lørdag den 25. juni 2022

Mid Year Book Freak Out Tag 2022

Vi er næsten halvvejs i 2022, og det er derfor blevet tid til at gøre status over det første halvårs læsning.
Og igen i år har jeg valgt at gøre det, ved at besvare Mid Year Book Freak Out Tagget. Det er et af de ældre book tags, som stadig bliver besvaret rundt omkring, og så vidt jeg ved, er det ikke længere muligt at finde det originale tag på BookTube. Jeg har tidligere besvaret tagget i 2018, 20192020 og 2021 og nu er det så blevet tid til at kaste mig over det igen. Jeg har selv oversat spørgsmålene fra engelsk til dansk.

1. Bedste bog du har læst indtil videre
Jeg kan ikke vælge. Bare Alice af Luna Harley og Hvor ingen ser det af K.L. Berger var begge fantastiske læseoplevelser, der tog svære temaer op på fremragende vis. 

2. Bedste fortsættelse du har læst indtil videre
Ukrudt af Adam O. var den perfekte slutning på en virkelig god serie. 

3. Ny udgivelse du gerne vil læse, men ikke har fået læst endnu
Ísliljas fortælling (Asgårds døtre 3) af Sidsel Katrine Slej. Bogen udkom i april, men selvom jeg var ret vild med de to første bind i serien, har jeg endnu ikke fået læst den. Den står dog øverst på læselisten, så forhåbentlig sker det inden alt for længe. 

4. Mest ventede udgivelse for anden halvdel af året
Der er et par stykker, men den, der står øverst på listen er Soul Taken af Patricia Briggs, der udkommer til august. Og så glæder jeg mig til sidste bind af både Stjernekrønikerne af Mads Schack-Lindhardt og Sprækken til Luscuro af Julie Midtgaard, der kommer til september. 

5. Største skuffelse
Dødbringende besked af Helen Cox. Jeg er vild med bøger om bøger, og da hovedpersonen ovenikøbet var bibliotekar, var jeg sikker på, at jeg ville elske bogen her. Desværre skete det modsatte. Hovedpersonen opførte sig tåbeligt, personerne var utroværdige, og hovedpersonens bibliotekarjob bestod mest af alt af at tysse på folk og gå i konflikt med de få lånere, der kom. Alt det interessante og krævende søgetekniske blev læsset over på hendes assistent (og hvad hun skulle med sådan en stod hen i det uvisse), som havde mere med opklaringen at gøre end hovedpersonen, som rendte rundt og flirtede med politimanden. En stor skuffelse, hvor jeg endte med at heppe på morderen i stedet for hovedpersonen. 

6. Største overraskelse
Der har ikke været de store overraskelser mellem de bøger, jeg har læst i år, da mange af bøgerne var af forfattere, jeg kendte i forvejen, men serien Den Rustne Verden af Adam O. er nok det, der kommer tættest på. Jeg havde godt nok en formodning om, at jeg ville kunne lide den, men ikke at jeg ville kunne lide den så meget. 

7. Ny yndlingsforfatter (Debutforfatter eller ny for dig)
Langt de fleste bøger, jeg har læst i år, var af forfattere, jeg allerede kendte i forvejen, så pas. 

8. Nyeste boglige crush
Jeg er vist efterhånden vokset fra det med boglige crushes. Pas.

9. Nyeste yndlingskarakter
Alice fra Bare Alice af Luna Harley. Hun var stærk og skrøbelig på en og samme tid, og jeg kunne ikke lade være med at holde af hende. 

10. Bog der fik dig til at græde
Dicte var her af Eva Munk fik tårerne frem, og jeg følte i den grad med Dicte. 

11. Bog der gjorde dig glad
Dial A for Aunties af Jesse Q. Sutanto var en morsom krimikomedie fyldt med forviklinger, et lig på afveje, og kærlighed. 

12. Bedste filmatisering du har set i år
Jeg har ikke set nogle filmatiseringer i år, så pas. 

13. Bedste anmeldelse du har skrevet i år
Jeg synes ikke, der er nogen anmeldelser, der skiller sig ud, så pas. 

14. Den smukkeste bog du har købt indtil videre (eller fået)
De nye danske udgaver af Ringenes herre af J.R.R. Tolkien, som jeg fik i fødselsdagsgave, er utroligt smukt designet, om end lidt svære at tage gode billeder af. 

15. Hvilke bøger skal du have læst ved årets slutning
Alt for mange! Jeg er håbløst bagud med samtlige årets læseprojekter, og mangler derfor både størstedelen af titlerne fra min A-Z TBR og samtlige serier fra min Top 10 Liste over serier, jeg gerne vil afslutte i 2022. Og som om det ikke var nok, mangler jeg også 67 bøger for at nå i mål med mit Goodreads-læsemål. Forhåbentlig bliver andet halvår bedre for læseoverskuddet og -lysten, for første halvår har været hårdt, selvom der da har været gode bøger imellem dem, det lykkedes mig at få læst. 


Ingen kommentarer: