lørdag den 21. oktober 2023

Readathon #13

Så er der ikke længe, til efterårets udgave af Dewey's 24 Hour Readathon går i gang, og jeg glæder mig til at tilbringe en weekend i bøgernes verden. Mit læseoverskud er stadig ikke helt på toppen, så min plan er, at tage det stille og roligt, og ikke fokusere på, hvor meget jeg får læst, men bare læse det, jeg er i humør til. Jeg har derfor ikke lavet en decideret TBR denne gang, men i stedet samlet en stak bøger sammen, som jeg er i humør til lige nu, for at have noget at vælge imellem. Jeg kommer ikke til at læse hele stakken - det kan ikke lade sig gøre, når jeg også prioriterer at få sovet - men læser det, jeg har lyst til. Og skifter mit humør i løbet af det kommende døgn, kan jeg sagtens finde på at læse noget helt andet. 
Traditionen tro starter readathonet klokken 14, og slutter samme tid i morgen. Jeg kommer ikke til at læse hele døgnet, men er med, i det omfang jeg har lyst og overskud til. Som jeg plejer, vil jeg løbende opdatere dette indlæg, ligesom jeg også vil være aktiv på Instagram

Min mulige læsestak ser sådan her ud:

Mark Millar og Dike Ruan: The Magic Order vol. 4 (176 sider)

Natali S. Dueholm: Føniks den udødelige (170 sider)

Sarah Feddersen Thomsen: En macchiato kommer sjældent alene (294 sider)

Michael Kamp: Moln - jorden husker (217 sider)

Dennis Jürgensen: Tunnelmanden (313 sider)

Sofie Amalie Laulund: Slik eller ballade? (112 sider)

Shirley Jackson: Mørket i Hill House (311 sider)

Kenneth Bøgh Andersen: Felix og Åmanden (161 sider)

Erin Sterling: Et forbandet kys (Graves Glen 2) (343 sider)

Anna James: Tilly og rejsen til Amerika (Den magiske boghandel 3) (446 sider)

I alt er læsestakken på 2543 sider, og som tidligere skrevet, går jeg ikke efter at få læst hele stakken. Jeg har i stedet samlet en bunke af primært gys og paranormal, som er det, jeg er mest i humør til lige nu, med et par enkelte fantasybøger imellem, og en enkelt graphic novel. Målgruppen varierer fra børnebøger til voksenklassikere, så der er nok at vælge imellem. 

12.26
Jeg har gjort rent, taget billeder til bloggen og de sociale medier, og lige om lidt går jeg i gang med at bage kage, så jeg har noget lækkert at begynde læsningen med. Jeg har sørget for nem aftensmad, og indkøbt alt for mange snacks, så jeg kommer næppe til at gå sukkerkold de første timer. Jeg håber på, at kunne gå en lille tur, før jeg går i gang med læsningen, men det kommer an på, om regnen holder op, før starten går. 

14.00
Og starten er gået. 
Første bog bliver Mørket i Hill House. Katten har snuppet læsestolen, så jeg er forvist til sofaen. Heldigvis har jeg nybagt blåbærtærte og te, så helt galt kan det ikke gå. 

17.30
Jeg har fået læst Mørket i Hill House, og hold op, hvor var den creepy. Klaustrofobisk, mindfuckende og psykologisk, og umulig at slippe. Jeg forstår, hvorfor bogen er en gyserklassiker. 
Nu vil jeg vælge en bog mere fra stakken, og læse lidt mere, før aftensmaden kommer i ovnen. 

19.35

Så blev jeg færdig med min anden bog, Moln - jorden husker. En virkelig creepy, kvalmende og uhyggelig gyser, som nok kan spolere nattesøvnen. Aftensmaden er kommet i ovnen, og mens den bliver færdig, vil jeg kaste mig over en lidt lettere bog fra stakken. Jeg trænger til en pause fra hardcore gys. Men først skal jeg lige have tømt opvaskemaskinen. 

20.35
Jeg har fået spist aftensmad, og er nu klar til at læse videre. Mens maden var i ovnen, lykkedes det mig at få færdiglæst en bog mere, nemlig Slik eller ballade? En sød, sjov og romantisk spøgelseshistorie, som gav et godt afbræk efter de to forrige bøgers gru og rædsel. Nu vil jeg kaste mig over den næste bog fra stakken, som bliver En macchiato kommer sjældent alene

22.35
Aftenens sidste bog for mit vedkommende blev En macchiato kommer sjældent alene. Jeg er ved at være træt, så smutter i seng lige om lidt, for at kunne læse videre i morgen. Men sikke en bog at slutte aftenen af med. Sjov, spændende og uforudsigelig urban fantasy med krimielementer og en cliffhanger, der gør det virkelig svært at vente på næste bind. Jeg er fan. 

10.00
Jeg er oppe. Det blev en noget senere start på dagen end planlagt, da jeg sov elendigt. Jeg er stadig træt, så jeg tror desværre ikke, det bliver til ret meget læsning, inden readathonet slutter. Jeg har sat vasketøj over, og nu skal jeg have morgenmad, før jeg finder ud af, hvad jeg vil læse i dag. 

12.19
Jeg har bestemt mig for at smide håndklædet i ringen, og stoppe readathonet for denne gang. Jeg er for træt til at læse i dag, så laver min endelige status nu. 
Jeg fik læst:

Shirley Jackson: Mørket i Hill House (311 sider)

Michael Kamp: Moln - jorden husker (217 sider)

Sofie Amalie Laulund: Slik eller ballade? (112 sider)

Sarah Feddersen Thomsen: En macchiato kommer sjældent alene (294 sider)

I alt fik jeg læst 934 sider, hvilket er mindre, end jeg plejer at få læst, men mere, end jeg har læst længe. Jeg havde lutter gode læseoplevelser, og en fin blanding af hardcore gys og lettere, paranormale historier. Nu vil jeg slappe af resten af dagen, og måske gå en tur, hvis ellers regnen holder op. Jeg kunne godt bruge lidt frisk luft til at kvikke mig lidt op. 
Tak for denne gang. 

Ingen kommentarer: