søndag den 25. november 2018

Lokes list

Lokes list er 2. bind af fantasyserien Midgårds Beskyttere, skrevet af T.R. Bisgaard.

Bogen er et anmeldereksemplar fra forfatteren og Forlaget Calibat

Det er lykkedes Astrid og Erik at komme ombord på et skib til Danmark. Men dermed er problemerne ikke slut. Havjætten Ran forsøger at sænke skibet, og da de endelig når frem til Odins Ve, bliver de forrådt af styrmanden, som sælger dem, og Tord, som trælle.
Tiden er ved at løbe ud, og Astrid, Erik og Tord får brug for alt deres mod, evner, og en god portion hjælp, hvis de skal slippe væk fra Borg, og nå frem til den danske konge før krigen bryder ud.

Bogen var endnu bedre end etteren i serien, og nogle af de ting, der irriterede mig i første bind, forsvandt her i andet bind.
Sproget er stadig letlæst og flydende, med gode og livagtige beskrivelser af såvel vikingeborge som sværdkampe. Researchen skinner stadig igennem, men balancen mellem handling og informationer om guder og vikingetid var bedre i dette bind, og jeg følte mig ikke på samme måde bombarderet med informationer, hvilket gjorde, at jeg bedre kunne leve mig ind i historien.
Handlingen er godt skruet sammen, og historien er spændende, og fyldt med action, magi, guder, jætter, trælle, vikinger, intriger, forræderi og venskab. Tempoet er stadig højt, men føles knap så forhastet som i første bind, uden dog på noget tidspunkt at skrue ned for den megen action.
Personerne er levende og menneskelige, og Erik, Astrid og Tord udvikler sig en del i dette bind, ligesom venskabet mellem de tre bliver stærkere. Erik og Astrid skiftes endnu en gang til at fortælle historien, og det fungerer rigtig godt. Samtidig får såvel overjordiske som guder en større rolle her i andet bind, hvilket er ret fedt. Et enkelt minus er, at der er utroligt mange bipersoner, som introduceres ved navn, for så at forsvinde ud af handlingen igen, og det gjorde det svært for mig, at holde styr på hvem de hver især var.
Bogen indeholder både en personliste over de vigtigste personer, et kort over Erik og Astrids rejse, og et appendiks med information om vikingetiden og de nordiske guder, hvilket fungerer rigtig godt.
Alt i alt en rigtig god bog. Er man vikingeinteresserede og elsker man fantasy med et nordisk twist, så er den her serie bestemt værd at læse. Jeg glæder mig i hvert fald til næste bind i serien udkommer.

Se også seriens hjemmeside.

Ingen kommentarer: