lørdag den 6. april 2019

Readathon #6

Så er der kun et par timer, før forårets readathon går igang. Det er sjette gang, jeg deltager i Dewey's 24 Hour Readathon, og jeg har glædet mig længe. Jeg har brugt den sidste måneds tid på at samle læsestakken sammen, og tænke snacks og nem aftensmad, og nu mangler jeg kun den sidste snackklargøring, for at være helt klar.
Jeg har brugt formiddagen med at slå græs, for første gang i år, vaske tøj og gøre rent, og kan nu, med god samvittighed, sætte resten af weekenden af til at læse. Derudover har jeg fået taget billeder af alle bøgerne i min læsestak, mens lyset fra optimalt, og fået tjekket, at de findes på Goodreads, så jeg ikke skal bruge læsetiden til at lægge bøgerne derind.
Heller ikke denne gang planlægger jeg at læse hele døgnet, da jeg godt vil have bare en smule energi, når hverdagen går igang igen i næste uge. Jeg plejer dog alligevel at få læst en del, og mon ikke også jeg får det denne gang.
Som altid vil jeg løbende opdatere dette indlæg, som læsedøgnet skrider frem, ligesom jeg vil være aktiv på Instagram og Goodreads. Jeg forsøger, som altid, også at følge med i, hvordan det går de andre deltagere, på deres sociale medier, og håber igen i år, at finde den rette balance mellem egen læsning, og de sociale medier.

(Reklame - indeholder boggaver fra forlag)

Min læsestak består denne gang af en blanding af YA og børnebøger, med en enkelt voksenbog og graphic novel iblandt. Jeg har efterhånden fået støvsuget mine reoler for tynde bøger, så nogen af dem er denne gang lidt tykkere end normalt, men jeg håber, det går alligevel.
Min læsestak ser sådan ud:

Becky Albertalli og Adam Silvera: Hvis det er os (448 sider)
Jeg har virkelig glædet mig til at læse den her bog, som er blevet vildt hypet på de sociale medier. Så vidt jeg husker, købte jeg den til sidste års BogForum, og jeg har gemt den med netop dette readathon in mente. Selvom den er lidt tykkere, end de bøger jeg normalt læser til readathons, så regner jeg med, at det går alligevel, da jeg plejer at læse YA-bøger forholdsvis hurtigt.

Adam Silvera: Den dag jeg glemmer (318 sider)
Bogen er en boggave fra forlaget Gyldendal til Bogbloggertræf 2016.
Den her bog har stået ulæst i reolen, siden jeg modtog den til Bogbloggertræffet for 2 1/2 år siden, og er en del af min årslæsestak. Jeg ved egentlig ikke, hvorfor jeg ikke har fået den læst endnu, men nu må det være på tide, at få det gjort.

Vicky Myron: Dewey - Bibliotekskatten, der ændrede verden (307 sider)
Min læsestaks eneste voksenbog faldt jeg over til årets bogudsalg i Bog & Idé, og jeg har med vilje gemt den til forårets readathon. Jeg tænker, at det er en, jeg vil elske, som både katteejer og bibliotekar.

Måns Gahrton og Amanda Eriksson: Dumme Donald bygger en mur i børnehaven (32 sider)
Bogen er tilsendt som boggave fra Forlaget Alvilda.
Læsestakkens eneste billedbog dukkede ganske uventet op hos mig i februar, og igen har jeg gemt den til forårets readathon. Jeg tænker nemlig, den vil give et udmærket afbræk mellem de noget tykkere bøger i stakken.

Patrick Ness: Og havet var vores himmel (158 sider)
Bogen er Ness' første illustrerede bog siden Monster, og jeg er virkelig spændt på at læse hans genfortolkning af Moby Dick, hvor hvalerne har hovedrollen. Den udkom i slutningen af sidste år, og igen har jeg med vilje gemt den til forårets readathon.

V.E. Schwab m.fl.: The Steel Prince (112 sider)
Jeg elskede forfatterens Shades of Magic-trilogi, så da jeg hørte, at der blev udgivet en graphic novel prequel-historie, var jeg selvfølgelig nødt til at have den. Den har ikke stået på reolen ret længe, da jeg modtog den i marts, og jeg glæder mig helt vildt til at læse den, når jeg trænger til afbræk mellem de længere bøger.

J.K. Rowling: The Tales of Beedle the Bard (160 sider)
Selvom jeg faktisk har ejet bogen siden den første danske udgave udkom for flere år siden, har jeg endnu aldrig fået den læst, hvilket jeg er noget pinligt berørt over. Sidste år udkom bogen så i en illlustreret udgave, tegnet af Chris Riddell, og fuldstændig som med Fantastic Beasts and Where to Find Them har det givet mig motivation til endelig at få bogen læst. Så nu venter jeg bare på, at Quiddith gennem tiderne kommer i en illustreret udgave:) Om jeg læser bogen i et stræk eller nøjes med at læse en historie af gangen, har jeg ikke bestemt mig for endnu. Men læst bliver den.

Ialt er læsestakken på 1535 sider, men da flere af dem er illustrerede, burde det være inden for mulighedens grænser. Skulle jeg mod al forventning løbe tør, har jeg masser af bøger at tage af i reolen, men det bliver nok næppe aktuelt.

12.26
Læsestakken er klar, blogindlægget påbegyndt, telefonen ligger til opladning, og alle snacks er i hus. Jeg har denne gang begrænset mig til napoleonshatte, jordbær, bastogner og lidt chokolade, da jeg af erfaring ved, at jeg ikke får spist ret mange snacks, når jeg først går igang med læsningen. Skulle jeg få lyst til mere, har jeg is i fryseren. Nu vil jeg få tørret hår og spist frokost, før jeg gør jordbærene klar, og stiller dem i køleskabet.

13.35
Frokosten er spist og opvaskemaskinen er sat i gang. Jeg har fået gjort jordbærene klar, og ordnet kattebakke, så nu er der bare tilbage at vente, indtil klokken bliver 14. Tiden kan jeg jo så bruge, på at finde ud af, hvilken bog jeg vil læse først.

13.53
Snacks og te er stillet klar, og første bog er udvalgt fra læsestakken. Så nu skal de sidste 7 minutter bare gå, så jeg kan komme i gang med læsningen.

14.00
Og starten er gået. Første bog bliver Dewey - Bibliotekskatten, der ændrede verden.

17.09
Jeg er blevet færdig med Dewey - Bibliotekskatten, der ændrede verden, som viste sig at være en både charmerende og tænksom bog om katte, livsglæde, biblioteker, en bibliotekar og en lille by i Iowa, som genfandt troen på sig selv. Bogen var hyggelig, og som bibliotekar fra den digitale tidsalder var det sjovt at læse om arbejdet før indførslen af EDB, og hvor meget jobbet ligner sig selv, på trods af landegrænser. Som katteejer var det sjovt at opdage, at det åbenbart er artsbestemt, det med at gå tur bag bøgerne. Og som læser var det spændende at dykke ned i byen Spencers historie og udvikling, og Vicki Myrons liv. Bogen blev lidt for sentimental og amerikansk til tider, hvilket trak en smule ned, men ellers var det en hyggelig læseoplevelse.
Jeg har fået tømt opvaskemaskinen, og venter på, at anden kande te trækker færdig. Imens vil jeg tage en rundtur på de sociale medier, og se, hvordan det går med de andre deltagere, før jeg går i gang med dagens anden bog.

17.33
Det ser ud, som om der er godt gang i læsningen rundt omkring, og efter en lille pause, og en ny kande te, er jeg nu klar til at kaste mig over den næste bog i læsestakken, som bliver Og havet var vores himmel af Patrick Ness.

18.22
Det tog jo ikke lang tid. Jeg er blevet færdig med Og havet var vores himmel, og hold op, hvor var den god. Tankevækkende, filosofisk og blodig, og fyldt med referencer til Moby Dick, som jeg led mig igennem (på engelsk) for nogle år siden. Og det er, sammen med de fantastiske illustrationer, netop referencerne til Moby Dick, der gør bogen så fantastisk. Sprogtonen, omarbejdede citater og handlingen ligner klassikeren utroligt meget, og at Ness formår at vende historien på hovedet i en sådan grad, og det fungerer, er ret utroligt. Historien tager nogle ret alvorlige tematikker som liv og død, skæbne og frie valg, hævn og tilgivelse op, samtidig med, at der filosoferes over, om ondskab kan bekæmpes med ondskab, og om djævelen eksisterer - og hvis han gør, hvad der så gør ham til djævlen?
Nu vil jeg sætte aftensmaden i ovnen, og mens den bliver færdig, vil jeg læse et eventyr - eller to - fra The Tales of Beedle the Bard. Jeg trænger nemlig til noget rart og hyggeligt, efter at have læst om hvalmord, hævn og død.

19.27
Jeg fik både hentet vasketøjet ind og læst de første to eventyr i The Tales of Beedle the Bard mens pizzaen var i ovnen. Mens jeg spiste fik jeg også læst 26 sider af Balladen om Viggo (Vakse Viggo 13), som godt nok ikke var en del af min læsestak, men en pludselig indskydelse. Nu er jeg så klar til at genoptage læsningen af The Tales of Beedle the Bard, som jeg allerede er temmelig betaget af.

20.09
Så er jeg blevet færdig med The Tales of Beedle the Bard, som selvfølgelig var helt fantastisk. Rowlings sprog og historier og Chris Riddells illustrationer supplerer hinanden utrolig godt, og jeg er glad for, at jeg endelig har fået bogen læst. Det er altid skønt, at vende tilbage til Harry Potter-universet, og jeg var vild med Dumbledores supplerende noter efter hvert eventyr, hvor eventyrene blev taget under kærlig behandling. Uden, at der gik for meget danskanalyse i det.
Nu vil jeg kaste mig over den næste bog i læsestakken, Den dag jeg glemmer af Adam Silvera.

23.02
Jeg er blevet færdig med Den dag jeg glemmer, som desværre var lidt af en skuffelse. Bogen var slet ikke, som jeg havde forestillet mig, og desværre var det ikke til dens fordel. Jeg kedede mig igennem hele første halvdel af bogen, og selvom den blev mere interessant, da det store twist kom, så var den lidt for meget Eternal Sunshine of the Spotless Mind, som jeg også husker som en mærkelig film. Historien har ellers nogle gode og vigtige pointer om sorg, homoseksualitet og selvaccept, men desværre druknede de lidt i en langtrukken historie, en klynkende hovedperson, og lidt for meget teenagedreng-pral og banden til min smag.
Nu vil jeg tage en runde på de sociale medier, og se hvordan det går de andre deltagere, før jeg går i gang med den næste fra læsestakken, som bliver The Steel Prince. Jeg kan mærke, at jeg har brug for lidt fantasy og billeder, og tænker denne graphic novel vil være det helt rigtige.

23.29
Så blev jeg også færdig med The Steel Prince. Jeg var ikke helt vild med billedsiden, som var lidt for mørk for min smag, men historien var god, og jeg skal helt klart læse næste bind, når det engang udkommer. Jeg kan mærke, at jeg er ved at være træt, så sidste bog for i aften bliver Dumme Donald bygger en mur i børnehaven. Den er kort, så tager nok ikke så lang tid, og så har jeg kun en enkelt bog, jeg skal have læst imorgen.

23.55
Dumme Donald bygger en mur i børnehaven var ganske rigtig hurtigt læst. Som titlen antyder, er det en billedbog, der giver associationer til en helt bestemt amerikansk præsident, og den del fungerer rigtig godt, selvom historien måske nok blev kørt lidt vel langt ud. Uden de satiriske stikpiller til føromtalte amerikanske præsident tror jeg ikke, bogen ville have været så sjov, men når man ved, hvem der tænkes på, er den faktisk temmelig sjov.
Nu vil jeg gå i seng, så jeg er frisk til slutspurten imorgen.

08.33
Er vågen igen, selvom katten nok er mere vågen end mig. Mens jeg venter på, at teen trækker færdig, vil jeg lige se, hvordan det går de andre deltagere rundt omkring.

09.03
Mens jeg spiste morgenmad, fik jeg også færdiglæst Balladen om Viggo (Vakse Viggo 13). Nu er det tid til at begynde på den sidste bog fra læsestakken, Hvis det er os.


12.44
Er blevet færdig med Hvis det er os. Den levede for mig desværre ikke helt op til den massive hype, bogen har modtaget, men var da bestemt både sød, sjov og charmerende. Også selvom jeg godt kunne have tænkt mig en anden slutning. Jeg har stadig god tid, inden readathonet slutter, så jeg har bestemt mig for, at jeg endelig vil have læst Quidditch gennem tiderne af J.K. Rowling. Den er meget kort, så jeg burde kunne nå at blive færdig med den. Først skal jeg dog lige have lavet en ny kande te.

13.22
Så fik jeg endelig læst Quidditch gennem tiderne. Gensynet med Harry Potter-universet var selvfølgelig skønt, men jeg savnede lidt mere dybde og længde på bogen, og ikke mindst nogle flere (og mere interessante) illustrationer. Men mon ikke der kommer en illustreret udgave af den på et tidspunkt.
Nu vil jeg kaste mig over første bind i mangaserien Jim Henson's Return to the Labyrinth, og se, hvor langt jeg kan nå, inden klokken bliver 14.

14.01
Readathonet er slut, og jeg nåede lige akkurat at blive færdig med første bind af mangaserien Jim Henson's Return to the Labyrinth. Selvom illustrationerne er fantastiske, og fuldstændig gengiver stemningen fra filmen, så haltede historien desværre lidt. Men det kan jo være, den bliver bedre i næste bind.
Mit readathon forløb rigtig godt. Jeg nåede igennem hele min læsestak, og fik ovenikøbet læst 3 bonusting.
Ialt fik jeg læst 1895 sider, fordelt på 6 bøger, 1 tegneserie, 1 graphic novel og 1 manga i løbet af de 24 timer, hvilket jeg er ret godt tilfreds med.

De bøger, jeg fik læst, var:

Vicky Myron: Dewey - Bibliotekskatten, der ændrede verden. 307 sider.
Patrick Ness: Og havet var vores himmel. 158 sider.
J.K. Rowling: The Tales of Beedle the Bard. 160 sider.
Adam Silvera: Den dag jeg glemmer. 318 sider. Bogen er en boggave fra forlaget Gyldendal til Bogbloggertræf 2016.
V.E. Schwab m.fl.: The Steel Prince. 112 sider.
Måns Gahrton og Amanda Eriksson: Dumme Donald bygger en mur i børnehaven. 32 sider. Bogen er tilsendt som boggave fra Forlaget Alvilda.
Franquin: Balladen om Viggo (Vakse Viggo 13). 47 sider.
Becky Albertalli og Adam Silvera: Hvis der er os. 448 sider.
J.K. Rowling: Quidditch gennem tiderne. 105 sider.
Jake T. Forbes og Chris Lie: Jim Henson's Return to the Labyrinth, vol. 1. 208 sider.

Læsestakken var denne gang en blanding af YA, børnebøger, en enkelt voksenbog og tegneserier/graphic novels/manga, og det fungerede rigtig godt. Genrerne talte en enkelt biografi, fantasy, contemporary og satire/humor, og det var skønt at have noget forskelligt at skifte imellem undervejs.
Nu er der kun tilbage, at sige tak for denne gang. Jeg håber, I havde et godt læsedøgn, hvis I var med, og en god weekend, hvis I ikke var. Nu vil jeg slutte af, og spise frokost. Jeg er ved at være temmelig sulten, og tænker, resten af dagen skal tilbringes med alt andet, end at læse. Måske bliver det også til en tur i haven i det skønne vejr?

Var du med? Og hvordan gik dit læsedøgn? 

11 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Spændende stak du har samlet dig - jeg burde virkelig få læst noget af Schwab!

Jeg har lagt bøgerne frem og har fundet ud af, at jeg starter med en tegneserie. Hvad der derefter følger vil tiden vise :P


Mvh.
Den lille Bogblog

Kirsten Bloch sagde ...

@Den lille Bogblog. Jeg har, indtil nu, kun læst hendes Shades of Magic-serie, men den kan i hvert fald anbefales.
Rigtig god fornøjelse med læsningen i det næste døgn. Jeg glæder mig til at følge med.

Piskeriset sagde ...

Øj det lyder spændende med Ness' bog! Jeg har længe ønsket at genlæse 'Moby Dick' - det kan være, at jeg skal få gjort det, så jeg også kan læse denne her :)

Pøjpøj med læsningen!

Kirsten Bloch sagde ...

@Den lille Bogblog. Den kan i hvert fald anbefales:)
Og i lige måde:)

Karina L. / readingraindrops sagde ...

Åh, hvor perfekt at læse Dewey til readathon - den har også længe stået på min TBR, så nu må jeg hellere snart få den læst :) Ærgerligt, at du ikke var så vild med Silvera-bogen, men fedt, at du så har fået læst nogle andre gode bøger - især Ness og den illustrerede Barden Beedle har jeg også været begejstret for :)

Kirsten Bloch sagde ...

@Karina L. Ja, jeg kunne heller ikke stå for den. Og heldigvis har langt de fleste bøger været gode, selvom Den dag jeg glemmer ikke lige var noget for mig.

Regitze Xenia sagde ...

Det er da gået ret godt med dit læsedøgn, og det ser ud til at din læsestak var rimelig godt tilpasset eventets længde og varierende bøger :)

Kirsten Bloch sagde ...

@Regitze Xenia. Ja, jeg har været heldig denne gang. Og jeg tror endda, jeg når en bog mere, før kl. 14.

Piskeriset sagde ...

Uh! Er meget spændt på, hvad du synes om Jim Henson-bogen - den må være noget for mig, der elsker alt, hvad han lavede :P


Mvh.
Den lille Bogblog

Pernille sagde ...

Det har været virkelig hyggeligt at følge dit læsedøgn både her og på instagram. Forsat god søndag :)

Kirsten Bloch sagde ...

@Den lille Bogblog. Illustrationerne var fantastiske, og genskabte fuldstændig stemningen fra filmen. Historien haltede lidt mere, men jeg satser på, at den bliver bedre i de følgende bind.

@Pernille. Mange tak. Og i lige måde:)