søndag den 22. marts 2020

Ancient History Book Tag

Det er efterhånden et godt stykke tid siden, at jeg sidst har lavet et book tag-indlæg her på bloggen, og da jeg pt. har masser af tid at fylde ud, tænkte jeg, at det var på tide at kaste mig over et nyt et af slagsen. Valget faldt på Ancient History Book Tag, som er skabt af booktuberen Books Michelle, og originalen kan ses her.
Jeg har altid elsket historie, hvilket nok hænger sammen med min kærlighed til fantasygenren, så da jeg faldt over dette tag, tænkte jeg, at det var oplagt at lave et indlæg med. Book tagget har 8 spørgsmål, hvor hvert spørgsmål knytter sig til en bestemt periode i europæisk historie. Jeg har så lavet det ekstra lille benspænd for mig selv, at alle de bøger, jeg nævner i tagget, skal være fantasy (hvilket gav nogle udfordringer hist og pist), fordi jeg synes det gav mest mening i forhold til bloggens øvrige indhold, og samtidig kan hver bog eller serie kun bruges en gang i tagget.
Og lad os så komme igang.

1. The Stone Age: one of the first books you remember reading. 
Jeg har svært ved at huske præcis hvilken fantasybog, der var den første, jeg læste, da jeg lærte at læse meget tidligt, og hurtigt kastede mig over genren. Men nogle af de første bøger har uden tvivl været serien Skovlandet af Thore Hansen, Terry Pratchets trilogi Gnomernes flugt, Diana Wynne Jones' Et fortryllet liv (Chrestomanci 1) og serien DragonLance: Krøniker af Margaret Weis og Tracy Hickman.

2. Ancient Greece: your favorite myth-inspired book (doesn’t have to be Greek mythology), or retelling. 
Også her har jeg svært ved at vælge, og jeg har derfor udvalgt 3 serier, inspireret af 3 forskellige mytologier. Den første er selvfølgelig Erik Menneskesøn af Lars-Henrik Olsen, som stadig er en af de bedste genfortællinger af nordisk mytologi, der er blevet skrevet. Nummer to er Percy Jackson and the Olympians-serien af Rick Riordan, som kærligt og humoristisk gør den græske mytologi levende, og danner starten på et imponerende univers. Og den sidste serie, jeg vil nævne (som egentlig er en enkeltstående bog, men delt i tre på dansk), er Kampen mod Morrigan af Pat O'Shea, som tager irsk mytologi og folkesagn under kærlig behandling. 

3. The Roman Empire: a book featuring an impressive empire or kingdom. 
For mig er det oftere fantasyuniverserne end de enkelte imperier eller kongeriger som gør indtryk på mig, men det lykkedes mig alligevel at finde et kongerige, som stak ud fra mængden (eller egentlig to, men da hver bog/serie kun må bruges en gang i tagget, var det dette, jeg valgte at pege på her). Det er selvfølgelig Tortall fra Tamora Pierces serier. Et komplekst rige fyldt med magi, og forskellige kulturer, religioner og racer, regeret af Conté-familien, og et kongerige, jeg elsker at vende tilbage til. 

4. The Middle Ages, (or the Dark Ages): a book that is an absolute bummer. 
Ifølge skaberen af book tagget er der to definitioner af ordet "bummer" til dette spørgsmål. Den ene er en bog, som var rigtigt dårlig, og den anden en bog, som fik dig til at græde eller var deprimerende - altså "bummed you out". Jeg vil gerne være positiv, og derfor har jeg valgt definition nummer to, og fundet to bøger frem, som enten var tårepersere eller deprimerende. 
En bog, der fik mig til at græde er, helt uden konkurrence, Dogsbody af Diana Wynne Jones, som får tårerne til at trille fuldstændig uhæmmet, hver eneste gang jeg læser den, men som alligevel er en af mine yndlingsbøger. Deprimerende er til gengæld Den Første Lov-trilogien af Joe Abercrombie, hvor det sjældent går godt for hovedpersonerne, men hvor verdenen er helt fantastisk, og historien fyldt med så mange intriger, at den, de grå følelser og tykkelsen til trods, blev læst lynhurtigt. 

5. The Renaissance: a book that you’ve learned a lot from, or that made you think. 
Her er valget faldet på Alamut-serien af Judith Tarr, en historisk fantasyserie som finder sted i tiden omkring Korstogene, mens Jerusalem var under kristent herredømme. Serien her var min første introduktion til denne historiske periode, og lærte mig rigtig meget om de personer, som levede i denne periode, samt de slag, der fandt sted, og hvad der i sidste ende førte til tabet af Jerusalem. 

6. The Industrial Revolution: a book featuring an invention or concept that you would love to have in your own life. 
Også dette spørgsmål var lidt af en udfordring, da det oftere er magiske genstande end deciderede opfindelser, fantasylitteraturen bugner af. Svaret fandt jeg dog i fantasy/steampunk-serien The Parasol Protectorate af Gail Carriger, i Alexias fantastiske parasol, som gemmer på mange hemmeligheder, og kan klare lidt af hvert. For hvem vil ikke gerne have en parasol, som både er moderigtig, og kan skyde giftpile afsted? 

7. World War I & II: your favorite historical fiction book about the World Wars (or if you don't have one, your favorite historical fiction book in general). 
Dette spørgsmål var uden tvivl det, hvor mit hjemmelavede benspænd gav flest problemer. Det er meget få fantasyromaner, der finder sted under 1. eller 2. Verdenskrig, og endnu færre af dem, jeg har læst. Heldigvis lykkedes det at finde en enkelt bog som, med lidt god vilje, kunne bruges til at besvare dette spørgsmål. Og det er Løven, heksen og garderobeskabet af C.S. Lewis, anden bog i Narnia-serien. Selvom det meste af handlingen foregår i Narnia, så starter den i vores verden, hvor Pevensie-børnene sendes ud på landet, for at være i sikkerhed for luftangrebene i London under 2. Verdenskrig. Er det snyd? Ja, lidt, men min blog - mine regler. 

8. Present day: a book everybody should read in present day according to you.
Sidste spørgsmål var nok det nemmeste at svare på. For selvfølgelig synes jeg, at alle bør læse fantasybogen over dem alle, og min absolutte yndlingsfantasybog, Ringenes Herre af J.R.R. Tolkien.  Universet hører til de allermest gennemførte fantasyuniverser overhovedet, med en rig historie, fauna og flora, magi, religion, forskellige kulturer, og sågar forskellige sprog, og samtidig har historien dannet grundlag for mange af de fantasyelementer der idag næsten er blevet synonyme med, eller ligefrem klicheer indenfor, fantasygenren. 


Det var så min version af Ancient History Book Tag. Har I lyst til at lege med, er I meget velkomne, og bare rolig, I behøver ikke gøre det lige så besværligt som jeg gjorde, og indføre et genremæssigt benspænd. 

Ingen kommentarer: