lørdag den 3. juni 2017

The Harry Potter Tag

Jeg elsker Harry Potter-serien, så da jeg så dette tag hos Ord fra en bibliofil var jeg ikke i tvivl om at jeg skulle prøve at besvare det. Jeg er godt nok ikke blevet direkte tagget, men Ann-Kristine opfordrede de der ikke tidligere har besvaret tagget til at gøre det, og nu tager jeg så imod opfordringen. Tagget er nogle år gammelt, og jeg har ingen idé om hvor mange der allerede har besvaret det eller hvor det oprindeligt stammer fra, så jeg vælger ikke at tagge nogle, men i stedet bringe Ann-Kristines opfordring videre til de der kunne være interesserede.
Og nu til spørgsmålene.

Favorite book
Det er uden tvivl tredje bog i serien, Harry Potter og Fangen fra Azkaban. Jeg kan rigtig godt lide at Harry lærer mere om sin familie og om hvad der skete da hans forældre døde, og samtidig synes jeg personerne udvikler sig rigtig meget undervejs. Og så er der selvfølgelig introduktionen af min yndlingsperson.


Favorite movie
Den første film, Harry Potter og De Vises Sten. Jeg er vild med introduktionen af Troldmandsverdenen, personerne, og den barnlige uskyld som filmen udstråler. Jeg må dog også tilstå, at jeg faktisk ikke har set alle filmene, så det er med udgangspunkt i de første fem film at jeg besvarer spørgsmålet.

Least favorite book
Hmm, den er svær. Der er nemlig to af bøgerne der kandiderer til titlen, og jeg har svært ved at pege på hvilken af dem jeg bryder mig mindst om. Men kandidaterne er Harry Potter og Fønixordenen og Harry Potter og Halvblodsprinsen. For mig var begge bøgerne meget lange at komme igennem. Femmeren fordi Harry var ulideligt meget teenager, og sekseren fordi historien bare ikke rigtig fangede mig. Begge bøger havde også nogle, for mig, unødvendige dødsfald som ødelagde en del af fornøjelsen for mig. Selvom jeg har sværest ved at tilgive dødsfaldet i femmeren, så irriterer handlingen i sekseren mig mest, og de står derfor stadig lige.

Parts of the books/movies that made you cry
Slutningen af Harry Potter og Fønixordenen. Jeg har stadig ikke tilgivet J.K. Rowling for I-hvem-nok-hvems død.

If you could hook up with any HP character who would it be?
Jeg må indrømme, at jeg har et svagt punkt for angrende bad boys, så enten Draco Malfoy eller Severus Snape. Begge er loyale over for de personer de elsker, og selvom de begår/har begået fejl, så vil de gøre alt for at redde deres kære. Snapes endeligt taget i betragtning er det dog nok Draco der vinder, og at han er rig nok til at kunne holde mig med bøger resten af livet er kun et plus.

Favorite character
Uden tvivl Sirius Black. Det kan godt være at han ikke var specielt sød ved sine klassekammerater i skolen, men han er den eneste person som sætter Harry først, og som ikke bare stiller urimelige krav til ham, eller forventer at han vinder krigen helt alene. Da jeg for nylig købte en tryllestav til mig selv var jeg heller ikke i tvivl om at det skulle være Sirius´, og den indtager nu en hædersplads i min Harry Potter-samling.

What would your Patronus be?
Jeg har aldrig taget en test for at finde ud af det, men en ravn eller en kat ville da ikke være dårligt. Allerhelst ville jeg have en drage, men jeg er faktisk ikke helt klar over om et magisk væsen kan være ens Patronus.

If you could have the Resurrection Stone, Invisibility Cloak or the Elder Wand, which one would you choose?
Uden tvivl Usynlighedskappen. Jeg ville elske at kunne bevæge mig uset rundt, og hvis jeg boede på Hogwarts ville jeg gå på opdagelse i slottet når alle andre sov eller besøge biblioteket. Og så er der også det plus, at man som indehaver af Usynlighedskappen forlænger end levetid betragteligt - de to andres oprindelige ejere gik det jo ikke særlig godt.

What House would you be in?
Sandsynligheden taler for Ravenclaw, men jeg har nu også en vis sympati for Slytherin, på grund af den måde resten af skolen behandler dem på.

If you could meet any member of the cast who would it be?
Den person jeg allerhelst ville møde er desværre død. Jeg ville elske at have kunnet møde Alan Rickman, som var en skuespiller jeg virkelig beundrede. Men at snakke bøger med Emma Watson ville heller ikke være dårligt.

Have you played any of the video games?
Ja, det har jeg faktisk. Og jeg ejer endda et af dem, Harry Potter og Halvblodsprinsen til Wii. Det kan godt virke lidt mærkeligt at det er det spil jeg ejer når jeg nu ikke bryder mig om bogen, men spillet var en gave, så derfor...

If you were on the Quiddith team, which position would you play?
Nu ville jeg aldrig kunne komme på tale til et Quidditch hold, da jeg dels har højdeskræk, og dels er totalt usporty, så pas.

Were you happy with the ending?
Det kommer an på hvilken slutning vi snakker om. For mig slutter serien nemlig før epilogen, og den slutning kunne jeg godt lide. Epilogen hadede jeg derimod. Den var unødvendig, og jeg forstår stadig ikke hvorfor Harry skulle gifte sig med den fangirl.

How much does Harry Potter mean to you?
Det er godt nok svært at måle, men nok ikke så meget som for dem der er vokset op med bøgerne. Jeg læste første gang serien som voksen, eller rettere, jeg startede på dem i gymnasiet, og var allerede fantasy-elsker og læsehest på det tidspunkt. Til gengæld er jeg ret vild med hele fankulturen omkring især bøgerne, og jeg elsker også at læse fanfiktion fra universet. Der kan jeg nemlig ignorere at epilogen nogensinde blev skrevet, og i stedet parre Harry med alle andre end hende han giftede sig med.

Hvad betyder Harry Potter for jer? Og hvem er jeres yndlingsperson?

4 kommentarer:

Mette sagde ...

Spændende læsning :D
Hvor læser du fanfiktion henne?

Kirsten Bloch sagde ...

Tak. Jeg læser primært fanfiktion på fanfiction.net, men også på Twisting the Hellmouth og AO3.

Kathrine sagde ...

Man kan godt have et magisk væsen som patronus, men de er meget sjældne:
https://www.pottermore.com/writing-by-jk-rowling/patronus-charm

Kirsten Bloch sagde ...

@Kathrine. Tak for opklaringen;)