søndag den 2. januar 2022

Top 10 Liste: Serier, jeg vil færdiglæse i 2022

I Top 10 Listerne giver jeg 10 anbefalinger til fantasylæsning, ud fra min egen læsning.
Top 10 Listerne er ikke i prioriteret rækkefølge, hvor det bedste står øverst, men simpelthen 10 fantasyanbefalinger fra mig til jer.
Rigtig god fornøjelse.


10 serier jeg vil færdiglæse i 2022

Serier forstås som to eller flere fantasybøger, der hænger sammen, og en fantasyforfatter kan kun repræsenteres af en serie på listen. Fælles for serierne er, at de alle er af nyere dato, at serierne er afsluttede af forfatteren, at jeg ejer alle bind i serierne, og at jeg, på trods af, at jeg rigtig godt kunne lide de bind, jeg har læst, af den ene eller anden grund ikke har fået dem færdiglæst. 
Målet er, at jeg, når året er slut, har fået færdiglæst alle serierne på listen. 
Listen er ligeligt fordelt mellem serier på dansk og engelsk. For at undgå spoilers, stammer beskrivelsen af serien fra Goodreads-omtalen af første bind i serien.


Marie-Louise Rønning: Skaberens Våben
Lysets vogter
"Victoria Engelbrandt lever et dobbeltliv. Om dagen kæmper hun for at passe ind på gymnasiet og følge med i undervisningen – om natten jager hun vampyrer. Gennem sin beskyttede opvækst som en af Lysets Kvinder er Victoria aldrig blevet udfordret på, hvad der er godt og ondt, rigtigt og forkert.
Da Tusmørkebastarden Matthew Rivers og hans to søskende dukker op på hendes territorie, vakler hendes verden. Matthew udfordrer og tvinger hende til at åbne øjnene op for en hel ny sandhed. Hvem er hun egentlig? Hvorfor er mørkets tjenere ude efter hende? Og hvem kan hun egentlig stole på i sidste ende?" 

Jeg læste første bind af serien her i 2015, da forfatteren første gang udgav den under titlen Helbrederen. I 2017 udkom bogen i en ny version med titlen Tusmørkebørn, og i 2018 udkom bind to, som jeg læste kort efter. Sidste bind udkom i 2020, men selvom jeg var rigtig glad for de første bind i serien, har jeg endnu ikke fået læst afslutningen. Forhåbentlig sker det i år. 


Sidsel Sander Mittet: Bjergtaget
Smagen af aske
Jordmassens Dronning
"Nej, flertallet klarer det ikke, sagde min far ofte, men vi giver dem muligheden for at opleve en lidenskab, de aldrig har turdet drømme om. Det er vores gave til menneskene som tak for deres frugtbarhed.
I Bjerget, elvernes verden, kæmper adelskvinden Askatla for at hævne en uret begået af sin fosterbror.
I verden udenfor, menneskenes verden, hjemsøges ekssoldaten Johannes af mystiske drømme om en lokkende, gråøjet elverkvinde, mens den universitetsstuderende Sigrid forsøger at finde ud af, hvad der sker med hende.
Hvorfor gør hun mænd skøre af lyst? Hvad sker der med hendes ryg? Er hun overhovedet menneskelig?"

Jeg er meget glad for Mittets skrivestil, og har elsket alle de bøger, jeg har læst af hende indtil nu. Og selvom jeg ikke var helt så glad for første bind i denne serie, som jeg var for hendes Morika-bøger, så glæder jeg mig stadig til at læse videre. Jeg læste første bind kort efter udgivelsen i starten af 2019, men selvom andet bind udkom i efteråret 2019, og sidste bind udkom i starten af 2020, så har jeg endnu ikke fået læst videre i serien. Den står dog stadig højt på min TBR, og derfor er den kommet med på listen her. 


Lene Krog: Pigen fra Månehøjen
Blåhjerte
"Et svagt minde fortalte Aia, at det ikke var første gang, hun havde oplevet livet svinde. Pludselig dukkede det op ud af tågen. En blodrød genspejling af himlen og en fortabt erkendelse af, at det var sådan, det endte. Ligesom nu.

På Vidar Baltzers ordrer har De Grå taget kontrol over Bragimark og ransager landet for magiske evner. Hekse og marlinge forsvinder på stribe, men i skyggerne hviskes der om oprør.

Aia ved knap, hvem hun selv er. Uden minder eller familie kender hun kun sit vante arbejde i skoven og sin egen isolerede hverdag. Men verden omkring hende kan ikke lade Aia glemme, for uden hendes fortid har Bragimark ingen fremtid."

Også her har jeg læst første bind i to versioner. Jeg fik første bind til anmeldelse, da titlen var Pigen fra Månehøjen i 2017, og igen, da den redigerede version blev udgivet af Ulven og Uglen i 2019. Jeg læste andet bind, da det udkom i 2020, men selvom jeg er helt vild med serien, har jeg endnu ikke fået læst sidste bind, der udkom i efteråret 2021. Jeg håber, jeg får læst det i år. 


Linette Harpsøe: Skæbneløs
Den blå portal
Håbets scepter
"Når de tre måner står på række, vil echostammen lide en forfærdelige død.

Arki er echostammens høvdingedatter og prinsesse. Da hun drømmer om den ildspyende drage, som brænder hendes landsby til grunden, vil hun gøre alt for at redde sit folk. Det bliver hende spået, at Forfædrenes talisman kan stoppe krigen, som er på vej, men for at få den, er hun nødt til at opsøge de forviste theanere, som lever langt mod syd. Intet bliver nemmere, da Arki lærer, at talismanen ikke kan bruges, medmindre man ofrer det, som står hjertet nærmest.

Madiga kender sagnet. For at blive orakel må man indgå slægtskab med en drage, og for at møde en drage må man overleve rejsen til Dragernes bjerg. Da Madiga ikke længere har mulighed for at blive Nationens seer, sætter hun kurs mod Dragernes bjerg for at blive det nye orakel. Rejsen er lang, og alt tager en uventet drejning, da Madiga bliver fortalt, at hun kan stoppe den kommende krig og hele Etyrals undergang, men kun hvis hun opgiver sin skæbne som det næste orakel."

Første bind i serien udkom tilbage i 2018, og jeg læste den i 2019. Men selvom jeg var ret vild med bogen, fik jeg aldrig læst videre i serien, da bind to udkom i 2019 og bind tre i 2020. Jeg håber, 2022 bliver året, hvor jeg får afsluttet serien. 


Majbrit Ravnholt Cramer: Mæsker
Trubaduren
"I Katava er alle indbyggerne lyse, bortset fra én. Den kongelige falkoner Byriel. Han kommer fra kannibalernes ø, og det er kongen selv, der har bragt ham til Katava og opfostret ham på slottet. Men befolkningen tager afstand fra Byriel, fordi de frygter hans oprindelse og mørke hud.
I slottets skole arbejder Johanne. Hun assisterer den aldrende skolemester Lohrens med undervisningen og urtehaven. Da hun finder et gammelt brev i Lohrens’ studerekammer, går det op for hende, at skolemesteren holder noget skjult. Noget, der har med hende selv og Byriel at gøre.

Passer det, at Byriel ikke spiser mennesker, og hvem er han egentlig? Før Johanne ser sig om, ved hun ikke længere, hvem hun kan stole på, og hemmelighederne stikker dybere, end hun aner."

En af nyere serier på denne liste er Mæsker, hvor første bind udkom i 2020. Jeg læste første bind i august sidste år, men fik aldrig læst videre, da bind to udkom i september. Jeg er dog fast besluttet på, at få læst bogen i år, da jeg husker første bind som rigtig godt. 


Rick Riordan: The Trials of Apollo
The Tyrant's Tomb
The Tower of Nero
"How do you punish an immortal?

By making him human.

After angering his father Zeus, the god Apollo is cast down from Olympus. Weak and disorientated, he lands in New York City as a regular teenage boy. Now, without his godly powers, the four-thousand-year-old deity must learn to survive in the modern world until he can somehow find a way to regain Zeus's favour.

But Apollo has many enemies—gods, monsters and mortals who would love to see the former Olympian permanently destroyed. Apollo needs help, and he can think of only one place to go... an enclave of modern demigods known as Camp Half-Blood."

En af mine absolutte yndlingsforfattere er Rick Riordan, og jeg er helt vild med hans Percy Jackson-univers. Derfor er det også en smule pinligt, at jeg endnu ikke har fået færdiglæst denne serie, på trods af, at serien blev afsluttet i 2020. Jeg mangler dog stadig at få læst de sidste to bind, og håber, det sker i 2022. 


Katherine Langrish: Troll
Troll Mill
Troll Blood
"A secret kingdom of trolls, and their legendary gold, lies in the mysterious shadows of Troll Fell. It is to this eerie and dangerous place that Peer must go after his father's sudden death, to live with his greedy uncles, Baldur and Grim, at their mill. When Peer discovers his uncles' plan to sell children to the trolls, he has to bury his fears and set out to stop them somehow. In a world filled with magic and mystery, Peer has only his bravery, his wits, and two new allies -- a daring girl looking for adventure and a mischievous house spirit looking for a good meal. Their story will become part of the legends and lore that fill this extraordinary land by the sea."

En serie, der overraskede mig positivt, er denne. Jeg læste første bind tilbage i 2018, men kom aldrig videre med serien (muligvis, fordi det tog lidt tid, før jeg fik fat i de næste bind), selvom jeg var virkelig godt underholdt. Men nu skal det være!


Cynthia Hand, Brodi Ashton og Jodi Meadows: The Lady Janies
My Calamity Jane
"Edward (long live the king) is the King of England. He’s also dying, which is inconvenient, as he’s only sixteen and he’d much rather be planning for his first kiss than considering who will inherit his crown…
Jane (reads too many books) is Edward’s cousin, and far more interested in books than romance. Unfortunately for Jane, Edward has arranged to marry her off to secure the line of succession. And there’s something a little odd about her intended…

Gifford (call him G) is a horse. That is, he’s an Eðian (eth-y-un, for the uninitiated). Every day at dawn he becomes a noble chestnut steed—but then he wakes at dusk with a mouthful of hay. It’s all very undignified.

The plot thickens as Edward, Jane, and G are drawn into a dangerous conspiracy. With the fate of the kingdom at stake, our heroes will have to engage in some conspiring of their own. But can they pull off their plan before it’s off with their heads?"

En af de mest hypede serier, da jeg for alvor startede med at se BookTube, var den her, og især første bind, som udkom i 2016. Jeg var ret godt med i forhold til de første to bind, som jeg læste i hhv. 2017 og 2019, men har endnu ikke fået læst afslutningen, selvom bind tre udkom i 2020. Forhåbentlig sker det i år, så jeg kan begynde på spin of-serien, før jeg kommer alt for langt bagud med den. 


Sara Holland: Everless
Evermore
"In the kingdom of Sempera, time is currency—extracted from blood, bound to iron, and consumed to add time to one’s own lifespan. The rich aristocracy, like the Gerlings, tax the poor to the hilt, extending their own lives by centuries.
No one resents the Gerlings more than Jules Ember. A decade ago, she and her father were servants at Everless, the Gerlings’ palatial estate, until a fateful accident forced them to flee in the dead of night. When Jules discovers that her father is dying, she knows that she must return to Everless to earn more time for him before she loses him forever.

But going back to Everless brings more danger—and temptation—than Jules could have ever imagined. Soon she’s caught in a tangle of violent secrets and finds her heart torn between two people she thought she’d never see again. Her decisions have the power to change her fate—and the fate of time itself."

En af de FairyLoot-bøger, der overraskede mig positivt, var Everless. Jeg vidste ingenting om den på forhånd, men endte med at være ret glad for den, da jeg læste den i 2019. Alligevel fik jeg aldrig læst afslutningen på serien, og da jeg gerne vil have den færdiglæst, før jeg glemmer alt for meget om handlingen, er den kommet med på denne liste. 


Kalyn Josephson: The Storm Crow
The Storm Crow
The Crow Rider
"In the tropical kingdom of Rhodaire, magical, elemental Crows are part of every aspect of life...until the Illucian empire invades, destroying everything.
That terrible night has thrown Princess Anthia into a deep depression. Her sister Caliza is busy running the kingdom after their mother's death, but all Thia can do is think of all she has lost.

But when Caliza is forced to agree to a marriage between Thia and the crown prince of Illucia, Thia is finally spurred into action. And after stumbling upon a hidden Crow egg in the rubble of a rookery, she and her sister devise a dangerous plan to hatch the egg in secret and get back what was taken from them." 

The Storm Crow var endnu en FairyLoot-bog, som jeg intet vidste om på forhånd, men som overraskede mig positivt. Bogen var med som ekstrabog i en af boksene i 2018, og pudsigt nok endte jeg med at synes bedre om den, end om den officielle boksbog i den måned. Men selvom jeg først fik den læst i 2020, kort før andet bind udkom, så har jeg stadig ikke fået færdiglæst serien. Forhåbentlig sker det i år.  

Ingen kommentarer: