fredag den 21. december 2018

The NOPE Book Tag

Det er godt nok kun en enkelt dag siden, jeg sidst besvarede et Book Tag, men det her har jeg haft lyst til at besvare, lige siden jeg så det første gang på BookTube. Og da Wondrous Bibliophile så lavede en oversættelse af spørgsmålene, var det kun tiden, der holdt mig tilbage.
Med et julevejr der, sædvanen tro, er gråt i gråt, er jeg i det perfekte humør til at tage nej-hatten på, og kaste mig over The NOPE Book Tag.
Jeg bruger Wondrous Bibliophiles oversættelse af spørgsmålene (fordi det er nemmere, end at lave min egen), og har I lyst til at se hendes besvarelse af tagget, kan I læse den lige her.

1. Nope: slutning
En bog, der fik dig til at NOPE, enten i benægtelse, raseri, eller ganske enkelt fordi slutningen var dårlig:
Den sidste bog i Tearling-trilogien af Erika Johansen sluttede på en måde, som jeg overhovedet ikke brød mig om. Jeg afskyr virkelig det plottwist hun lavede til sidst, og det ødelagde hele historien for mig.

2. Nope: hovedperson
En hovedperson du ikke kunne lide og som drev dig til vanvid:
Celaena fra Throne of Glass af Sarah J. Maas. Hun skal forestille at være en badass-lejemorder, men hun bruger mere tid på at skifte tøj og klynke over ikke at være inviteret med til bal hos den konge, der spærrede hende inde, end til faktisk at slå nogen ihjel.

3. Nope: serier
En serie der viste sig at være en stor stak NOPE, efter du har investeret så meget tid og energi på den, eller en serie du gav op på, fordi den simpelthen ikke var det værd:
Sjælekrøniken af Margaret Weis og Tracy Hickman. Indtil den kom (og iøvrigt benyttede næsten samme plot device som Tearling-trilogien) havde jeg trofast læst alle de bøger, der udkom i DragonLance-serien/universet, men den serie ødelagde det for mig. 

4. Nope: populært par
Et "ship" du ikke støtter:
Ginny og Harry i Harry Potter-serien. De har intet tilfælles, udover Quidditch, og kærligheden til Ginnys familie, og mage til fangirl skal man lede længe efter. Og så synes jeg det grænser til incest, at han ender sammen med en pige, som mange beskriver som det udtrykte billede af hans mor.

5. Nope: plot twist
Et plot twist du ikke så komme og ikke kunne lide:
Slutningen af Tearling-trilogien. Why?

6. Nope: hovedpersons beslutning/handling
En karakters beslutning, der fik dig til at ryste på hovedet:
Bella i Twilight, da hun løber lige i armene på James. Generelt ryster jeg på hovedet, når den (ofte kvindelige) hovedperson stik mod al fornuft forlader sine beskyttere for at løbe direkte i armene på fjenden, trods alle tegn på, at det er en fælde. Så sig dog noget i stedet for!

7. Nope: genre
En genre du aldrig kommer til at læse:
Nu skal man aldrig sige aldrig, men generelt holder jeg mig fra bøger, der har modtaget store internationale litteraturpriser. 9 ud af 10 gange er bøgerne ikke noget for mig, og jeg gider ikke læse bøger med eksperimenterende form eller sprog. Det minder mig for meget om skoletiden.

8. Nope: bogformat
Bogformater du hader og undgår at købe, indtil den udkommer i en anden udgave:
E-bøger. Jeg kan overhovedet ikke med formatet. Det minder mig for meget om lektier, og jeg kan hverken huske handlingen eller hvor langt jeg er nået - selv mens jeg læser den. 
Lydbøger bryder jeg mig heller ikke om. Jeg synes det går alt for langsomt, og tit og ofte udtales navne meget anderledes, end jeg selv synes de skal. 
Og så bryder jeg mig heller ikke om de amerikanske store paperbacks - dem på størrelse med hardbacks, og som bare falder åbent. De fylder for meget i reolen, og er uhandy at sidde med, og jeg foretrækker derfor at vente til de kommer enten som trade- eller massmarket paperback.

9. Nope: trope
Et trope (der åbenbart betyder overbrugt plot-device), der får dig til at NOPE:
Når man når til slutningen, og det hele enten bare var en drøm, eller hovedpersonen rejser tilbage i tiden på de sidste 50 sider, og det hele så på magisk vis ender godt. For mig ligner det mere, at forfatteren har skrevet sig selv op i et hjørne, og ikke kan finde en plausibel måde at løse konflikten på. Og ja, jeg ved godt, at det er næsten det samme der sker i Harry Potter og Fangen fra Azkaban, som er min yndlingsbog i serien, men det er noget andet. 

10. Nope: anbefaling
En bog der er super hyped og bliver anbefalet i stor stil, som du nægter at læse:
Der er faktisk en del, og sjovt nok er mange af dem dystopier. Margaret Atwoods Tjenerindens fortælling er en af dem. Det samme er Kraften af Naomi Alderman, og Scythe af Neal Shusterman. Og hele Outlander-serien af Diana Gabaldon. I det hele taget gider jeg ikke læse bøger med meget tydelige feministiske, moralske, etiske eller religiøse budskaber. Jeg ved, hvad jeg selv mener og tror, og har ikke behov for at blive banket i hovedet med andres meninger. Og hvad angår Outlander, så kan jeg simpelthen ikke overskue en serie på så mange og så tykke bind. 

11. Nope: klicheer/pet peeve
En kliche eller litterær pet peeve, der altid får dig til at rulle med øjnene:
Serier, som skifter coverstil undervejs. En ting er, hvis serien er færdig, og den så genudgives med nye covers, noget andet er, når der pludselig skiftes coverstil efter bind et eller to, så bøgerne ikke længere matcher. Eller hvis serien starter med at udkomme som hardbacks, og de næste bind kun udkommer i paperbacks. 
Og hvad angår klichéer, så er jeg ved at være noget træt af, at der tilsyneladende altid skal indgå et trekantsdrama i fantasy for unge.

12. Nope: kærlighedsinteresse

En kærlighedsinteresse der ikke burde eksistere/en karakter, du ikke synes burde have været en mulig interesse:
Jeg har allerede nævnt det, men Ginny og Harry burde aldrig have været en mulighed.

13. Nope: bog
En bog der ikke burde eksistere:
Harry Potter and the Cursed Child. Behøver jeg sige mere?

14. Nope: skurk
En uhyggelig skurk/modstander du ville hade at støde på og ville få dig til at løbe i den modsatte retning:
Stort set dem allesammen. Voldemort og Bellatrix ville i hvert fald få mig til at løbe skrigende væk, og Nazgûl/de sorte ryttere hører stadig til nogle af de mest skræmmende skurke jeg er stødt på. 

15. Nope: dødsfald
En karakters dødsfald, som stadig generer dig:
Sirius! Jeg har stadig ikke tilgivet J.K. Rowling for det dødsfald.

16. Nope: forfatter
En forfatter, du har haft en dårlig læseoplevelse fra og ikke læser mere fra:
Kim Leine, Fay Weldon, Carsten Jensen, Helle Helle - jeg nævnte, at jeg havde noget med prismodtagere, ikke? På fantasy/sci fi-siden kan nævnes G.P. Taylor og Madeleine L'Engle, som jeg stiftede bekendtskab med i år, og absolut ikke brød mig om. 

Så er vi ved vejs ende. Jeg synes selv, det var rigtig sjovt at besvare tagget, og selvom det nu også er begyndt at regne, så er jeg ikke længere så negativ, som da jeg startede. Jeg tagger ikke nogen denne gang, da jeg ikke helt har overblik over, hvor mange der allerede har besvaret det, men sidder der nogen derude, som har lyst til at lege med, er I meget velkomne til at kaste jer over det. 
Tak til Wondrous Bibliophile for oversættelsen af spørgsmålene. 

Ingen kommentarer: