fredag den 20. marts 2020

Panterens øje

Panterens øje er en fantasybog skrevet af Trine Tvede.

Bogen er et anmeldereksemplar fra Forlaget mellemgaard.

Cassie er magiker, og går på en skole, for at lære at styre sine kræfter. Hun er forældreløs, og har boet på skolen sammen med sin værge det meste af sit liv.
Hvad Cassie ikke ved, er, at hendes forældre blev myrdet af en magtfuld magiker, som er ude efter Panterens øje, og at hun har arvet den magtfulde genstand.
Og nu er magikeren efter hende.
Hvis Cassie skal overleve, må hun lære at styre sine kræfter, og finde ud af, hvad Panterens øje egentlig er. Og tiden er knap.

Den her bog var desværre ikke noget for mig. Selvom idéen bag den er god, så haltede udførelsen en hel del, og jeg følte hverken jeg lærte universet eller personerne at kende.
Sproget er letlæst og flydende, men er præget af gentagelser, og mangler variation, og selvom beskrivelserne var gode, så var der desværre for få af dem, til at omgivelserne kom rigtigt til live.
Universet er interessant, og jeg var vild med magien, men der manglede desværre en hel del worldbuilding, da man aldrig fandt ud af hvor og hvornår handlingen foregik, ligesom der manglede forklaringer på magien, de overnaturlige kropslige elementer nogle af eleverne havde, undervisningen i skolen, magikernes love, etc.
Handlingen er godt skruet sammen, med en hel del overraskende twists undervejs, men desværre går det hele alt for hurtigt, og det gør, at historien mere får karakter af en synopsis, end en færdig fortælling. Og det er synd, for handlingen er godt udtænkt, og fyldt med magi, hævn, kærlighed, hemmeligheder, mystiske genstande, magtbegær, sex og en magisk skole. Personligt kunne jeg godt have undværet kærlighedsdramaet, men det er mere en personlig præference, end en kritik af historien. Bogen har en åben slutning, der i den grad lægger op til en fortsættelse, men om den kommer, ved jeg ikke.
Personerne var for mig en anelse flade, og jeg følte aldrig, at jeg lærte dem rigtigt at kende, hvilket igen havde noget med tempoet at gøre, da personerne forsvandt ud af scenerne lige så hurtigt, som de dukkede op. Den eneste, som gjorde lidt indtryk, var hovedpersonen Cassie, som jeg desværre ikke var ret begejstret for. Cassie er 23 år, men opfører sig meget yngre. Hun er impulsiv, kan ikke styre sit temperament, og gider ikke komme til undervisningen, selvom hun i den grad har brug for den. At hun ikke forlængst er blevet bortvist fra skolen med den opførsel, hun lægger for dagen, kan kun skyldes, at hendes værge arbejder på skolen, for det er godt nok ikke ansvarsfølelse eller modenhed der plager hende. Og det samme gør sig gældende i forhold til hendes kærlighedsforhold til Theo og Tyler, som for mig bar mere præg af, at det var spændende for hende, at skippe timerne for at have sex eller kysse med en lærer, end af at have dybe følelser for dem. For mig mindede hun mere om en forkælet teenager, end en voksen kvinde, og jeg forstod ikke omgivelsernes tålmodighed med hende. For mig havde det givet mere mening, hvis hun havde været 16 år, da alderen så ville have passet bedre til hendes opførsel, og omgivelsernes tålmodighed med hende.
Selvom handlingen og idéen bag bogen var god, så manglede den en hel del mellemregninger undervejs, da det hele gik alt for hurtigt til, at jeg som læser nåede at lære universet og personerne ordentligt at kende. Bogen er meget kort - kun 96 sider - og det var desværre alt for få sider til at fortælle alt det forfatteren gerne ville. Jeg manglede simpelthen noget fyld til at binde scenerne ordentligt sammen, sætte kød på personerne, og bringe universet ordentligt til live. Når det så er sagt, så kedede jeg mig aldrig, og jeg fløj igennem bogen på ingen tid.

Ingen kommentarer: