tirsdag den 3. april 2018

Troll Fell

Troll Fell er 1. bind af Katherine Langrishs Troll-trilogi.

Peer er søn af en skibstømrer. Da hans far dør, og han bliver forældreløs, forandrer alt sig. Til farens begravelse dukker hans ukendte onkel Baldur op, og kræver, at Peer tager med ham hjem til Troll Fell, hvor han er møller. Allerede fra starten opdager Peer, at onklen ikke har hans bedste interesser for øje. For Baldur sælger alle Peers fars ejendele, og beholder pengene selv. Det eneste Peer får lov at beholde er hunden Loki.
Da Peer ankommer til sit nye hjem i møllen møder han sin anden onkel, Grimm, som er ligeså væmmelig som Baldur. Peer bliver straks sat i arbejde, og eneste lyspunkt er Loki og Hilde, pigen fra nabogården, hvis far onklerne har en fejde med.
For Peers onkler vil have Hildes fars jord, så de kan få adgang til den nærliggende troldehule - og derigennem få fat i troldenes guld. Og nu har de en plan de skal bruge Peer til.
Peer får brug for både Hildes og de nærboende overnaturlige væsener, hvis han skal undslippe sine grådige onkler før det er for sent.

Da jeg købte bogen brugt, havde jeg ikke regnet med, at jeg ville elske den, så meget som jeg gjorde. Jeg havde regnet med en sød og sjov fortælling, og det var det også, men bogen havde en charme og en sagnrigdom, jeg ikke havde regnet med, og som gjorde, at jeg læste bogen på ingen tid.
Sproget er letlæst og flydende, og selvom bogen er skrevet til børn, bliver der på intet tidspunkt talt ned til læseren. Beskrivelserne er livagtige og fyldt med humor, samtidig med at man som læser næsten kan mærke vinterens kulde og føle det trykkende mørke fra møllens indre.
Universet er tydeligt inspireret af nordisk folketro, og handlingen er henlagt til et sted i Norge eller Sverige i vikingetiden. Trolde, havvæsener og nisser er blot nogle af de sagnvæsener der befolker historien, og det er, som en der er opvokset med historier om sagnvæsenerne, altid interessant at se, hvordan en person fra en anden kultur (forfatteren er engelsk) fortolker den nordiske folketros mangfoldige sagn. I dette tilfælde synes jeg forfatteren ramte rigtig godt plet, og selvom det var lidt underligt at støde på skandinaviske navne i en engelsksproget bog, så synes jeg overordnet det fungerede.
Handlingen er godt skruet sammen, og selvom jeg gættede et par twists undervejs, var der andre der virkelig overraskede. Historien er spændende, og fyldt med trolde, magi, sorg, kærlighed, venskab, grådighed, og udnyttelse.
Personerne er levende og menneskelige, og især Peer og Hilde er godt beskrevet. Peer er helt alene i verden efter farens død, og opholdet hos onklerne er ikke ligefrem præget af varme. Alligevel har han et godt hjerte og mod. Han drømmer om en bedre fremtid, men ved ikke hvordan han skal undslippe onklernes plan og grådighed. Mødet med Hilde giver ham håb for fremtiden, og et venskab han kan klynge sig til. Hilde er stærk, modig og elsker sin familie. Hun har et varmt hjerte, og vil gerne hjælpe Peer, men ved ikke hvordan. Selvom bipersonerne ikke er voldsomt nuancerede, så kom jeg hurtigt til at holde af dem (med undtagelse af Baldur og Grimm - dem havde jeg lyst til at smide i mølledammen). Især Hildes bedstefar, Nis og Loki vandt mit hjerte. Hildes bedstefar med hans hjertevarme og skrøbelighed, Nis med hans vrantenhed og hjælpsomhed, og Loki, fordi - hund!
Det eneste jeg ærgrer mig over er, at jeg ikke har de sidste to bind i serien, for jeg har ikke spor lyst til at slippe universet og personerne endnu, og kan kun anbefale bogen på det varmeste. Kan du lide bøger med charme og masser af nordiske sagnvæsner, så er det her lige en bog for dig.

Se også forfatterens hjemmeside.

Ingen kommentarer: