torsdag den 31. marts 2016

Limbo

Limbo er en fantasybog af Kevin Japsen.

Elias´ far er død, hans mor er sunket ned i en depression, han har ingen venner, og så bliver han jævnligt banket af nogle ældre drenge. Han savner sin far, men forsøger at holde morens humør oppe. En dag falder han om derhjemme. Han vågner op på hospitalet hvor han får at vide, at han har en kræftsvulst i hjernen. På hospitalet møder han pigen Sia som også har kræft.
Elias falder i søvn og vågner i en anden verden, hvor der er en krig i gang mellem lyset og mørket. Han låner en rustning som kan hjælpe ham, hvis han kan finde ud af at vække dens kræfter til live. Sammen med prinsesse Sia og hendes mænd må han flygte fra mørket. Men forræderi lurer overalt.

Da Forlaget Facet spurgte mig om jeg ville anmelde bogen sagde jeg ja tak. Nu har jeg så læst den, og jeg må indrømme at jeg ikke rigtig forstår den. Den virker en smule underlig og usammenhængende på mig, men jeg kan ikke finde ud af om det er meningen den skal virke sådan, da det godt kunne hænge sammen med Elias´ drømme, og bogen netop giver følelsen af at være fanget i en mærkelig drøm. Plottet er godt fundet på, og jeg synes idéen om at Elias forsøger at finde mening med sin sygdom gennem en kamp mellem godt og ondt er rigtig god. Sproget er flydende og letlæst, og bogen er hurtigt læst. Jeg kunne godt have ønsket mig den var lidt længere, og især slutningen måtte gerne have været længere for min skyld. Bogen tager en del tunge emner op som død, depression, ensomhed, kræft, kærlighed, identitet, forræderi, og kampen mellem godt og ondt. De bliver dog aldrig rigtig fulgt til dørs, og behandlingen af dem virker derfor en smule overfladisk. Den eneste person man for alvor lærer at kende er Elias. Han er til gengæld en dejlig hovedperson som virker både realistisk og følsom, og som på trods af sit liv forsøger at være positiv. Bipersonerne virker lidt flade og ligegyldige, og selv ikke Sia lærer man rigtigt at kende. Og det er synd, for der er bestemt muligheder i historien og personerne. Bogen var ikke lige mig, men jeg er sikker på den nok skal finde sine læsere.

Ingen kommentarer: