tirsdag den 31. december 2019

No Good Dragon Goes Unpunished

No Good Dragon Goes Unpunished er 3. bind af fantasyserien Heartstrikers, skrevet af Rachel Aaron.

Det er lykkedes Julius at vælte sin mor af tronen, og om kort tid skal han og hans søskende stemme, for at vælge den sidste repræsentant til det allerførste demokratisk valgte Heartstriker-råd. Et råd, som Julius, meget til sin forbløffelse, allerede er blevet valgt ind i, efter det lykkedes ham at trække den sidste magiske hugtand fri, under kampen mod den gale seer.
Men ikke alle Julius' søskende er lige begejstrede for den pludselige omfordeling af magten, og samtidig forsøger Julius' mor med alle midler at stoppe Julius´planer, og tage magten tilbage.
Mens Julius forsøger at overtale sine søskende til en ikke-voldelig magtovertagelse, truer hemmeligheder fra fortiden med at ødelægge klanen. Og som om det ikke var nok, forsøger utilfredse søskende at dræbe ham, før den nye magtfordeling er komplet. Eneste lyspunkt er Marci, som dog snart får sine egne udfordringer. Hendes åndekat Ghost har det ikke for godt, og samtidig er repræsentanter for det internationale magiske råd begyndt at vise interesse for hende.

Jeg elsker virkelig den her serie, men havde dog desværre et par udfordringer med dette tredje bind.
Sproget er letlæst og flydende, og fyldt med humor, levende beskrivelser og dynamiske dialoger.
Handlingen er godt skruet sammen, og fyldt med action, magi, intriger, forræderi, jalousi, hemmeligheder, ånder, mordforsøg, idealisme, manipulationer og, ikke mindst, drager. Historien er spændende, og fyldt med twists, hvoraf jeg desværre gættede en del denne gang, hvilket var med til at trække historien lidt ned. Derudover føltes bogen også, spændingen og de mange intriger til trods, en smule langstrukken. Måske fordi der var gang i lidt for mange tråde på en gang.
Personerne er levende, menneskelige (eller dragelige) og nuancerede, og jeg er stadig vild med hovedpersonen Julius. Han er intelligent, idealistisk, modig og har hjertet på rette sted, og så er han ikke bange for at stå på mål for det han tror på. Hans spirende følelser for Marci er godt beskrevet, og kemien mellem de to fungerer rigtig godt. Jeg havde dog et par problemer med Marci, som, selvom hun er intelligent, modig og har hjertet på rette sted, også opførte sig direkte uintelligent undervejs. På trods af alt det hun ved, så var hun til tider alt for naiv, og kombineret med hendes ambitioner og videbegærlighed, gav det hende en hel del problemer på halsen, som hun, forholdsvis enkelt, kunne havde undgået, hvis hun bare havde tænkt sig en smule om undervejs. Af bipersonerne holdt jeg især af Julius´søster Chelsie, som man virkelig kommer ind under huden på denne gang, og selvom jeg allerede gættede en del af hendes hemmeligheder i starten af bogen (og blev en smule frustreret over, at Julius ikke gættede dem samtidig), så var hun en dejlig kompleks person, som jeg ikke kunne undgå at have sympati med.
Alt i alt en virkelig god fortsættelse, selvom bogen ikke helt levede op til forgængerne i serien grundet langtrukkenhed, og Marcis hovedløse handlinger undervejs. Jeg vil dog stadig anbefale bogen, hvis man, ligesom jeg, er vild med serien, og elsker bøger om drager, ligesom jeg allerede glæder mig til at læse videre i næste bind.

Se også forfatterens hjemmeside.

Ingen kommentarer: