søndag den 31. juli 2022

Læsestatus for juli

Juli er endelig ved at være slut, og det er blevet tid til at gøre status over en måned, som langt fra blev, som jeg havde håbet. Faktisk var juli for størstedelens vedkommende en virkelig træls måned. 
For selvom jeg startede måneden ud med at have sommerferie, så var der ikke meget ferie over det. Efter over to år gik den nemlig ikke længere, og jeg startede måneden ud med at blive ramt af corona. Selvom jeg havde et forholdsvis mildt forløb, så blev jeg alligevel slået godt og grundigt ud, og ferieplanerne måtte ændres. Hvad der skulle have været en uge sammen med mine forældre i deres sommerhus, blev til knap fem dage, og en længe ventet fødselsdag måtte aflyses, da en anden del af familien også lagde sig. Men selvom jeg langt fra var på toppen, så hyggede jeg mig med mine forældre, og vi kom både forbi Koldkrigsmuseet REGAN Vest, Rold StorKro og Mariager. Resten af min ferie tilbragte jeg hjemme hos mig selv. Jeg fik dog ikke lavet nogle af de praktiske gøremål, jeg havde håbet på, da energien og koncentrationen stadig ikke var vendt tilbage efter coronaen. Før jeg lagde mig, nåede jeg dog heldigvis at blive færdig med sommerens store projekt, reolrengøring og omflytning i stuen, så et enkelt projekt fik jeg da nået. Men havearbejde, køkkenrengøring og oprydning i skabe blev det ikke til i denne omgang, og især det første er efterhånden tiltrængt, da ukrudtet trives i bedste velgående. 
Jeg havde for første gang sat katten i pension, mens jeg var på sommerhusferie, og det var desværre ikke en succes. Selvom pensionen tog sig godt af hende, brød Buffy sig slet ikke om at være der, og det lykkedes hende at rage en virus til sig med dårlig mave og manglende appetit, som selvfølgelig startede den dag, jeg vendte tilbage til arbejdet. Det kostede to besøg til dyrlægen, 4000 kr. og fire forskellige medikamenter, før appetitten og energien igen vendte tilbage. 
Tilbage på arbejdet stod den på ekstravagter og masser af festivalarbejde. Billetsalget åbnede i den uge, jeg vendte tilbage, og er i skrivende stund godt i gang. Derudover har jeg brugt de sidste par uger på at samle op på diverse mails og ting, jeg ikke nåede, før jeg gik på ferie. Desværre måtte jeg også lægge mig et par dage i starten af den sidste uge i juli, hvor jeg fik et maveonde. Muligvis grundet varmen, eller stress over hele dyrlæge-eskapaden. 
I juli havde jeg planer om at læse en masse af de nominerede bøger til Årets Danske Fantasy, men sådan kom det desværre ikke til at gå. Sammen med coronaen forsvandt både overskud og koncentrationsevne, og jeg fik stort set ikke læst noget som helst. Ikke engang tegneserier, som ellers plejer at være det, jeg kaster mig over, når læseoverskuddet er lavt. Faktisk kan jeg ikke mindes en juli, hvor jeg har læst så lidt, siden jeg lærte at læse. Juli plejer at være den måned på året, hvor jeg får læst allermest, men sådan blev det desværre ikke i år. Til gengæld var jeg ret begejstret for de bøger, jeg fik læst, og jeg er i skrivende stund stadig i gang med et par bøger, som jeg dog ikke når at blive færdig med i dag.
Det manglende læseoverskud gjorde også, at jeg ikke fik læst ret meget af det, jeg havde sat mig for ved månedens start. Jeg fik hverken læst anmeldereksemplarer eller afsluttet nogle af serierne fra min serieTBR, og hvad angår mit Goodreads-læsemål, så er jeg efterhånden noget i tvivl om, hvorvidt jeg når i mål i år. Ikke mindst fordi erfaringen siger, at jeg ikke får læst ret meget fra september til november. Jeg håber dog stadig, det vender, når læseoverskuddet begynder at vende tilbage, om forhåbentlig ikke alt for længe.
Men lad os se på det lidt, jeg faktisk fik læst.

I juli fik jeg læst 2 romaner, hvoraf den ene var nomineret til Årets Danske Fantasy.
Bøgerne er:

Veronica Henry: Hjertets boghandel

Mads Schack-Lindhardt: Illiéndirs Flamme (Stjernekrønikerne 5)
Serien er ajour. 

Det blev også til en enkelt billedbog, nemlig:

Gilles Bachelet: Min kat er meget, meget dum

Sidst, men ikke mindst, fik jeg læst 3 tegneserier.
De er:

Jim Davis:
Garfields 10. år (Garfield 11)
Garfield flader ud (Garfield 21)

Thom Roep og Piet Wijn: Det vrisne maleri (Gammelpot 17)

I alt fik jeg læst 3 bøger og 3 tegneserier. Af dem var 1 billedbog. Jeg kom ajour med en enkelt serie, men fik hverken læst anmeldereksemplarer, A-Z titler, eller bøger fra min serieTBR. 
I august står den på anmeldereksemplarer. Håbet er, at komme godt i bund med anmelderstakken før Fantasyfestivalen i september, og jeg fokuserer derfor udelukkende på anmeldereksemplarer i august. Når, altså, jeg har fået færdiglæst de to bøger, jeg påbegyndte i juli.  
Derudover byder august på ekstravagter, masser af festivalarbejde, biftur, læsekredsmøde og havearbejde, og forhåbentlig en masse læsning. 

Ingen kommentarer: