud til at lave nye lister i 2019, da jeg synes, det er nogle rigtig sjove indlæg at lave - selvom de tager lang tid. 

På det personlige plan har 2018 været et noget blandet år. 2018 blev året, hvor jeg for alvor fandt mig til rette som hus- og haveejer. Jeg fik lavet nyt køkken i huset, som, med undtagelse af et par enkelte små deltaljer, som afventer min fars næste besøg, er blevet færdigt. Det er blevet rigtig flot, og jeg nyder i den grad at have både bord- og skabsplads nok. Jeg fik også nedlagt et par bede i haven og sået græs i stedet for, men de lidt større projekter bliver først i løbet af i år, da jeg jo lige skulle se, hvad der kom op af jorden i løbet af året, før jeg kunne lægge planer. 
2018 blev også året, hvor jeg endelig, for første gang siden jeg flyttede hjemmefra for 16 år siden, fik jeg et kæledyr. En killing, som ikke er så meget killing mere, og, som mere eller mindre, lystrer navnet Buffy. Man er vel fantasynørd. 
Men 2018 har også været et år præget af manglende læselyst og overskud, grundet perioder med megen travlhed på arbejdet, samt en varm sommer, som bare blev ved. Det har også været et år med en del sygdom, både personligt og i familien, og det har til tider været noget hårdt. Heldigvis har der også været en del glæde undervejs, med familiefester og nyheden om en lille ny niece på vej. 

Til slut vil jeg gerne sige tak til alle de forfattere og forlag som har givet mig så mange dejlige læse- og bogoplevelser i 2018, og ikke mindst til jer, kære læsere, som har fulgt med, kommenteret, og forhåbentlig er blevet inspireret til jeres egne læseoplevelser.
Tak for 2018, og på gensyn i 2019.


2 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Godt nytår!
Virkelig imponerende med de mange læste bøger - tillykke med det.

Glæder mig til at følge med igen i år :-)


Mvh.
Den lille Bogblog

Kirsten Bloch sagde ...

@Den lille Bogblog. Tak, og i lige måde:) Ja, jeg er også helt stolt over, hvor meget jeg fik læst.