søndag den 3. februar 2019

Dead Heat

Dead Heat er 4. bind af fantasyserien Alpha and Omega, skrevet af Patricia Briggs.

Et opkald fra en gammel ven, fører Charles og Anna til Arizona, i jagten på den perfekte fødselsdagsgave til Anna. Charles' ven Joseph er søn af en alfavarulv, og nærer intet ønske om at blive varulv. Han er døende, og ønsker at sige farvel til Charles. Og så ejer hans far et hestestutteri, hvor Charles har planer om at købe en hest til Anna.
Men ankomsten til Arizona bliver langtfra så afslappende, som Charles og Anna havde troet. For en fae har fortryllet Josephs svigerdatter, og kun hendes hekseblod, og en samlet indsats fra Charles, Anna, hendes mand og den lokale alfa, forhindrer hende i at udføre feens ordre, og dræbe sine egne børn.
Det er dog ikke uden omkostninger, og Charles har ikke andet valg, end at forvandle hende til varulv, hvis hun skal overleve. Og så går jagten ind, for at finde den fae, som har kastet sine øjne på en varulvefamilie. Det viser sig snart, at feen ugerninger går længere tilbage, end Charles og Anna havde regnet med. Og de skal arbejde hurtigt, hvis de vil redde den lille pige, som er feens seneste offer.

Hold da op, hvor var den her bog spændende. Jeg kunne næsten ikke slippe den, og slugte bogen på ganske kort tid.
Sproget var, som altid, letlæst og flydende, med masser af humor, og levende beskrivelser af alt fra heste til mumificerede lig.
Handlingen er godt skruet sammen, og fyldt med twists, som gjorde det svært at gætte slutningen. Og jeg havde i hvert fald ikke gættet hvem skurken var. Historien er uhyggeligt spændende, og fyldt med action, kærlighed, venskab, heste, fae, magi, mord, kidnapninger og varulve, og jeg var underholdt hele vejen igennem. Også selvom heste, som ikke interesserer mig ret meget, fyldte en hel del i bogen.
Jeg er vild med seriens univers, og ikke mindst den måde som forfatteren inddrager både folklore og indianske myter og sagn på. Hendes varulve er på ingen måde ufarlige, men monstre, som kan lære at opføre sig som mennesker, og styre deres dyriske side. Og hendes fae er skrækindjagende, selvom de skjuler sig bag glatte facader og magi.
Personerne er levende og menneskelige, og man føler som læser virkelig, at man lærer dem at kende. Jeg kan virkelig godt lide Anna og Charles, som begge udvikler sig, samtidig med at deres forhold bliver stærkere og stærkere, og man lærer dem begge, og deres fortider og svagheder, bedre at kende. Af bipersonerne kunne jeg især godt lide Chelsea, som er stærk, stædig og fyldt med kærlighed til sin familie, og Charles' gamle ven Joseph, som, på trods af at han er døende af kræft, er fyldt med livsglæde, og en fast beslutning om ikke at blive forvandlet. Såvel bipersoner som hovedpersoner er nuancerede og troværdige, og forfatteren formår at gøre varulvene både menneskelige og fremmedartede på en og samme tid. Fremmedartede nok, til at man ikke altid forstår den måde, deres instinkter styrer dem på, og menneskelige nok, til at man alligevel holder af, og hepper på, dem.
For mig var fjerde bind et af de bedste i serien indtil videre. Ikke nok med, at den var sindsygt spændende, jeg sad også med tårer i øjnene flere gange undervejs, og slutningen fik mig da også til at synke en klump.
Kan man lide urban fantasy, varulve og en spændende historie, fortalt med masser af humor, så kan den her serie kun anbefales. Jeg glæder mig i hvert fald allerede til at læse videre i serien.

Se også forfatterens hjemmeside.

Ingen kommentarer: