søndag den 7. november 2021

BogForum 2021

Efter en ufrivillig pause var BogForum tilbage i år, og hold op, hvor har det været savnet. 
Det var syvende gang, jeg var afsted, og igen i år var det i forbindelse med mit arbejde. Traditionen tro sendte Esbjerg Kommunes Biblioteker igen en busfuld glade bogentusiaster til BogForum om lørdagen, og jeg havde endnu en gang meldt mig til at være busstewardesse sammen med en kollega. Selvom vi i år kun var lige under halvdelen af, hvad vi plejer at være på busturen, så var det som altid superhyggeligt, selvom det da unægtelig er en lang dag, når der er afgang fra Esbjerg klokken 7 om morgenen, og vi først var retur igen klokken 21.15. 
Jeg havde pakket bilen med vand og vin til turen aftenen før, men da jeg også havde transporten fra Ribe til Esbjerg, og skulle være der ca. 6.30 for at tage imod passagererne, skulle jeg op klokken 5. Til stor forbløffelse - og fortørnelse - for min kat Buffy, der absolut ikke syntes, det var et tidspunkt at blive vækket på. Klokken 6.00 gik turen så mod Esbjerg, med forsyninger af drikkevarer - herunder tevand til tedrikkerne - og trolley til de uundgåelige bogkøb. Min kollega tog sig af afhentningen af rundstykkerne til turen derover, samt de øvrige forsyninger. Klokken ca. 6.30 landede jeg i Esbjerg, hvor de første passagerer allerede stod og ventede, og jeg tilbragte tiden mens vi ventede på bussen med at få krydset dem af på deltagerlisten. 
Klokken 7.00 ankom bussen, og kort efter gik turen mod København. Vi startede turen ud med at servere rundstykker og kaffe/te, og klokken ca. 10.30 var vi fremme ved BogForum, efter et kort pitstop på vejen. 
BogForum var i år blevet udvidet ret markant, og udover, at alle billetter i år skulle købes i forsalg, så havde de også udvidet med to indgange. En til almindelige gæster, og en til grupper. Det fungerede supergodt, og var med til at skære ned på køer fra tidligere år. Jeg kunne dog godt have brugt lidt mere liv i resten af indgangsområdet, da der, bortset fra en garderobe og indgang til boghandleren og New Pub-området, var temmelig tomt, og man skulle ret langt ind, før der dukkede stande op. Men det kan jo være, det kommer til næste år. Til gengæld var det skønt, at der var tænkt mere plads mellem standene ind i de andre messehaller, hvilket selvfølgelig også blev hjulpet på vej af, at der var markant mere plads i år. Blandt andet var en større del af foredragene lagt i aflukkede sale, ligesom der var blevet plads til en Artist Alley i år, der dog ikke var overvældende stor. 
Efter vi var kommet ind, spredtes vi og passagererne for alle vinde, og efter en længere gåtur lykkedes det at finde frem til messehallerne. Jeg kunne som nævnt godt have brugt lidt mere liv på vejen, ligesom bedre skiltning ikke ville være ad vejen. For eksempel kunne en alfabetisk standoversigt være en virkelig god idé, da det var svært at finde rundt i den, når de stod sorteret efter standnummer. Især fordi kortet i programmet slet ikke viste standenes placering, men kun scenerne og madstederne, og standenes navn stod før standnummeret på oversigten. Jeg savnede et mere uddybende kort over standene i programmet, ligesom det ville have været skønt at kunne se, hvor toiletterne var placeret. Og mens vi er ved manglerne, så manglede der information over madboderne og hvad man kunne købe af mad hvor - både i programmet og på hjemmesiden. Selvom det fungerede rigtig godt, at madboderne i år var samlet et sted, så savnede jeg et overblik over hvad der var af madmuligheder, ligesom jeg savnede brunch-buffeten, som formodentlig var blevet udeladt i år af Corona-hensyn. Og selvom jeg senere opdagede, at der i appen var en oversigt over madboderne, så undrer det mig stadig, at informationerne ikke var nævnt på hverken hjemmesiden eller i programmet. Der er trods alt en stor del af BogForums gæster der ikke er app-vante.  
Når det så er sagt, så var jeg ret vild med programmets nye format og layout. I år var foredragene delt op efter scener i stedet for, som før, at stå i en lang kronologisk oversigt, og det gav helt klart et bedre overblik. Og funktionen med at man kunne samle sine favoritter i appen fungerede også supergodt. 
Jeg havde i år kun to samtaler i programmet, som jeg ville nå (begge, i øvrigt, på samme scene), og derudover havde jeg et par aktiviteter, som jeg håbede på at nå - hvilket ikke skete, af forskellige årsager. Derudover var planen at gå rundt og snuse, og hilse på hvem jeg nu lige kendte af forlagsfolk, bogbloggere og forfattere undervejs, og så selvfølgelig købe bøger. 
Men mere om bogkøbene senere. Først vil jeg fortælle lidt om de to samtaler, jeg havde planlagt at høre. 

Den første samtale, jeg hørte, var mellem Silja Okking og Merlin P. Mann på Børnescenen. De fortalte om deres to nyeste bøger, Jeg er Saga og Skyggerne i isen, og kom ind på såvel rollespil, fantasy og vikingetid, som ulækre lilla fisk og nørderi under samtalen. Og så var de begge utroligt gode til at involvere tilhørerne - og især børnene - undervejs. Efterfølgende var der lang signeringskø til begge forfattere, så jeg bestemte mig for at kigge mig lidt rundt i BørneBogForum, mens jeg ventede på næste samtale. Jeg nåede dog lige at få signeret Jeg er Saga (jeg havde desværre ikke fået Skyggerne i isen med hjemmefra), da jeg nåede tilbage til Børnescenen igen, og få hilst på både Merlin og Silja før næste samtale gik i gang. 

Næste samtale var om klima i børnehøjde, hvor Eva Munk og Søren Jessen, med udgangspunkt i deres bøger om Grøn Klode og Fiskepigen, fortalte om klimaangst, oplysning og klimaaktivisme uden løftede pegefingre for børn og tweens. De to blev interviewet af Oliver Zahle, og undervejs kom de også ind på brugen af grafiske elementer og illustrationer i bøger til børn og tweens, og hvad det bibringer en historie. 

Derefter var det egentlig planen, at jeg ville have lagt vejen forbi Mød din bogblogger!, men jeg fandt aldrig standen, det skulle foregå på, da den i programmet kun stod markeret som C2 - Bogblogger, og det fandtes ikke på kortet. Og da område C2 var temmelig stort, var det ikke sådan ligetil at finde uden kort. Jeg ville ellers rigtig gerne have hilst på nogen af mine medbogbloggere, men det blev kun til dem, jeg tilfældigt stødte på i mængden. Og da jeg er virkelig dårlig til at huske ansigter, er jeg sikkert gået forbi flere. I stedet brugte jeg den resterende tid til at kigge rundt i de forskellige messeområder, jeg endnu ikke havde besøgt, og efter en kort tepause ved 16-tiden, osede jeg indtil det blev tid til at mødes med passagererne igen, og hente de bestilte sandwiches til hjemturen. Klokken ca. 17.45 gik turen retur mod Esbjerg, og efter at have været rundt med vin, vand og sandwiches, kunne jeg slappe af, indtil bussen nærmere sig endestationen. Efter at have pakket sammen og sagt farvel til passagerer, chaufføren og min medstewardesse, gik turen hjem mod Ribe, og klokken ca. 22 var jeg hjemme igen, efter en lang, men dejlig dag. Til stor begejstring for Buffy, der havde savnet sin madslave. Det blev dog ikke til meget nus med katten, før jeg gik i seng, for jeg kunne godt mærke den tidlige start på dagen. Heldigvis har jeg et par dages ferie til at komme mig i. 

Vanen tro var jeg virkelig dårlig til at få taget billeder undervejs, men jeg fik da taget en runde sidst på dagen, og taget et par stykker. Det er dog ikke det bedste lys, men her er lidt indtryk fra dagen, der gik. 












Og så må det vist være tid til at vise de bøger, tegneserier og merchandise frem, som jeg fik med mig hjem. 

Det blev til lidt flere bøger, end jeg havde regnet med (men det gør det som regel). Til gengæld er der færre impulskøb imellem, end der har været tidligere år, og jeg var bedre til at springe over, hvis jeg synes de var for dyre, og i stedet sætte dem på ønskesedlen til jul. 
Men lad os kaste os ud i det. Da jeg intet overblik har over, hvilken rækkefølge jeg købte bøgerne i, har jeg inddelt dem efter hvilken stand, jeg købte dem på. 

(Reklame - gave fra forlaget)

Hos Turbine var jeg forbi og hilse på, og fik en lækker goodie bag med hjem. Den bestod af en masse lækkert merchandise i form af bogmærker, kort og postkort, samt chokolade (både i drikkelig og spiselig form), te og en flot kop, inspireret af Sagakvartetten af Julie M. Day. Og så indeholdt den også en bog, som jeg allerede har planer om at læse i december. 
Bogen er:

Andreas Palmaer og Peter Berging: Julens monstre

Gyldendal havde i år to stande. En i den store messehal, og en i BørneBogForum. På deres stand i den store messehal købte jeg 4 bøger.
De er: 

Euripides: Medea

Gilgamesh

Siri Pettersen: Jernulven (Vardari 1)

Christoffer Holst: Solskin og parmesan

Det blev også til 4 bøger på deres stand i BørneBogForum, nemlig:

Adam O.:
Flugten fra Danmark (Den Rustne Verden 1)
Motorhjerte (Den Rustne Verden 2)
Ukrudt (Den Rustne Verden 3)

Kenneth Bøgh Andersen: Drømmeslot

Og med i handlen fik jeg denne praktiske mulepose. 

Hos Alhambra blev det til en enkelt bog. 
Den er:

Flemming Jensen: Vejledning i sælfangst og andre beretninger fra en grønlandsk bygd. 

En af de bøger, jeg bare ville have fat i til BogForum fandt jeg hos Ulven og Uglen. 
Bogen er:

Lene Krog: Blåhjerte (Pigen fra Månehøjen 3)

Den næste bog er egentlig den første, jeg købte, og skiller sig ud fra de andre ved at være en billedbog. 
Den er:

David Sundin: Bogen der ikke ville læses

Selvom jeg endnu ikke har læst første bind i serien, så kunne jeg alligevel ikke lade være med at købe den her, da jeg så den hos Gads Forlag. 
Bogen er: 

Ewa Klingberg: Sølvtøj og sød musik (Huskvarna 2)

Hos Forlagt Petunia blev det også til en enkelt bog, og jeg var så heldig, også at få den signeret, da forfatteren stod der, da jeg kom. Og så fik jeg ovenikøbet også en stor stak bogmærker med. 
Bogen er: 

Dorthe Klyvø: Den, der skal komme (Landet i Tæppet 1)



Jeg kom tilfældigt forbi ABC Forlag, og her faldt jeg over 3 bøger, der måtte med mig hjem. 
De er:

Sally Gardner: Fyrtøjet

Lowe Aspviken: Den hemmelige rejse

Frida Nilsson: Lindormes land

Hos Forlaget Zara blev det også til en bog, hvor jeg ikke har læst første bind endnu, nemlig:

Helen Cox: Liget i boghandlen (Kitt Hartley 2)

Grundet et virkelig godt tilbud på Lindhardt og Ringhofs stand, kom jeg derfra med 3 bøger, jeg har kigget på et stykke tid. 
Bøgerne er:

Anne Mette Hancock:
Ligblomsten (Kaldan og Schäfer 1)
Mercedes-snittet (Kaldan og Schäfer 2)
Pitbull (Kaldan og Schäfer 3)

Hos Carlsen føjede jeg endnu et bind til samlingen, hvor jeg ikke har læst første bind endnu, nemlig:

Kim Ace: En episk fortælling om kujoner og kæmpeorme (Geminiforbandelsen 2)

Med bogen fulgte også et bogmærke og en rabatkode til forlagets hjemmeside. 

Hos Politikens Forlag fandt jeg en anden af de bøger, jeg bare ville have med hjem. Jeg var ovenikøbet så heldig, at få den signeret af forfatteren senere på dagen, og fik også en gratis mulepose med hjem. 
Bogen er:

Silja Okking: Jeg er Saga



Jeg havde også på forhånd bestemt mig for at jeg skulle forbi Forlaget Klippes stand og have disse 3 bøger med mig hjem. Med bøgerne fik jeg bogmærker til hver bog, og fik også signeret dem af to af forfatterne. 
Bøgerne er:

Luna Harley: Bare Alice

Eva Munk: Tørke (Grøn Klode 2)

Evigheden



Det blev også til lidt tegneserier i denne omgang. 

Hos Faraos Cigarer købte jeg 5 tegneserier, nemlig:

Franquin: Operation "Stilhed" (Splint og Co. 10)

Tome og Janry: 
Virus (Splint og Co. 33)
Fanget i fortiden (Splint og Co. 36)

Morvan, Yann og Munuera; Kilden til Z (Splint og Co. 50)

Mort Walker: Basserne 1986

Og hos Cobolt købte jeg endnu 2 tegneserier, og en virkelig nørdet kogebog. 
De er:

Goscinny og Uderzo:
Gallien rundt (Asterix 5)
Asterix og Kleopatra (Asterix 6)

Thibaud Villanova: Den store Asterix kogebog

Jeg var også forbi Artist Alley. 

Hos Breth Design og Overlapp købte jeg 2 smukke bogmærker, og fik et ekstra med hjem. 

Og hos Rie Nim Illustration købte jeg et virkelig flot kunsttryk inspireret af nordisk mytologi og fik et flot kort med i handlen. 

I alt kom jeg hjem med 27 bøger og 7 tegneserier, samt en del merchandise og et flot kunsttryk. Heraf var en bog en gave fra forlaget. 

Selvom det var lidt svært at finde rundt i år grundet manglende skiltning og en massiv udvidelse, så var det som altid en skøn oplevelse fuld af bogglæde og læselyst, og det var især dejligt, at der i år var mere luft og plads til at komme rundt. Jeg fik hilst på en del forfattere, forlagsfolk og bogbloggere, hvilket gav en masse hyggelige snakke i mylderet. Det kunne dog være svært at orientere sig mellem de mange mennesker, så har du kaldt på eller vinket til mig, uden jeg reagerede, er det ikke med vilje, at jeg har ignoreret dig. Jeg har simpelthen ikke hørt eller set dig. 

I dag slapper jeg af med at skrive dette indlæg, mens katten vogter over mig, og så glæder jeg mig til at kunne slappe af de næste par dage. 
Tak for i år, BogForum. Vi ses igen til næste år:) 

Ingen kommentarer: