lørdag den 9. juni 2018

Six of Crows

Six of Crows er 1. bind af Leigh Bardugos fantasyserie af samme navn.

Kaz Brekker er næstkommanderende i en af Ketterdams mange bander. Han er iskold, beregnende, og en af de mest succesfulde og farlige kriminelle, i en by styret af kriminelle.
Da Kaz får en opgave af købmændenes laug, står han over for sin karrieres største udfordring, og, hvis det lykkes, den største gevinst. En videnskabsmand er blevet taget til fange i Fjerdan, og det kan føre til en handelsmæssig katastrofe. For videnskabsmanden har opfundet et stof, som kan forstærke Grisha-evner i hidtil uset omfang - men med store konsekvenser for grishaerne. Og de, der behersker stoffet, kan vende op og ned på magtbalancen.
Men for at redde videnskabsmanden, skal Kaz bryde ind i selveste Ice Court, Fjerdans berømte og berygtede fort, og hovedsæde for deres magt, og et sted, som ingen nogensinde er brudt ind i - eller flygtet fra.
Kaz har en plan, men han får brug for hjælp, og samler derfor et noget umage hold af kriminelle: En skarpskytte med et spilleproblem, en tidligere akrobat og lejemorder, en grisha-troldkvinde, en bortløbet købmandsøn med pyrotekniske tilbøjeligheder, og en religiøs fanatiker.
Skal de overleve opgaven, må de lære at stole på hinanden, og arbejde sammen. Men findes der ære blandt tyve, eller vil grådighed og forræderi vinde?

Jeg elskede forfatterens Grisha-trilogi, og da jeg havde hørt, at denne serie var endnu bedre, glædede jeg mig til endelig at få den læst. Desværre levede bogen for mig ikke op til den megen hype der omgiver den, og det tog meget lang tid før jeg for alvor blev fanget af handlingen.
Ikke fordi der er noget galt med plottet. Tværtimod - det er særdeles veludført, og fyldt med så mange twists, at man skal holde tungen lige i munden, for at kunne følge med, og alligevel blev jeg overrasket gang på gang. Historien er spændende, og fyldt med vold, mord, forræderi, intriger, dobbeltspil, magi, religiøs fanatisme, kærlighed, og et umuligt kup. Personligt kunne jeg dog godt have undværet de forskellige kærlighedshistorier, som jeg synes var noget unødvendige for handlingen. Måske også fordi jeg ikke syntes parrene passede ret godt sammen. Selve kup-delen er til gengæld rigtig godt udtænkt, og da det først var i gang, kunne jeg ikke slippe bogen. Desværre går der en hel del tid før det for alvor går i gang, og de første 350 sider måtte jeg kæmpe, for at komme igennem.
Og det skyldtes i høj grad skrivestilen. Ikke sproget, som er letlæst, flydende, og krydret med fremmede termer og slang, som er med til at forstærke fornemmelsen af universet, sammen med de levende og malende beskrivelser. Hvad der ikke fungerede for mig var, at der på de første 350 sider er flashbacks i hvert eneste kapitel. Det rev mig ud af hovedhandlingen, og forvirrede min tidsfornemmelse, hvilket gjorde det svært for mig at finde ud af hvor og hvornår de forskellige ting foregik. Samtidig skifter synsvinklen for hvert eneste kapitel, hvilket var med til at øge forvirringen, og gjorde det svært for mig at finde rundt i personerne. Havde forfatteren holdt sig til en enkelt persons flashbacks, eller et par enkelte synsvinkler, havde jeg haft nemmere ved at følge med, og det havde nok ikke taget mig det meste af en måned at få læst bogen, for hovedhistorien er spændende, og jeg elsker Grisha-universet, som udvider sig endnu mere i denne serie.
Som sagt havde jeg svært ved at finde rundt i personerne, og det på trods af, at de er både levende og menneskelige, med fejl, svagheder og styrker. Hver og en af personerne er ufuldkomne, og de gemmer hver især på deres egne hemmeligheder og tragedier i deres fortid. Men netop fordi de er så fejlbehæftede, havde jeg svært ved at finde en jeg kunne lide og holde med, og det gjorde det endnu sværere at holde interessen for historien. Kaz er kold, beregnende, en dygtig tyv, og så er han besat af hævn. Han er parat til at gå meget lang for pengenes skyld, og kan han få hævn på vejen, er det bare et plus. Inej er Kaz' hemmelige våben. Hun er tidligere akrobat og sexslave, nu tyv, spion og snigmorder, og vil hun ikke ses, er hun usynlig. Hun er urokkeligt loyal over for Kaz - så længe han ikke bryder sit ord. Jesper er skarpskytte, med en for stor mund, og hang til spil. Desværre har han også oparbejdet en større spillegæld, og han føler ikke, at Kaz stoler på ham. Wylan er en bortløben købmandsøn, som nu lever et liv som kriminel, under Kaz' beskyttelse. Han er god til sprængstoffer, men noget naiv i forhold til livet på gaden, og så har han en hemmelighed. Nina er Grisha, og tidligere soldat i Ravkas grisha-hær. Men et ophold i fjerdansk fangenskab har ført hende til et liv i Ketterdam, og nu står hun i gæld til Kaz' chef. Og så har hun et kompliceret forhold til en fjerdansk heksejæger. Han reddede hendes liv, og forelskede sig i hende, men hun angav ham som slavehandler, og fik ham spærret inde i Ketterdams berygtede fængsel. Nu har hun fortrudt, og ønsker at redde ham, men hun får brug for Kaz' hjælp. Og Kaz har brug for Matthias' hjælp, hvis han skal trænge ind i, og slippe ud af, Fjerdans mest bevogtede sted. Også bipersonerne er nuancerede og menneskelige, og lige så svære at holde af som hovedpersonerne.
Selvom denne bog ikke levede op til mine forventninger, så var den ikke dårlig, og med den cliffhanger den slutter med, skal jeg da også have læst videre i serien på et tidspunkt, selvom det nok ikke bliver lige med det samme. Forhåbentlig synes jeg bedre om andet bind, hvor jeg satser på mere action og færre flashbacks - der kan da for pokker ikke gemme sig flere traumer i personernes fortid.
Kan man lide Grisha-universet, og trives man med skiftende synsvinkler og flashbacks, så vil man sikkert synes om denne bog. Jeg vil dog anbefale, at man læser Grisha-trilogien først, da man ellers går brug af en hel del nødvendig worldbuilding - for ikke at nævne en fantastisk historie.

Se også forfatterens hjemmeside.

Ingen kommentarer: