fredag den 8. januar 2021

Brevet til kongen

Brevet til kongen er 1. bind i fantasyserien af samme navn, skrevet af Tonke Dragt.

Bogen er et anmeldereksemplar fra Turbine forlaget.

Tiuri på 16 år har hele sit liv drømt om at træde i sin fars fodspor som ridder hos kong Dagonaut, og har nu kun en enkelt prøve tilbage, før han kan blive slået til ridder: At tilbringe en vågenat i stilhed i slottets kapel. Men da en desperat stemme beder om hjælp, kan Tiuri ikke overhøre den. Heller ikke selvom det koster ham riddertitlen og hans drøm.
Den fremmede overrækker ham et hemmeligt brev, og bønfalder ham om kun at overrække det til Den Sorte Ridder af Det Hvide Skjold. Men da Tiuri når frem til ridderen, ligger han dødeligt såret, og Tiuris rejse bliver pludselig meget længere, end han havde forventet, da han må overtage ridderens mission, og bringe brevet til kongen på den anden side af bjergene. En mission, der kan koste Tiuri livet, for ridderens mordere er på sporet af ham, og de er ikke de eneste.
Tiuri får brug for alt sit mod, hvis han skal fuldføre missionen, og tiden er ved at løbe ud.

Jeg havde ikke hørt om bogen her, før den pludselig dukkede op i postkassen, og hvor er jeg glad for, at den gjorde det. Bogen gemte nemlig på en virkelig god og klassisk fantasyfortælling (i mere end en forstand, da bogen første gang blev udgivet i 1962), som gav mig mindelser om både Lloyd Alexanders serie Kampen om Landet Prydain og heltesagnene om Kong Arthur og hans riddere, og jeg nød bogen i fulde drag.
Sproget er letlæst og flydende, og selvom sprogtonen, i sagens natur, er en smule gammeldags, så er det kun med til at sætte stemningen. Beskrivelserne er livagtige og billedskabende, og såvel omgivelser som kampscener står lyslevende for læseren.
Handlingen er godt skruet sammen, med en del twists undervejs, og selvom jeg gættede et par stykker af dem, så lykkedes det alligevel bogen at overraske mig flere gange undervejs. Historien er spændende, og selvom tempoet er noget langsommere end i mange nyere fantasyfortællinger, så keder man sig ikke på noget tidspunkt. Og personligt nød jeg, at bogen gav sig tid til at folde Tiuris rejse ud, uden konstant action. Til gengæld fylder intriger, forræderi, hemmeligheder, mordforsøg, hævn og rænker en del, ligesom historien tager temaer som ære, pligt, loyalitet, mod og ridderlighed op. Først og fremmest er det dog en historie om at finde sig selv, og gøre det rigtige, uanset hvad det koster.
Universet er middelalderinspireret, og fremstiller en meget klassisk fantasyverden med konger og riddere, og selvom der ikke er meget magi til stede, så får man som læser alligevel en anelse om, at der er mere mellem himmel og jord, end man umiddelbart kan se.  Forfatteren er utroligt god til at flette worldbuildingelementerne ind undervejs i historien, på en sådan måde, så det virker naturligt, og jeg følte på intet tidspunkt, at jeg blev udsat for infodumping.
Personerne er levende og menneskelige, men selvom jeg følte, at jeg kom til at kende Tiuri rigtig godt at kende, så kneb det, med en enkelt undtagelse, lidt mere med bipersonerne. De fleste bipersoner forsvinder nemlig ret hurtigt ud af historien igen, eller optræder kun i korte glimt, og da de samtidig, for manges vedkommende, har indtil flere titel- og navnebetegnelser, så var det svært for mig at komme ind på livet af dem. Til gengæld var jeg rigtig glad for hovedpersonen Tiuri. Han er modig, intelligent, loyal, ærlig og pligtopfyldende, og klar til at opgive sine drømme, og endda sit liv, for at gøre det rigtige. At han indimellem stoler på de forkerte, eller overhører sine instinkter, og dermed kommer i vanskeligheder, gør ham kun mere menneskelig, og jeg heppede på ham hele vejen igennem. Hans spirende venskab med Piak var virkelig godt beskrevet, og de to supplerer hinanden rigtig godt. Piak er modig, munter og ser tingene fra andre vinkler end Tiuri, fordi han er vokset op på en anden måde, og det giver dem en interessant dynamik, hvor ingen af dem er hævet over den anden, men i stedet begge giver noget til hinanden. Og så er jeg ret vild med den loyalitet og respekt de viser hinanden hele vejen igennem.
Brevet til kongen var en virkelig god klassisk fantasyfortælling, som, selvom bipersonerne manglede lidt fylde og tempoet var langsommere end i nutidige fantasyfortællinger, kun kan anbefales. Er man til klassisk fantasy med masser af intriger og elsker man ridderhistorier, så vil bogen her være et sikkert hit, og jeg skal helt klart have set Netflix-serien over bogen ved lejlighed. Og så håber jeg, at næste bind også bliver oversat, for jeg er bestemt ikke færdig med universet eller Tiuri endnu. 

Ingen kommentarer: