torsdag den 3. marts 2016

Ravmedaljonen

Ravmedaljonen er 1. bind af fantasyserien Pigen fra havet af Bodil El Jørgensen.

Svava blev som helt lille fundet på stranden. Hun ved ikke hvor hun kommer fra, og hendes eneste spor er en ravmedaljon som hun havde om halsen da hun blev fundet. Hun mener hun kan huske at hun fik den af sin far før hun drev i land efter et forlis.
Siden hun blev fundet har hun boet sammen med sin plejemor Marta. Men Svava er træt af landsbylivet hvor folk i byen sladrer om hende, og det vigtigste er at overholde traditionerne. Da drengen Elmon opdager hende synge på stranden påbegynder de to et venskab. Men ingen må opdage det, for Elmon er søn af en af de vigtigste mænd i landsbyen, og Svava er bare plejebarn af en fattig enke. Og da sladderen tager til, og onde tunger i landsbyen beskylder Svava for at have magiske kræfter, får hun brug for al Elmons hjælp. For måske er ravmedaljonen mere end bare et smykke.

Jeg købte de to første bøger i serien til sidste års Bogforum, og glædede mig til at læse dem. Jeg synes historien lød spændende og anderledes, og det er da også en glimrende historie. Jeg synes dog aldrig handlingen for alvor kom i gang, og jeg må indrømme at personerne forekom mig en smule flade. Den eneste jeg for alvor lærte at kende var Svava - hvilket jo sådan set var heldigt nok når hun nu er hovedpersonen - men jeg kunne godt have tænkt mig nogle mere interessante bipersoner. Sproget er til gengæld rigtig godt, med gode beskrivelser og et godt flow. Og så er den både let og hurtig at læse, hvilket passer fint med at der bag på bogen står at den kan læses fra 10 år. Alt i alt en okay fantasybog som dog nok snarere henvender sig til børn end til voksne. Forhåbentlig er der mere handling i andet bind. Jeg skal da i hvert fald have den læst.

Se også forfatterens hjemmeside.

Ingen kommentarer: