mandag den 26. februar 2018

Dødt kød - Dag 1

Dødt kød - Dag 1 er 1. bind af gyserserien Dødt kød, skrevet af Nick Clausen.

Bogen er et anmeldereksemplar fra Forlaget Facet

Thomas på 18 år er sammen med sin kæreste Jeanette og hendes lillebror Dan ude at dele reklamer ud. Thomas har egentlig planer om at slå op med Jeanette, men har ikke kunnet sige noget til hende endnu, og ønsker bare, at de snart var færdige med reklamerne.
De er nået til et af de sidste huse på ruten, da det hele går galt. Snart er Thomas, Dan og Jeanette fanget i en brandvarm kælder, mens husets beboer bevogter den eneste vej ud. Den ældre dame der bor i huset er død, men er blevet forvandlet til en zombie, og har nu kun en tanke i hovedet: Menneskekød.
Og som om det ikke var nok, er det lykkedes zombien at smitte Jeanette, og Dan og Thomas kan nu kun vente på, at hun forvandler sig til en zombie...

Tilbage i sommeren 2017 sendte forlaget mig en overraskelsespakke med denne bog. Selvom den er tynd og letlæst, har det taget lang tid for mig at få den læst, og det har en bestemt årsag: Zombier skræmmer mig fra vid og sans, og jeg er derfor ikke ret vild med zombiebøger. Jeg måtte også tage en del tilløb før jeg fik begyndt på bogen, og nu hvor jeg har læst den, er mareridtene garanteret.
Nick Clausen er utroligt god til at skrive letlæste gys, som virkelig trænger ind under huden på læseren, og fremmaner uhyggelige billeder. At bogen er illustreret, gjorde det ikke nemmere, for illustrationerne supplerer teksten på blodigste vis, og gør det hele endnu mere uhyggeligt. Sproget er letlæst og flydende, og et lixtal på 20 gør, at den er hurtigt læst, men bestemt ikke glemt.
Handlingen er godt skruet sammen, og bogen er ulideligt spændende, og fyldt med blod, gys, splat, zombier, voodoo, action og kampen for overlevelse. Jeg slugte bogen i ét hug, og var nær aldrig kommet af toget. Havde bogen været bare 2 sider længere, var jeg sikkert endt på den næste station, for den var umulig at slippe.
Personerne er levende og menneskelige - altså de af dem der ER levende mennesker. Zombierne er nemlig kun optaget af at mætte deres sult efter menneskekød, og har mistet al menneskelighed. Thomas, Jeanette og Dan er helt almindelige teenagere, med almindelige teenageproblemer. Dan og Jeanette er alene hjemme, mens deres forældre er i sommerhus, og Thomas har problemer med faren, og ved ikke, hvordan han skal få fortalt Jeanette, at han gerne vil slå op. Thomas og Dan er ikke i tvivl om hvad de står overfor, da de møder zombien, mens Jeanette er mere skeptisk, og mener at den ældre dame må være syg. Det anspændte forhold mellem Jeanette og Thomas er rigtig godt beskrevet, og jeg forstod virkelig Thomas´ irritation. Omvendt forstod jeg også Jeanette, for zombie er ikke lige det første man tænker, når man møder en ældre dame, der overfalder én, og fanger én i kælderen.
Endnu en gang er det lykkedes forfatteren at skrive en gyserhistorie som er skræmmende, mareridtsindbydende, kvalmende blodig, umulig at slippe, og så letlæst, at såvel ældre børn som voksne kan gyse med over den. Kan man lide zombiehistorier, er den her bestemt værd at læse. Men sørg for at have alt lyset tændt når du læser den.

Se også forfatterens hjemmeside.

Ingen kommentarer: