torsdag den 10. september 2020

De sidste stenvogtere

De sidste stenvogtere er 4. bind af graphic novel-serien Amulet, skrevet af Kazu Kibuishi.

Modtaget som anmeldereksemplar af forlaget Alvilda

Emily og hendes venner er på vej til Cielis, for at få hjælp af Vogternes Råd i kampen mod Elverkongen. Straks ved ankomsten bliver selskabet skilt fra hinanden, og mens Emily forventes at konkurrere om en plads i Rådet, kæmper hun med følelsen af, at noget er helt galt. Og hun er ikke alene, for byen har forandret sig, og frygten råder overalt. 

Jeg er blevet ret vild med serien her, men hvor sidste bind føltes som en optakt, så skal jeg love for, der kommer fart over feltet i dette bind.
Sproget er, som i de andre bind i serien, letlæst og flydende, dialogerne fungerer, og de fremmedartede navne tilfører univers og historie ekstra krydderi.
Universet er fantastisk og originalt, og jeg elsker blandingen af elvere, magi, steampunk-elementer, monstre og luftskibe, som kombineret giver mig de vildeste Star Wars-vibes. I dette bind udvider universet sig igen, med mere baggrundshistorie, forklaringer, steder, og nye skabninger og personer, og endnu en gang gør de farvestrålende illustrationer såvel den fremmede verden som actionscenerne levende for læseren. Og så er jeg vild med de to kort bagerst i bogen, som på smukkeste vis gør Cielis endnu mere levende for læseren.
Handlingen er godt skruet sammen, med flere twists undervejs, og historien er spændende, og fyldt med magi, forræderi, intriger, magtbegær, krig, fare, usikre alliancer, undertrykkelse, hemmeligheder, familierelationer, robotter og luftskibe. Der er blevet skruet op for mængden af action, men på trods af historiens høje tempo, føles handlingen ikke forhastet, da der stadig er plads til at lære mere om stenvogternes magi og det magiske univers, Emily og hendes familie er havnet i.
Personerne er levende og nuancerede, og denne gang er hovedfokus på Emily. Hun kæmper stadig med at lære at bruge sine kræfter, og det gør det bestemt ikke lettere, at hun føler, der er noget helt galt i stenvogternes by. Alligevel forbliver hun modig, stærk og stædig, samtidig med, at man ikke er i tvivl om, at hun elsker sin familie. Af bipersonerne var jeg især vild med Max, hvis pligtfølelse og idealisme slår revner undervejs, ligesom ræven Leon også var et kærkomment gensyn. Jeg ville til gengæld ønske, at der havde været mere fokus på Emilys bror Navin, som blev skubbet endnu mere ud på sidelinjen i dette bind. Og det er synd, for jeg kan faktisk bedre lide ham, end Emily, og han er både modig og intelligent. Forhåbentlig får han en større rolle i de kommende bind. 
De sidste stenvogtere skruede i den grad op for både action og intriger, og jeg glæder mig allerede, til næste bind udkommer på dansk. Er man fan af serien, vil man bestemt ikke blive skuffet, og kan man lide steampunk krydret med Star Wars, magi og et virkelig syret univers, er serien helt klart værd at stifte bekendtskab med. 

Ingen kommentarer: