onsdag den 1. maj 2019

Læsestatus for april

(Reklame - indlægget indeholder anmeldereksemplarer og boggaver)

Hvor marts var våd og kold, så kom varmen, og forårsvejret, i april.
April var en dejlig måned, og selvom jeg ikke helt nåede så langt med haven, eller andre projekter, som jeg havde ønsket, så fik jeg til gengæld læst en hel del. April blev nemlig den måned, hvor jeg endelig indhentede, og endda kom forud, i mit Goodreadslæsemål, godt hjulpet på vej af hele to readathons. I starten af måneden deltog jeg, traditionen tro, i Dewey's 24 Hour Readathon (som I kan læse om her), og i midten af måneden deltog jeg i TomeTopple (som I kan læse om her og her).
April blev også måneden, hvor der endelig var fremgang på køkkenfronten. Bordpladen, soklen, fronter og vaskeskabet blev skiftet, men en fejlleverance fra Ikea betød, at det sidste skuffeskab måtte vente, da skabet til skufferne blev leveret i sort, i stedet for hvid. Forhåbentlig bliver det sidste lavet i maj, for jeg synes efterhånden, jeg har levet med et skadet køkken længe.
I april var jeg også til min nieces barnedåb, og det var en rigtig hyggelig og rar dag sammen med familien.
Og så holdt jeg en lang påskeferie, startende skærtorsdag og sluttende i søndags. Det var både tiltrængt og dejligt endelig at kunne slappe helt af, og ikke mindst få læst en hel masse. At jeg så ikke rigtig fik lavet nogle af de projekter i hus og have, som jeg havde planer om, er så en anden sag. Men mon ikke jeg får det indhentet på et tidspunkt.
April var en rigtig god læsemåned, selvom mine TBR-projekter ikke gik helt efter planen. Jeg fik godt nok færdiglæst månedens serie fra seriekrukken, men kom ikke længere med readalongen af A Game of Thrones af George R.R. Martin, og må nu nok indse, at jeg næppe kommer til at indhente de andre i readalongen. Jeg er dog ikke i tvivl om, at jeg nok skal få færdiglæst i hvert fald første bog i serien i løbet af året, så jeg endelig kan komme i gang med tv-serien, og det er da altid noget. Jeg fik heller ikke læst månedens valg fra FairyLoot-krukken, Nemesis af Anna Banks, men det var til gengæld et bevidst valg. Jeg har nemlig, efter at have set på bogen og genlæst handlingsresumeet, fundet ud af, at jeg hverken har lysten eller motivationen til at læse den, og faktisk ikke har haft det, siden jeg modtog den, og selvom jeg egentlig har en måned mere til at læse den i, har jeg bestemt mig for at skille mig af med den. April blev også måneden, hvor jeg endelig fik genoplivet Top 10 Listerne, og planen er, at der skal komme i hvert fald en liste mere i år.
Og så må det vist være tid til at vise de bøger, jeg fik læst i april, frem.

Som altid starter jeg med anmeldereksemplarer og boggaver. I april fik jeg læst 6 anmeldereksemplarer og boggaver fra søde forlag.
Bøgerne var:

Jessica Townsend: Wundersmeden - Morrigan Crows hemmelige kraft (Nevermoor 2)
Anmeldereksemplar fra forlaget Gyldendal. Anmeldt på bookeater.dk.
Serien er ajour.

Adam Silvera: Den dag jeg glemmer.
Boggave fra forlaget Gyldendal til Bogbloggertræf 2016.

Måns Gahrton og Amanda Eriksson: Dumme Donald bygger en mur i børnehaven
Boggave fra Forlaget Alvilda. 

Richelle Mead: Midnatsjuvelen (Det Glitrende Hof 2)
Anmeldereksemplar fra Forlaget Alvilda. 
Serien er igang. 

Jacob Hedegaard Pedersen: Krigsmager (Krigen 1)
Anmeldereksemplar fra forlaget DreamLitt.
Serien er påbegyndt og ajour. 

Camilla Wandahl og Caroline Ørsum: Skygger i skumringen
Anmeldereksemplar fra Forlaget Facet. 

Månedens serie fra seriekrukken var The Illuminae Files af Amie Kaufman og Jay Kristoff, som jeg fik læst under TomeTopple. Jeg manglede at læse de sidste to bind i serien, men bestemte mig for også at genlæse første bind, da det var et stykke tid siden, jeg sidst havde læst den.
Bøgerne var:

Amie Kaufman og Jay Kristoff:
Illuminae (The Illuminae Files 1) (Genlæsning)
Gemina (The Illuminae Files 2)
Obsidio (The Illuminae Files 3)
Serien er slut. 

Jeg fik i april læst en enkelt bog fra min årslæsestak.
Bogen var:

Adam Silvera: Den dag jeg glemmer.
Boggave fra forlaget Gyldendal til Bogbloggertræf 2016.

Som tidligere nævnt deltog jeg i 2 readathons i april, hvoraf det første var Dewey's 24 Hour Readathon. Her fik jeg læst 6 bøger, 1 tegneserie, 1 graphic novel og 1 manga.
Bøgerne var:

Vicky Myron: Dewey - Bibliotekskatten, der ændrede verden

Patrick Ness: Og havet var vores himmel

J.K. Rowling: The Tales of Beedle the Bard

Adam Silvera: Den dag jeg glemmer.
Boggave fra forlaget Gyldendal til Bogbloggertræf 2016.

V.E. Schwab m.fl.: The Steel Prince

Måns Gahrton og Amanda Eriksson: Dumme Donald bygger en mur i børnehaven
Boggave fra Forlaget Alvilda. 

Franquin: Balladen om Viggo (Vakse Viggo 13)

Becky Albertalli og Adam Silvera: Hvis der er os

J.K. Rowling: Quidditch gennem tiderne

Jake T. Forbes og Chris Lie: Jim Henson's Return to the Labyrinth, vol. 1

Til TomeTopple-readathonet et par uger senere fik jeg læst 9 bøger.
Bøgerne var:

Amie Kaufman og Jay Kristoff:
Serien er slut. 

Rick Riordan:
The Lost Hero (Heroes of Olympus 1)
The Son of Neptune (Heroes of Olympus 2)
The Mark of Athena (Heroes of Olympus 3)
The House of Hades (Heroes of Olympus 4)
The Blood of Olympus (Heroes of Olympus 5)
Serien er slut. 

Jacob Hedegaard Pedersen: Krigsmager (Krigen 1)
Anmeldereksemplar fra forlaget DreamLitt.
Serien er påbegyndt og ajour. 

Udover anmeldereksemplarer og readathonbøger fik jeg i april læst 7 andre bøger af den samme forfatter, som ovenikøbet alle var på engelsk.
Bøgerne var:

Rick Riordan:
The Demogod Diaries (Heroes of Olympus)
Demigods and Magicians
Brooklyn House Magician's Manual
Camp Half-Blood Confidential

The Hidden Oracle (The Trials of Apollo 1) (Genlæsning)
The Dark Prophecy (The Trials of Apollo 2)
The Burning Maze (The Trials of Apollo 3)
Serien er ajour. 

I april fik jeg også læst 4 manga.
De var:

Jake T. Forbes og Chris Lie:
Jim Henson's Return to the Labyrinth vol. 1
Jim Henson's Return to the Labyrinth vol. 2
Jim Henson's Return to the Labyrinth vol. 3
Jim Henson's Return to the Labyrinth vol. 4
Serien er slut.

Sidst, men ikke mindst, fik jeg læst 18 tegneserier og 2 graphic novels.
De var:

Franquin:
Viggo kontra Kvik (Vakse Viggo 10)
Opfinderen Viggo (Vakse Viggo 11)
Højt at flyve, Viggo (Vakse Viggo 12)
Balladen om Viggo (Vakse Viggo 13)
Viggo eller og kaos (Vakse Viggo 14)
Viggo slår sig løs (Vakse Viggo 15)
Alle tiders Viggo (Vakse Viggo 16)
Go'nat, Viggo (Vakse Viggo 17)
Hvem klokker klokkeren for? (Vakse Viggo 18)
Skynd dig, Viggo! (Vakse Viggo 19)

V.E. Schwab m.fl.: The Steel Prince

Mort Walker:
Alle elsker frk. Olsen (Basserne 100% 1)
Kokkens overraskelse (Basserne 100% 2)
Pløresødallejren kan regne med Jens Fup (Basserne 100% 3)
Et liv uden grøntsager (Basserne 100% 4)
Ingen kvaler, Generalen betaler (prisen) (Basserne 100% 5)
Ingen spidse bemærkninger til Fjotte (Basserne 100% 6)
Løjtnanter på erobringstogt (Basserne 100% 7)

Goscinny og Uderzo: Asterix på Korsika (Asterix 20)

Dan Abnett, Paulo Siqueira og Stephen Segovia: Titans Hunt (Road to Rebirth)

Ialt fik jeg læst 26 (!) bøger, 4 manga, 2 graphic novels og 18 tegneserier. Af dem var 6 anmeldereksemplarer eller boggaver fra forlag, 1 var en billedbog og 16 var på engelsk (22 hvis man tæller manga og graphic novels med). Jeg fik afsluttet 2 serier (3, hvis man tæller mangaserien med), fik påbegyndt 1 og kom ajour med 3. Alt i alt en helt igennem fantastisk læsemåned.
I maj vil jeg sætte fokus på anmeldereksemplarerne, og håbet er at være kommet årsmæssigt ajour, når måneden er slut, så jeg kun har anmeldereksemplarer liggende fra i år. Derudover vil jeg gerne have færdiglæst A Game of Thrones, men da jeg alligevel er bagud med readalongen, er det ikke den, jeg prioriterer mest. Maj måneds serie fra seriekrukken er Red Rising af Pierce Brown, hvor jeg kun mangler at få læst 1 bind (af dem jeg har). Serien har godt nok, siden jeg sidst læste i den, udvidet sig fra en trilogi til i hvert fald 6 bind, men jeg har pt. ingen interesse i at læse udover den oprindelige trilogi, så vil nok betragte serien som afsluttet, når jeg har fået læst den bog, jeg mangler. Maj måneds valg fra FairyLoot-krukken er Heart of Thorns af Bree Barton, og selvom jeg ikke har hørt så meget om den, så lyder den spændende.
I maj skal jeg (endelig) i biografen og se Avengers: Endgame, og så skal jeg til bogbloggerbrunch ved Turbine Forlaget, hvilket jeg glæder mig rigtig meget til. Derudover skal jeg fjerne en hæk og sætte hegn op sammen med min nabo, have luget og gjort haven forårsklar, og så krydser jeg fingre for, at mit køkken endelig bliver færdigrepareret.

Fik I læst nogle gode bøger i april? Og deltog I i nogle readathons i månedens løb?

Ingen kommentarer: