fredag den 23. marts 2018

Melting Stones

Melting Stones er 2. bind af fantasyserien Circle Reforged, skrevet af Tamora Pierce.

Evvy har været i lære i 4 år, og selvom hun har lært meget, har hun stadig svært ved at stole på andre mennesker.
Da Rosethorn bliver sendt af sted på en ny mission til Battle Islands, tager hun Evvy, som er raget uklar med nogle af templets andre lærlinge, med sig. Sammen med de to er også en vandmagiker og Luvo, et magisk stenvæsen, som Evvy mødte i Yanjing.
På øen er planter og dyr ved at dø, og vandet er flere steder blevet udrikkeligt. Evvy er egentlig mest med for at gå til hånde, men gennem sin stenmagi opdager hun snart, hvad der er galt. Og det er meget værre end nogen havde forestillet sig. Dybt under øens bjerg er voldsomme kræfter ved at vågne, og en katastrofe er nært forestående. Det eneste håb om overlevelse ligger hos Evvy, men hun er langt fra sikker på at hun kan klare opgaven, og endnu mindre sikker på, at det er besværet værd. For hvad har mennesker nogensinde gjort for hende?

Tamora Pierce har været en af mine yndlingsforfattere, lige siden jeg læste Løvindens sang-serien som barn, og det var et stort øjeblik, da jeg mødte hende til den første Fantasyfestival tilbage i 2015. Alligevel har denne bog stået ulæst på min reol i nogle år. Mest, tror jeg, fordi Evvy som person ikke sagde mig det store da jeg første gang mødte hende, og måske også fordi jeg gerne ville blive ved med at have nye og ulæste læseoplevelser af Tamora Pierce at se frem til.
Nu har jeg så endelig fået læst bogen, og selvom den bestemt var god, så skuffede den mig også en smule.
Sproget er letlæst og flydende, med gode dialoger og livagtige beskrivelser. Bogen udkom oprindeligt i lydbogsformat, og det synes jeg godt man kunne mærke. Der er nemlig væsentlig mere dialog end i forfatterens andre bøger, og jeg kunne godt have tænkt mig nogle flere beskrivelser undervejs.
Handlingen er godt skruet sammen, selvom jeg meget hurtigt gættede hvad problemet var. Det gjorde at lidt af spændingen fordampede, men det gjorde heldigvis ikke det store. Historien er fyldt med magi, action, naturkræfter, traumer, opofrelse og søgen efter identitet, og bogen henviser undervejs til tidligere bøger i Emelan-universet. Melting Stones foregår samtidig med The Will of the Empress, og selvom det er interessant at finde ud af hvad Rosethorn og Evvy foretager sig mens Briar er på rejse med sine fostersøstre, så savnede jeg den oprindelige kvartet, som for mig er det der gør Emelan-universet interessant. Både magien og geografien udvikler og udvider sig i denne bog, og det er utroligt, at forfatteren fortsat kan forny magikonceptet, efter ni bøger.
Personerne er levende og nuancerede, men desværre lærte jeg ikke rigtig andre end Evvy rigtigt at kende. Og hun er nu en gang ikke min yndling, selvom hun er stærk, stædig, impulsiv og intuitiv. Hun tænker sig nemlig heller ikke altid om før hun taler, og kan være både egoistisk og ligeglad med sine medmennesker. Som sagt følte jeg ikke rigtig, at jeg lærte bipersonerne at kende, med undtagelse af diverse stenvæsener, og selvom det var interessant at følge deres tankegang, så savnede jeg at lære menneskene bedre at kende. En del af det hænger sikkert sammen med, at Evvy er jeg-person, og man derfor ser det hele fra hendes synsvinkel.
Selvom jeg elsker Tamora Pierces skrivestil og univers, og også godt kunne lide bogen, så skuffede den mig også en smule. Jeg er dog stadig glad for at have læst den, og er man fan af Tamora Pierce, må man ikke snyde sig selv for bogen.

Se også forfatterens hjemmeside.


Ingen kommentarer: