søndag den 19. august 2018

Tupilak og krystallerne / Tupilak og kamæleonen

Tupilak og krystallerne / Tupilak og kamæleonen er 2 fantasybøger samlet i et bind, skrevet af B.V. Egholm.

Bogen er et anmeldereksemplar fra Skriveforlaget

Tupilak er heks, og bruger sine evner til at genoprette naturen efter miljø- og naturkatastrofer. Hun elsker naturen, og er vild med dyr.
Hendes søster, Isabel, er derimod blevet straffet for sin grådighed, og har midlertidigt fået frataget sine magiske evner. Isabel er desperat efter at få evnerne tilbage, og hader livet som almindeligt menneske. Hun forsøger derfor at stjæle en magisk krystal, som Tupilak har fået overdraget af deres mor, og har vilde planer, som skal give hende mere magt.
Tupilak er ensom, og begynder derfor at tale med søstrene Anne og Ida, to almindelige menneskepiger, som hun bliver meget glad for. Uforvarende bliver pigerne indblandet i Isabels planer, og opdager en verden af magi.
Isabels planer slår fejl, og snart er hun på flugt. Hun håber, at en gammel ven vil hjælpe hende med hendes planer, men opdager snart, at magt har en pris.

Tupilak og krystallerne / Tupilak og kamæleonen er to bøger samlet i en, og anden bog starter, hvor bind et slutter. Det betyder også, at jeg ikke kan give et referat af anden bog, uden at spoile slutningen på første bog, så derfor fortæller jeg kun om handlingen i første bind.
Jeg kunne overordnet set godt lide bøgerne, men havde også et par problemer med dem, hvilket jeg kommer ind på lidt senere.
På plussiden er der sproget. Det er letlæst og flydende, med livagtige beskrivelser, som til tider er temmelig blodige.
Universet er spændende, og godt bygget op, og selvom idéen med troldmænd og hekse der lever blandt almindelige mennesker er set før, formår forfatteren alligevel at tilføre sit univers noget originalt og anderledes. Jeg kunne godt have brugt lidt mere baggrund for nogle af de magiske hjælpemidler, som krystallerne, for eksempel, men det magiske folks organisation, magi og de forskellige væsener fungerede rigtig godt.
Historierne for de to bind er overordnet spændende, og godt fundet på, men jeg savnede, især i første bog, et par mellemregninger undervejs. Det hele går enormt hurtigt, og historien fortælles fra mange forskellige synsvinkler, hvilket gør det svært at følge den røde tråd. Det hjælper heller ikke, at handlingen tager en uventet drejning undervejs, som ikke helt hænger sammen med startintrigen. Samtidig er der en meget tydelig morale omkring miljø- og naturbeskyttelse, som gør, at historien bliver en anelse moraliserende, hvilket altid irriterer mig. Jeg savner også en forklaring på, hvorfor pigerne egentlig er med, da de hurtigt forsvinder ud af handlingen. Det samme gør Tupilak, hvilket er noget uheldigt, når hun nu skal forestille at være hovedpersonen. Især i anden bog glimrer hun ved sit fravær, i store dele af historien, og det er synd. Handlingen i anden bog hænger noget bedre sammen end i første bog, og samtidig får historien nogle næsten krimiagtige elementer, som hæver spændingsniveauet, ligesom historien ses fra skurkens synsvinkel i store dele af bogen. Udover spænding og føromtalte temaer om miljø- og naturbeskyttelse, er historierne fulde af action, magi, familiestridigheder, ondskab, forræderi, intriger, mord, og modbydelige eksperimenter, og især anden bog er svær at slippe undervejs, selvom den slutter lidt brat.
Personerne er levende og menneskelige, og forfatteren er især god til at få sine skurke til at virke menneskelige, omend ekstremt onde. Især Isabel og hovedskurken er godt beskrevne, og jeg følte virkelig jeg lærte dem at kende. Det samme gjorde sig desværre ikke gældende med Tupilak, som, selvom jeg godt kunne lide hende, også forekom mig en smule udflydende som person. Sikkert fordi hun næsten forsvandt ud af historien. Heller ikke pigerne Anne og Ida kom jeg helt ind under huden på, og jeg forstod ikke helt hvorfor de skulle være med, ligesom der også var noget omkring deres alder, der ikke helt gav mening.
Selvom bøgerne var spændende, og jeg var vild med universet, så havde bøgerne også et par mangler, som endte med at trække ned i den samlede anmeldelse. Men idéerne er gode, og jeg er spændt på at læse, hvad forfatteren finder på næste gang.

Ingen kommentarer: