lørdag den 1. maj 2021

Læsestatus for april

(Reklame - indeholder anmeldereksemplarer)

April er slut, og det betyder, at det igen er blevet tid til at gøre status over måneden der gik. April levede i den grad op til sit rygte, hvad angik vejrets omskiftelighed. Fra sol og varme, til sne, kulde og hagl, til regn og blæst - april havde det hele. Alligevel lykkedes det mig at få lavet en smule havearbejde imellem ekstremerne, og jeg føler, at jeg er godt med i år. 
Jeg startede måneden ud med knap 14 dages ferie, og nød i den grad at komme ned i gear. Noget, jeg i den grad har trængt til, efter at have været hjemsendt siden december. 
På arbejdsfronten bød april på en tilbagevenden til den fysiske arbejdsplads, da bibliotekerne åbnede igen 21. april - dog med coronapas - og det hjalp i den grad på humøret, at der blev skåret ned på mængden af hjemmearbejde, og jeg endelig fik lov til at møde mine kolleger igen, selvom der desværre er langt mellem lånerne.
April var også måneden, hvor vi endelig kunne melde samarbejdet om Årets Danske Fantasy Priser ud, og jeg glæder mig helt vildt til at være en del af årets bogbloggerpanel. Og bare for at være så åben som muligt, så har jeg selvfølgelig intet med sammentællingen af point at gøre, men er medlem af bogbloggerpanelet på fuldstændig lige fod med de andre dygtige bogbloggere, selvom jeg har haft en finger med i spillet omkring udformningen og pr-delen for prisen. Til gengæld giver deltagelsen i bogbloggerpanelet mig en god undskyldning for at få læst nogle flere af de nye danske fantasybøger, som ikke lige ligger i anmelderstakken i forvejen, så de næste par måneder skulle gerne byde på et øget fokus på dansk fantasy på bloggen. 
Jeg deltog også i et superhyggeligt online bogbloggerevent i april i anledning af udgivelsen af Arven fra fortiden (Awen 2) af Nathali og Bettina Liane, og nød at høre mere om universet og serien. Det var forlaget Turbine, der havde inviteret, og det var så skønt at være med. 
Læsemæssigt var april en rigtig god måned. Læselysten vendte for alvor tilbage, godt hjulpet af readathons, genlæsninger og nogle af de tyndere bøger på min TBR, og jeg håber, den holder ved. Jeg havde valgt at holde pause fra både seriekrukken og FairyLoot-krukken i april, og i stedet gav jeg mig selv lov til at lystlæse, for at få gang i læsningen igen, hvilket viste sig at være en rigtig god strategi. Jeg deltog i to readathons i månedens løb, TFF Readathon, som startede i marts, men som jeg først kom i gang med i april, og Dewey's 24 Hour Readathon, som begge bidrog med en pæn stak læste bøger. Jeg fik også læst 2 bøger fra min A-Z TBR, en pæn stak anmeldereksemplarer, og, meget atypisk for mig, en e-novelle. 
Og så må det vist være tid til at se på, hvad jeg fik læst. 

Som altid starter jeg med anmeldereksemplarerne. I april fik jeg læst 6 anmeldereksemplarer, tilsendt af søde forlag.
Bøgerne er: 

Hanne Rump:
Hemmeligheden (Sif og Ulvefolket 1)
Lærlingen (Sif og Ulvefolket 2)
Heksekraft (Sif og Ulvefolket 3)
Anmeldereksemplarer fra Forlaget Krabat.
Serien er slut.

Hanne Rump: Formskifteren (Birk og Ulvefolket 1)
Anmeldereksemplar fra Forlaget Krabat.
Serien er påbegyndt og ajour. 

Annemette Gravgaard Larsen: Mørkehav (Dag 0 1)
Anmeldereksemplar fra forlaget Straarup og Co.
Serien er påbegyndt og ajour. 

Anne Ruhe: Den store duftturnering (Duftapoteket 4)
Anmeldereksemplar fra forlaget Straarup og Co.
Serien er i gang. 

Jeg fik læst 2 bøger fra min A-Z TBR, hvoraf den ene blev påbegyndt i januar. 
Bøgerne er:

Katrine Skovgaard: Basismagi C

Leigh Bardugo: Crooked Kingdom (Six of Crows 2)
Serien er slut. 

Jeg startede måneden ud med at deltage i TFF Readathon, hvor jeg fik læst 5 bøger.
De er:

J.R.R. Tolkien: Hobbitten

Diana Wynne Jones: De syv magter

Hanne Rump:
Hemmeligheden (Sif og Ulvefolket 1)
Lærlingen (Sif og Ulvefolket 2)
Heksekraft (Sif og Ulvefolket 3)
Anmeldereksemplarer fra Forlaget Krabat.
Serien er slut.

Til Dewey's 24 Hour Readathon den sidste weekend i april fik jeg læst 6 bøger. 
Bøgerne er:

K. L. Berger: Hvor jeg hører til

Pernille Eybye: For foden af trappen

Nikolaj Johansen: Manden, som træerne elskede

Anna James: Tilly og bogvandrerne (Det magiske boghandel 1)

Eva Ibbotson: The Abominables

Anne Ruhe: Den store duftturnering (Duftapoteket 4)
Anmeldereksemplar fra forlaget Straarup og Co.
Serien er i gang. 

Som nævnt fik jeg genlæst en del bøger i april. 4 styk blev det til, og de er:

J.R.R. Tolkien: Hobbitten

Diana Wynne Jones: De syv magter

Othmar Franz Lang: Du tror vel ikke på spøgelser?

Rainbow Rowell: Kindred Spirits

Jeg fik også læst en enkelt kunstbog med tilkobling til filmen The Labyrint, nemlig:

Brian Fraud: The Goblins of the Labyrinth

Og så fik jeg læst en enkelt billedbog lånt fra biblioteket. 
Billedbogen er:

Carolina Rabei: Bogen der manglede en læser

Jeg sluttede måneden af med at læse en e-novelle, hvilket er meget atypisk for mig, da jeg generelt ikke læser e-bøger. 
Novellen er:

G. L. Carriger: Marine Biology (San Andreas Shifters 0.5)

Sidst, men ikke mindst, fik jeg læst 13 tegneserier.
De er:

Jim Davis:
Garfield elsker alle (Garfield 2)
Garfield vender frygteligt tilbage (Garfield 4)
Garfield gør en god gerning (Garfield 6)
Surt show! (Garfield 10)

Thom Roep og Piet Wijn:
Uhyret fra Tågesøen (Gammelpot 5)
Broen til Vesten (Gammelpot 7)

Mort Walker:
Alle elsker frk. Olsen (Basserne 100% 1)
Kokkens overraskelse (Basserne 100% 2)
Pløresødallejren kan regne med Jens Fup (Basserne 100% 3)
Et liv uden grøntsager (Basserne 100% 4)
Ingen kvaler, generalen betaler (prisen) (Basserne 100% 5)
Ingen spidse bemærkninger til Fjotte (Basserne 100% 6)

Goscinny og Uderzo:
Asterix i trøjen (Asterix 6)

I alt fik jeg læst 19 bøger, 1 e-novelle, og 13 tegneserier. Af dem var 6 anmeldereksemplarer, 5 på engelsk, 2 noveller, 4 genlæsninger og 1 billedbog. Jeg fik færdiglæst 2 serier, påbegyndt 4, og kom ajour med 3. 
I maj vil jeg give anmeldereksemplarerne en ordentlig skalle, og så skal jeg have læst nogle flere af mine A-Z titler, som jeg er kommet temmelig meget bagud med. Jeg har planer om at deltage i et enkelt readathon i maj, DoTheThingAThon, som går ud på at følge op på læsemålene for 2021, og her er det planen, at jeg koncentrerer mig om min A-Z TBR. Maj måneds valg fra seriekrukken er Reckless/Mirrorworld af Cornelia Funke, og da jeg kun mangler et enkelt bind, for at komme ajour med serien, burde det være muligt at nå. Valget fra FairyLoot-krukken er Heart of Thorns (Heart of Thorns 1) af Bree Barton, som jeg ikke har hørt ret meget om, så jeg er spændt på, hvad jeg vil synes om den. 
Derudover byder maj på besøg fra mine forældre, og endnu et online bogbloggerevent med Turbine. Og så håber jeg på mere havetid. 

Ingen kommentarer: