mandag den 31. maj 2021

Læsestatus for maj

(Reklame - indeholder anmeldereksemplarer)

Maj var en mærkelig måned. Travl, omskiftelig, og præget af stemninger, men desværre hverken sød eller mild, før til allersidst, hvor solen og varmen endelig dukkede op. 
I maj vendte mere af hverdagen tilbage, da bibliotekerne åbnede mere op, og åbningstiderne i slutningen af måneden kom tættere på normalen igen. Desværre er der stadig langt mellem lånerne, og det påtvungne tjek af coronapas fik mange til at vise en noget mindre charmerende udgave af dem selv, hvilket har slidt på både humør og overskud. Heldigvis er vi nu overgået til stikprøvekontrol, hvilket giver betydeligt færre konflikter, og folk er generelt gode til at have styr på det alligevel. 
Samtidig har maj været travl med Fantasyfestivalplanlægning, hvor vi nærmer os slutspurten på programmet, og endelig kunne løfte sløret for de første af årets hovednavne. 
Privat bød måneden på et hyggeligt familiebesøg, da mine forældre kom forbi, så min far kunne bygge videre på min garage. Og så blev der også tid - og vejr - til havearbejde, så den nu næsten er sommerklar. 
Slutningen af måneden bød på et superhyggeligt online bloggerevent med Gry Kappel Jensen, i anledning af udgivelsen af Natskygge, tredje og sidste bind i Rosenholm-trilogien, og en af årets mest ventede udgivelser. Det var forlaget Turbine, der havde inviteret, og jeg nød at lytte med. 
Desværre blev maj langt fra den læsemåned, jeg havde håbet på. Den startede ellers godt ud, men efter den første uge gik det ned ad bakke, og jeg fik kun læst en enkelt bog - som ovenikøbet var superkort - i de sidste tre uger. Det betyder, at bloggen har ligget noget stille i maj, men forhåbentlig vender det i juni. Jeg havde også planer om at deltage i DotheThingAThon-readathonet i den sidste uge af maj, men sygdom de første dage, og manglende læselyst, gjorde, at jeg ikke åbnede en eneste bog fra min TBR, og jeg endte derfor med at droppe det. Den manglende læselyst gjorde også, at jeg hverken fik læst månedens serie fra seriekrukken, Reckless/Mirrorworld af Cornelia Funke eller månedens FairyLoot-bog, Heart of Thorns af Bree Barton, og selvom jeg stadig har en måned tilbage til at læse sidstnævnte, tvivler jeg på, jeg får den læst i denne omgang. Jeg har nemlig andre planer for juni. Men mere om det senere. 
Nu gælder det først de bøger, jeg fik læst i maj. 

Som altid starter jeg med anmeldereksemplarerne. I maj fik jeg læst 2 anmeldereksemplarer, tilsendt af søde forlag. 
Bøgerne er:

Søren Juhler: Tidens fange (Xanas Bog 1)
Anmeldereksemplar fra Byens Forlag. 
Serien er påbegyndt og ajour. 

Kazu Kibuishi: Flugten fra Lucien (Amulet 6)
Anmeldereksemplar fra Forlaget Alvilda. 
Serien er i gang. 

Jeg fik læst 3 bøger udover anmeldereksemplarer i maj, hvoraf en var en seriefortsættelse, 1 et illustreret digt, og 1 en illustreret fagbog. Pudsigt nok var alle 3 på engelsk. 
Bøgerne er:

G.L. Carriger: The Enforcer Enigma (San Andreas Shifters 3)
Serien er ajour. 

Jean Menzies: Greek Myths

J.R.R. Tolkien: Bilbo's Last Song

Det blev også til en enkelt billedbog i maj, som i øvrigt var en genlæsning, nemlig: 

Martin Widmark og Emilia Dziubak: Huset der vågnede

Sidst, men ikke mindst, fik jeg læst en ordentlig bunke tegneserier og graphic novels. Hele 22 blev det til, og de er:

Mort Walker:
Løjtnanter på erobringstogt (Basserne 100% 7)
Basserne på strandhugst (Basserne 100% 8)
Venner for livet! (...eller til øllet slipper op.) (Basserne 100% 9)
Kort proces (Basserne 100% 10)
Alle kan have brug for en slapper (Basserne 100% 11)
En løjtnant for meget (Basserne 100% 12)
Basserne på rov (Basserne 100% 13)
Basserne på strandtur (Basserne 100% 14)
Basserne på øvelse (Basserne 100% 15)
En snebold kommer sjældent alene (Basserne 100% 16)
S'janten på vandretur (Basserne 100% 17)
Fart på, Jens Fup! (Basserne 100% 18)
Hører du en snorken? (Basserne 100% 19)
S'janten i hopla! (Basserne 100% 20)

Kazu Kibuishi: Flugten fra Lucien (Amulet 6)
Anmeldereksemplar fra Forlaget Alvilda. 
Serien er i gang. 

Denis-Pierre Filippi og Silvio Camboni: Den Ekstraordinære Rejse del 3

Thom Roep og Piet Wijn:
Havet til Syden (Gammelpot 8)
Festen på Falkensten (Gammelpot 9)

René Goscinny og Albert Uderzo:
Asterix og hans gæve gallere (Asterix 1)
Asterix og trylledrikken (Asterix 2)

José-Luis Munuera: Inferno (Familien Campbell 1)

Thomas Day og Olivier Ledroit: Wika og Pans storhed (Wika 3)
Serien er slut. 

I alt fik jeg læst 5 bøger og 22 tegneserier/graphic novels i maj. Af dem var 2 anmeldereksemplarer, 3 på engelsk, 1 fagbog, 1 digt og 1 billedbog. Jeg fik påbegyndt 1 serie, kom ajour med 2 og afsluttet 1. 
I juni står den på dansk fantasy. Longlisten til Årets Danske Fantasypriser offentliggøres 15. juni, og jeg vil bruge juni til at få læst så mange nominerede, som muligt, startende med de danske anmeldereksemplarer, jeg har liggende. Da der er rigtig mange bøger, jeg gerne vil have læst i forbindelse med nomineringerne, har jeg bestemt mig for ikke at trække en ny serie eller FairyLoot-bog, ligesom jeg heller ikke lægger mig fast på bestemte titler fra min A-Z TBR, selvom jeg stadig håber på at få læst en eller to herfra også. Hovedfokus bliver dog de nominerede titler, som jeg skal bedømme som en del af bogbloggerpanelet. 
Derudover byder juni på masser af Fantasyfestivalarbejde, en udskudt sølvbryllupsfest, og forhåbentlig lidt mere havetid. 

Ingen kommentarer: