lørdag den 28. april 2018

Readathon #4

Så er der kun få timer tilbage, før forårets readathon går igang. Jeg har glædet mig længe, og selvom truslen om konflikt gjorde, at jeg først meldte mig til i sidste øjeblik, så har jeg den sidste måneds tid lagt mentale planer for læsestakken og forskellige snacks.
Som altid starter Dewey's 24 Hour Readathon kl. 14 i Danmark, og jeg har derfor stadig et par timer til at få lavet et par småting før det hele går løs. Blandt andet en sidsteøjebliks tur til Fakta, som passende kan kombineres med en lille gåtur, inden jeg skal sidde ned i mange timer.
Jeg regner ikke med at være med hele døgnet, da jeg har brug for søvn, hvis jeg skal være bare nogenlunde frisk på arbejdet mandag. Jeg vil løbende opdatere dette indlæg som læsedøgnet skrider frem, og derudover vil jeg være aktiv på Goodreads og Instagram, ligesom jeg vil forsøge at følge med på de andre deltageres sociale medier undervejs.

Hvor min læsestak sidste gang bestod af en del tykkere bøger, heraf et par voksenromaner, så er der denne gang kun tynde bøger i den, og kun børne- og YA-bøger. Jeg fandt ud af sidst, at det ikke fungerer for mig med tykke voksenromaner, når jeg skal læse i så mange timer, og heldigvis har jeg fået et par tynde bøger siden sidst, så jeg kunne sætte en fornuftig stak sammen, inklusiv et par gengangere fra sidste gang, som jeg ikke nåede til. Jeg har valgt forskellige genrer, så jeg ikke kører træt, og så er der også et par boggaver fra forlag imellem, som jeg håber at få læst.
Min læsestak ser sådan ud:

Line Lybecker: Historien om en dreng. 227 sider.
Bogen er en genganger fra sidste readathon, hvor jeg desværre ikke nåede til den. Den blev købt til sidste års Fantasyfestival, og er en ungdomsbog om homoseksualitet, som jeg glæder mig meget til at læse, da jeg var vild med forfatterens første bog.

Jan Lyderik: Tangs saga 1+2. (Alene på vej, 130 sider, og Vejen til Kanta, 157 sider). 287 sider.
Endnu et par gengangere fra sidste readathon. Bøgerne har stået ulæst på min reol i flere år, og indgår i årets læsestak, så jeg vil benytte denne lejlighed til at få dem læst. Jeg har købt dem til et biblioteksudsalg, men aldrig fået dem læst, og det på trods af at de både er korte og fantasy. Jeg regner med at de vil være hurtigt læst, og denne gang bliver det altså disse to bøger, der står for fantasydelen af min læsestak.

Nick Clausen: Søvnløs. 5 gys. 168 sider. 
Forlaget Facet var så søde at sende mig en boggave i marts, og da jeg har ret gode erfaringer med at læse forfatterens gysernoveller til readathons, kom bogen selvfølgelig med i stakken. Jeg har endnu ikke bestemt om jeg vil brede novellerne ud over hele læsedøgnet eller læse dem i et rap, så det må tiden vise. 

John Green: Skildpadder hele vejen ned. 282 sider. 
Jeg har vist efterhånden læst hele Greens forfatterskab, og selvom han er lidt hit or miss ved mig, så skal jeg selvfølgelig have læst hans nyeste bog. Jeg købte den til sidste års Bogforum, men er endnu ikke kommet i gang med den, og nu skal det så være. 

Manu Sareen: Iqbal Farooq i krise (Iqbal Farooq 10). 149 sider. 
Jeg har læst hele serien med stor fornøjelse, og glæder mig til at læse den allersidste bog. Jeg købte den kort efter den udkom i april, så den er så ny som den overhovedet kan være, og er faktisk ikke engang blevet vist frem i en Book Haul endnu. 

Emil Blichfeldt: Enhjørningens magi. 32 sider. 
Jeg har ret gode erfaringer med at læse billedbøger til readathons, så da jeg modtog denne i en boggave fra Forlaget Calibat i marts, røg den straks med i stakken.

Emil og Cecilia Blichfeldt: Hunden der troede den var en isbjørn. 70 sider. 
Også denne billedbog var med i marts måneds boggave fra Forlaget Calibat, og jeg tænker den vil være et godt afbræk, når klokken nærmer sig midnat. 

Ialt er læsestakken på 1215 sider. Lidt mindre end sidste gang, men til gengæld skulle der så være en reel mulighed for at jeg får læst dem allesammen. Og skulle jeg løbe tør, kan jeg enten læse videre i den bog jeg er i gang med, eller finde en anden fra reolen, afhængigt af hvad jeg har lyst til. 

10.59
Læsestakken ligger klar, og de fleste snacks er i hus. Jeg fik taget billeder til blogbrug i går, mens der var lys til det, og har tjekket, at alle bøgerne findes på Goodreads. Derudover har jeg fået skrevet dette blogindlæg, som jeg løbende opdaterer ide næste 24 timer. Om lidt går turen til Fakta, for at købe det allersidste jeg mangler, som ikke kom med da jeg købte ind i torsdags.  

12.08
Er tilbage fra Fakta, hvor jeg fik købt det sidste jeg manglede af snacks og tilbehør til aftensmaden. Har fået skyllet og skåret frugt i stykker til snacks, og de står nu klar i køleskabet. Om lidt vil jeg spise frokost, og så ellers tælle ned, til det hele går i gang. 


13.37
Frokosten er spist, og frugt, te og chokolade er klar. Jeg har mere chokolade i køkkenet, men vil starte sundt ud denne gang, og derfor er frugten kommet frem som det første. 

13.39
Mens jeg venter på at klokken bliver 14, har jeg fået udfyldt Dewey's opening meme.

1) What fine part of the world are you reading from today?
 - Danmark. 

2) Which book in your stack are you most looking forward to?
 - Historien om en dreng af Line Lybecker. 

3) Which snack are you most looking forward to?
 - Toms skildpadder - jeg elsker skildpadder:)

4) Tell us a little something about yourself!
- Jeg er læsehest, børnebibliotekar og vild med fantasy. 

5) If you participated in the last read-a-thon, what’s one thing you’ll do different today? If this is your first read-a-thon, what are you most looking forward to?
- Jeg deltager for fjerde gang, og forsøger stadig at finde den perfekte balance mellem min egen læsning, og at følge de andre læsere på de sociale medier. Jeg ved ikke om jeg vil gøre noget anderledes, men jeg vil da forsøge at følge med og kommentere rundt omkring.

14.00
Og starten er gået. Første bog: Skildpadder hele vejen ned af John Green.

16.29
Er netop blevet færdig med Skildpadder hele vejen ned, og ved ikke helt, hvad jeg synes om den. På den ene side er det fantastisk, at der bliver sat fokus på tabuet om psykisk sygdom og tvangstanker. På den anden side synes jeg handlingen forsvandt undervejs, og især historien om den forsvundne milliardær gled i baggrunden. Bogen var velskrevet, men handlingen forsvandt undervejs, så det i stedet blev et portræt af en ung pige med en psykisk sygdom. Hvilket også er fint nok, men bare ikke det jeg havde forventet.
Nu vil jeg tjekke de sociale medier, inden jeg kaster mig over den næste bog i stakken.

17.07
Har tjekket op på, hvordan det går for andre deltagere rundt omkring, og er nu, næsten, klar til at begynde på bog nummer 2. Jeg venter bare lige på at teen trækker færdig, så jeg ikke skal rejse mig igen, lige efter jeg er begyndt på bogen. Efter skildpaddernes alvor, har jeg bestemt mig for at gå igang med Iqbal Farooq i krise af Manu Sareen. Det er en tynd børnebog med stor skrift, så jeg regner med at den er hurtigt læst, og at jeg kan blive færdig med den, før jeg skal i gang med aftensmaden.

18.21
Er blevet færdig med bog nummer 2. Selvom det var et herligt gensyn med Iqbal Farooq og hans skøre familie, og jeg morede mig en del undervejs, så gik det hele lige hurtigt nok. Det er nok meget godt, at serien er slut nu, for selvom bogen var god, så virker det lidt, som om idéerne er sluppet op.
Nu vil jeg tage en lille pause, mens jeg får lavet aftensmad. Muligvis snupper jeg en novelle fra Søvnløs af Nick Clausen mens maden er i ovnen, hvis ikke jeg bestemmer mig for at tjekke de andres fremskridt.

19.49
Fik læst de første tre noveller i Søvnløs, mens aftensmaden var i ovnen. Holdt en pause i læsningen mens jeg spiste, og så lidt fjernsyn, og nu er det tid til at læse de sidste to noveller, før jeg holder pause fra læsningen igen, og får tjekket hvordan det går med de andre deltagere.

20.10
Er blevet færdig med Søvnløs af Nick Clausen. Jeg er blevet ret glad for at læse hans gysernoveller til readathons, og han skuffede heller ikke denne gang.
Nu vil jeg tjekke lidt opdateringer rundt omkring, og se hvordan det går med de andre deltagere, før jeg kaster mig over den næste bog.

20.41
Har brugt lidt tid på de sociale medier. Nu vil jeg begynde på den bog jeg har glædet mig mest til i min læsestak, Historien om en dreng af Line Lybecker.

22.39
Er netop blevet færdig med Historien om en dreng af Line Lybecker, og mine forventninger blev i den grad indfriet. Bogen var helt igennem fantastisk. En skøn historie om venskab, kærlighed, rollespil og seksualitet. Om et venskab der udvikler sig, og om at turde elske på trods af køn. Om at finde sig selv, og kunne acceptere sig selv. Men fremfor alt en helt fantastisk kærlighedshistorie. Jeg elskede bogen, og det bliver helt sikkert ikke sidste gang jeg læser den.
Nu vil jeg besøge nogle af de andre bloggere, mens jeg fordøjer historien, og før jeg kaster mig over den næste bog i stakken.

23.00
Har fået tjekket sociale medier, og begynder at kunne mærke trætheden indfinde sig. Så nu må det være det helt rigtige tidspunkt at læse en af billedbøgerne i læsebunken, nemlig Enhjørningens magi af Emil Blichfeldt.

23.14
Enhjørningens magi var hurtigt læst. Jeg var vild med illustrationerne og historien, men synes det hele gik lidt for hurtigt. Jeg er dog ikke i tvivl om, at målgruppen vil elske bogen.
Jeg kan vist lige nå at læse billedbog nummer to, Hunden der troede den var en isbjørn af Emil og Cecilia Blichfeldt, før jeg kapitulerer for i aften og går i seng.

23.33
Så fik jeg også læst  Hunden der troede den var en isbjørn. En virkelig smuk og rørende billedbog om frihed, om at være en del af flokken, og om at finde ud af hvem man er. Den kan varmt anbefales - også til voksne.
Nu vil jeg gå i seng, så jeg kan være frisk til morgendagens læsning. God nat, både til jer der fortsætter læsningen, og til jer der, ligesom jeg, kapitulerer for i aften.

8.39
Er oppe igen efter en god nats søvn. Nu vil jeg spise morgenmad, mens jeg ser hvordan de andre deltagere har klaret natten.

9.07
Har spist morgenmad og tjekket sociale medier. Nu vil jeg sætte mig med dagens første bog, Alene på vej (Tangs saga 1) af Jan Lyderik.


12.22
Har fået læst begge bind af Tangs saga, Alene på vej og Vejen til Kanta. Første bog sluttede på en måde, så jeg bare måtte læse videre, og selvom det ikke er det bedste fantasy jeg har læst, og serien havde et par mangler, så var det en ok læseoplevelse, og jeg kan nu fjerne bøgerne fra min årslæsestak. Jeg er blevet færdig med min læsestak, men har fundet en ekstra bog frem, som jeg vil forsøge at få læst, inden klokken bliver 14. Det er Prøven, første bind af Den barske sandhed om Thor+Loke af Emil Blichfeldt og Søren Tim Nordbo.

13.09
Er blevet færdig med Den barske sandhed om Thor+Loke 1: Prøven. Den var virkelig fed, og fyldt med barske illustrationer. Jeg kan ikke nå at læse en bog mere, så nu vil jeg spise noget frokost, før jeg tjekker sociale medier, og finder ud af, hvordan det går de andre deltagere her i slutspurten.

13.51
Jeg har fået spist frokost og tjekket sociale medier. Selvom der endnu er nogle minutter tilbage før forårets readathon officielt slutter, vil jeg alligevel runde af for denne gang. Jeg når ikke at få læst mere, men er godt tilfreds med mit læsedøgn. Jeg nåede igennem hele min læsestak, og fik endda læst en bonusbog til sidst. Hele 9 bøger blev det til.
De bøger jeg læste, var:

John Green: Skildpadder hele vejen ned. 282 sider.
Manu Sareen: Iqbal Farooq i krise (Iqbal Farooq 10). 149 sider. 
Nick Clausen: Søvnløs. 5 gys. 168 sider. Anmeldereksemplar fra Forlaget Facet.
Line Lybecker: Historien om en dreng. 227 sider.
Emil Blichfeldt: Enhjørningens magi. 32 sider. Boggave fra Forlaget Calibat.
Emil og Cecilia Blichfeldt: Hunden der troede den var en isbjørn. 70 sider. Boggave fra Forlaget Calibat.
Jan Lyderik: Tangs saga 1+2. (Alene på vej, 130 sider, og Vejen til Kanta, 157 sider). 287 sider.
Emil Blichfeldt og Søren Tim Nordbo: Prøven (Den barske sandhed om Thor+Loke 1) 141 sider.

Ialt fik jeg læst 1356 sider, hvilket jeg er ganske godt tilfreds med. I stakken var både fantasy, YA, gys, billedbøger og en børnebog, og det var rigtig godt at have forskellige genrer at vælge imellem undervejs. 

14.00
Dewey's 24 Hour Readathon er officielt slut. Som altid nød jeg at sætte et døgn af kun til læsning, og  jeg glæder mig allerede til efteråret. 

Var du med, og hvordan gik dit læsedøgn?

29 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Glæder mig til at følge med - den bog af John Green har jeg slet ikke hørt om, så jeg er spændt på at læse, hvad du synes om den.


Mvh.
Den lille Bogblog

Pernille sagde ...

Jeg har også Søvnløs med i min stak ;)
Glæder mig til at følge dig læsedøgn!

Kirsten Bloch sagde ...

@Den lille Bogblog. I lige måde. Jeg er også noget spændt på Green-bogen, da jeg har hørt både godt og skidt om den.

@Pernille. I lige måde. Nick Clausens noveller er simpelthen helt perfekte til readathons. Jeg er spændt på at læse hvad du synes om dem.

Anne-Mette Højbjerg sagde ...

Rigtig god læselyst. ;)

- Anne-Mette Højbjerg | www.giz-blog.dk

Karina L. / readingraindrops sagde ...

Så må klokken også bare gerne snart blive 14, så vi kan komme i gang :D
Rigtig god læselyst!

Kirsten Bloch sagde ...

@Anne-Mette Højbjerg. Tak, og i lige måde:)

@Karina L. Nemlig. Og også god læselyst til dig:)

Anonym sagde ...

Håber det går godt med at læse :) Jeg er nu kommet fra arbejde og er klar til at komme i gang :)Fortsat god læselyst :)

Malene sagde ...

Rigtig god læselyst! "Skildpadder hele vejen ned" er simpelthen SÅ stærk, synes jeg! <3

Mariesen sagde ...

Rigtig god læselyst!
Glæder mig til at se hvad du synes om John Greens nye bog :D

Kirsten Bloch sagde ...

@Bachs Bøger. Det går rigtig godt. Er netop blevet færdig med den første bog. Jeg håber du er kommet godt igang.

@Malene H. Tak, og i lige måde. Jeg må indrømme, jeg ikke helt ved hvad jeg skal synes om den. Der er ingen tvivl om, at det er et vigtigt emne at få sat fokus på, men historien forsvandt lidt undervejs.

@Mariesen. Tak, og i lige måde:) Jeg er netop blevet færdig med Greens bog, og ved ikke helt hvad jeg synes om den. Den var ikke dårlig, og emnet er vigtigt, men for mig forsvandt historien lidt undervejs.

Piskeriset sagde ...

Æv at 'Skildpadder...' ikke fængede. Ellers godt med fokus på den problematik.


Mvh.
Den lille Bogblog

Kirsten Bloch sagde ...

@Den lille Bogblog. Ja, det var ærgerligt, for idéen var god.

Iben sagde ...

Er helt helt enig i din vurdering af Skildpadder... havde akkurat samme følelse da jeg læste den. Elsker at du spiser skildpadder mens du læser den bog <3
Fortsat rigtig god læselyst!

Kirsten Bloch sagde ...

@Iben. Dejligt at jeg ikke er alene. Og enhver undskyldning for at spise skildpadder...:)

Piskeriset sagde ...

Jeg håber, du kan lide 'Søvnløs' - den kunne jeg godt finde på at læse senere i år :-)


Mvh.
Den lille Bogblog

Kirsten Bloch sagde ...

@Min lille Bogblog. Indtil videre er den god.

Malene sagde ...

Jeg kan godt se, hvad du mener i forhold til noget af historien i "Skildpadder ..." - noget af handlingen går lidt (meget) i baggrunden, men jeg mærkede det nu ikke så meget som et tab, hahaha.
Dejligt, at du stadig er igang og nyder det - rigtig god aftenlæsning! <3

Kirsten Bloch sagde ...

@Malene. Ja, smag og behag er jo forskelligt:) Jeg skal til at starte på min fjerde bog, og nyder virkelig at kunne læse med god samvittighed. Fortsat god læselyst.

Piskeriset sagde ...

Hm, det kan være, jeg skal skrive flere novellesamlinger på læselisten til næste readathon - det lyder som om, at det er et hit :-)


Mvh.
Den lille Bogblog

Karina sagde ...

Det lyder så hyggeligt ved dig! Hvordan er "Historien om en dreng"? :0)
Forsat go læstelyst til dig :0)

Kirsten Bloch sagde ...

@Den lille Bogblog. Jeg har i hvert fald god erfaring med novellesamlinger til readathons.

@Karina. Tak. Det er det også. Jeg er lige blevet færdig med Historien om en dreng, og den var helt fantastisk. Virkelig anbefalelsesværdig.

Piskeriset sagde ...

Jeg har skrevet Historien om en dreng bag øret - lyder som en bog for mig :-)


Mvh.
Den lille Bogblog

Kirsten Bloch sagde ...

@Den lille Bogblog. Det kan du også roligt gøre. Den er så god!!

Malene sagde ...

Lige præcis - og godmorgen & velbekomme! :D
Jeg håber, at du får nogle gode læsetimer i dag. <3

Kirsten Bloch sagde ...

@Malene H. Tak. Indtil videre har jeg haft et par gode læsetimer, og er blevet færdig med hele to bøger. Håber det også går godt med den læsning.

Piskeriset sagde ...

Rigtig godt gået! Jeg havde en fantastisk slutspurt og nåede meget mere de sidste timer, end jeg havde turdet håbe på :-)


Mvh.
Den lille Bogblog

Malene sagde ...

Godt læst! Rigtig god søndag! :-)

Pernille sagde ...

Sikke et dejligt læsedøgn du har haft. Jeg må snart se at få læst Historien om en dreng.
Forsat god søndag :)

Kirsten Bloch sagde ...

@Den lille Bogblog. Tak:) Og dejligt at du havde en god slutspurt.

@Malene H. Tak, og i lige måde:)

@Pernille. Tak, det var lige som det skulle være. Og Historien om en dreng kan kun anbefales.