mandag den 1. februar 2021

Læsestatus for januar

(Reklame - indeholder anmeldereksemplarer)

Januar er slut, og det betyder, at det er blevet tid til at skrive årets første læsestatus. 
Årets første måned føltes på en og samme tid utroligt lang og utroligt kort. Jeg er, endnu en gang, hjemsendt, da bibliotekerne stadig er lukket ned, og det betød, at jeg startede året ud med hjemmearbejde og rigtig meget hjemmetid. Sammenholdt med vintermørket og -kulden gled dagene næsten ud i et, og mens nogle uger ingen ende ville tage, forsvandt andre i løbet af ingen tid. Jeg savner i den grad at mødes med andre mennesker fysisk, og kan mærke, at nedlukningen denne gang virkelig trækker tænder ud mentalt, hvilket også påvirkede mit læseoverskud. 
Januar var min fødselsdagsmåned, og selvom det ikke blev til den store fejring, så blev det til et enkelt fødselsdagsbesøg, da mine forældre kiggede forbi. Det var utroligt rart, og skønt at se og snakke med dem fysisk, i stedet for via telefon eller skærm. Desværre bød januar også på sygdom med medfølgende indlæggelse (ikke corona) i familien, hvilket bestemt ikke hjalp på det mentale helbred. 
Det manglende overskud gav sig som sagt også til kende i månedens læsning. For mens jeg flakkede fra den ene bog til den anden, uden rigtigt at kunne færdiglæse dem, så læste jeg samtidig virkelig mange tegneserier. Månedens serie fra seriekrukken var Caraval af Stephanie Garber, og her lykkedes det mig faktisk at få læst bind 2, og komme i gang med bind 3. Til gengæld fik jeg ikke læst månedens FairyLoot-bog, The Cruel Prince af Holly Black, som derfor skal læses i februar, eller de to bøger fra min A-Z TBR, Crooked Kingdom af Leigh Bardugo, som samtidig var min supplementsserie, eller An Ocean at the End of the Lane af Neil Gaiman. Jeg fik godt nok begyndt på Crooked Kingdom, men blev ikke færdig med den, så forhåbentlig kan jeg krydse begge to af listen i løbet af februar.
Det manglende læseoverskud betød også, at jeg ved månedens slutning var 2 bøger bagud på mit Goodreads-læsemål, men det bekymrer mig ikke så meget, da jeg er sikker på, jeg nok skal få det indhentet i løbet af året. 
Og så må det vist være tid til at få vist de bøger, jeg faktisk fik læst, frem.

Jeg starter, som altid, med anmeldereksemplarerne. I januar fik jeg læst 3 anmeldereksemplarer, tilsendt af søde forlag.
Bøgerne er:

Tonke Dragt: Brevet til kongen (Brevet til kongen 1)
Anmeldereksemplar fra Turbine forlaget. 
Serien er påbegyndt. 

Kazu Kibuishi: Elverprinsen (Amulet 5)
Anmeldereksemplar fra forlaget Alvilda. 
Serien er i gang. 

Roshani Chokshi: Aru Shah og sjælesangen
Anmeldereksemplar fra forlaget Straarup og Co. 
Serien er i gang. 

Jeg fik læst en enkelt bog fra månedens serie.
Bogen er:

Stephanie Garber: Legendary (Caraval 2)
Serien er i gang. 

Derudover fik jeg læst 4 bøger, hvoraf en enkelt blev påbegyndt i 2020. 
Bøgerne er:

Eva Munk: Stormflod (Grøn Klode 1)
Serien er påbegyndt og ajour. 

Kim Harrison: For a Few Demons More (The Hollows 5)
Serien er i gang. 

Leigh Bardugo: The Lives of Saints

A.A. Milne: Peter Plys - Komplet samling fortællinger og digte

Sidst, men bestemt ikke mindst, fik jeg læst 30(!) tegneserier og graphic novels i januar.
De er:

Jerry Scott og Jim Borgman:
Verdens længste teenager (Zits 1)
Zombie-forældre (Zits 2)
Nu laver du det ansigt igen! (Zits 3)
Kør! (Zits 4)
Fanget! (Zits 5)

Bryan Edward Hill m.fl.: All the Devils Are Here (Angel + Spike vol.1)

Kazu Kibuishi: Elverprinsen (Amulet 5)
Anmeldereksemplar fra forlaget Alvilda. 
Serien er i gang. 

Thom Roep og Piet Wijn:
Den forkælede prinsesse (Gammelpot 1)
Skakten til Nordpolen (Gammelpot 6)

Goscinny og Uderzo:
Romernes skræk! (Asterix 7)
Asterix - olympisk mester (Asterix 8)
Asterix i Alperne (Asterix 16)
Asterix' odyssé (Asterix 26)
Så til søs, Obelix! (Asterix 30)
Skolestart i Gallien (Asterix 32)
Da himlen faldt ned om ørerne! (Asterix 33)
Asterix' og Obelix' fødselsdag - Den gyldne gæstebog (Asterix 34)
Historien om hvordan Obelix faldt i gryden med trylledrik da han var lille

Jean-Yves Ferri og Didier Conrad:
Asterix og pikterne (Asterix 35)
Cæsars papyrus (Asterix 36)
Asterix i støvlelandet (Asterix 37)
Vercingetorix' datter (Asterix 38)

Mike Carey m.fl.: Lucifer book one

Franquin:
Viggo - Kviks kontorbud (Vakse Viggo 1)
Viggo kobler fra (Vakse Viggo 2)
Mesterkokken Viggo (Vakse Viggo 3)
Det var kattens, Viggo (Vakse Viggo 4)
Viggo - en kæmpekatastrofe (Vakse Viggo 5)

Dan Jurgens m.fl.: The Gray Son Legacy (Nightwing vol. 10)

Christophe Arleston og Alessandro Barbucci: Persaunernes hemmelighed (Ekho spejlverdenen 5)

I alt fik jeg læst 7 bøger og 30 tegneserier/graphic novels. Af dem var 3 anmeldereksemplarer og 6 på engelsk. Jeg fik påbegyndt 2 serier, og kom ajour med 1. 
I februar skal jeg have læst mine 2 A-Z TBR-titler fra januar, foruden januars FairyLoot-bog, og så skulle jeg gerne have færdiggjort nogle serier, så jeg ikke kommer alt for langt bagud med mine læsemål fra årets start. Februars FairyLoot-bog er These Rebel Waves af Sara Raasch, som er første bind i duologien Stream Raiders, og månedens serie er The Storm Crow af Kalyn Josephson, hvor jeg kun mangler at læse andet og sidste bind, for at være færdig med serien. Månedens supplementsserie er Discworld af Terry Pratchett. Her mangler jeg kun at læse to bind, hvoraf det ene endda er en del af min A-Z TBR, og februars anden A-Z titel bliver Fire and Hemlock af Diana Wynne Jones. Derudover håber jeg at få gjort et ordentligt indhug i anmeldereksemplarerne, så jeg kan få indhentet efterslæbet på dem, inden vi kommer alt for langt ind i 2021. 

Fik I læst nogle gode bøger i januar? 

Ingen kommentarer: