tirsdag den 1. februar 2022

Læsestatus for januar

Januar var en mærkelig måned, fyldt med op- og nedture. Det var måneden, hvor jeg fyldte rundt, og nu kan se ind i et nyt årti. Men også en måned præget af tests, sygdom og et boosterstik, der slog mig noget ud af kurs. 
På arbejdsfronten bød januar på mere hjemmearbejde, Teamsmøder og Fantasyfestivalarbejde. Og så oplevede jeg for første gang at måtte testes som øvrig kontakt. Endda på min fødselsdag.
På hjemmefronten bød måneden på fødselsdagsfejring med mine forældre, bror, svigerinde, nevø og niece, og det var superhyggeligt igen at have gæster - om end i noget mindre format end sidst jeg fyldte rundt. Desværre var januar også en måned med sygdom, da jeg fik raget mig en voldsom forkølelse på halsen, og da PCR-testen første gang var ubedømmelig medførte det nogle flere sygedage end ønsket. Men på positivsiden var det ikke Corona. Januar var også måneden, hvor jeg fik mit boosterstik, og konstaterede, at min nålefobi stadig lever i bedste velgående. Og det blev da også til et par dage med hovedpine efter stikket, hvilket kom noget på tværs. 
Læsemæssigt var januar desværre ikke den bedste måned. Hvor jeg havde håbet at kunne kickstarte årets læsning og komme godt i gang med læseplanerne for i år, så betød sygdom, fødselsdagsfejring og nogle uheldige læsevalg desværre, at jeg allerede nu er bagud med mine læsemål - hvilket jeg dog regner med at kunne indhente i de kommende måneder. Forhåbentlig er jeg lidt heldigere med bøgerne i næste måned, for januars læsning bød både på en decideret dårlig bog, som jeg startede på i december, og havde virkelig svært ved at blive færdig med, en meh-oplevelse, og en bog, der, selvom den var velskrevet, bare ikke var for mig. Og selvom der heldigvis også var et par rigtig gode bøger imellem, så trak læsningen af de andre tænder ud. 
Månedens serie fra seriekrukken var Married to Magic af Elise Kova, som desværre var en meh-læseoplevelse. Jeg nåede ikke at få læst januars valg fra FairyLoot-krukken Beyond A Darkened Shore af Jessica Leake, men da jeg har to måneder til at få læst FairyLoot-bøgerne, regner jeg med, at jeg når til den i februar. Fra min A-Z TBR fik jeg læst en enkelt bog, Marskens hemmelighed af Alex Uth, som desværre ikke var noget for mig, men nåede ikke til Enchanted Glass af Diana Wynne Jones, der rykkes til februars læsestak. Jeg fik heller ikke færdiglæst en serie fra min Top 10 Liste over serier, jeg vil færdiglæse i 2022, men da jeg har kalkuleret med to "frimåneder" i årets løb, gør det ikke så meget. Af anmeldereksemplarer fik jeg ikke læst et eneste, så det skal jeg gerne have rettet op på i februar. 
Og så må det vist være tid til at vise de bøger frem, jeg, trods alt, fik læst. 

Som jeg allerede har nævnt, lykkedes det mig at få læst månedens serie fra seriekrukken. Jeg manglede ved januars start kun at læse et enkelt bind, for at komme ajour med serien, og kan derfor nu med god samvittighed vente på, at næste bind udkommer i slutningen af året. For selvom bogen desværre ikke levede op til sin forgænger, så er jeg stadig interesseret i at læse videre i serien. 
Bogen er:

Elise Kova: A Dance with the Fae Prince (Married to Magic 2)
Serien er ajour. 

Fra min A-Z TBR fik jeg også læst en enkelt bog, der desværre ikke var noget for mig. 
Bogen er:

Alex Uth: Marskens hemmelighed (Marskens hemmelighed 1)
Serien er påbegyndt. 

Derudover fik jeg læst 3 andre bøger, hvoraf to blev påbegyndt i december. Af dem var 2 rigtig gode, mens en enkelt var decideret dårlig, og jeg har bestemt mig for at opgive serien. Også selvom hovedpersonen er bibliotekar, og jeg allerede har købt bind to. 
Bøgerne er:

Eva Munk: Tørke (Grøn Klode 2)
Serien er ajour.

Helen Cox: Dødbringende besked (Kitt Hartley 1)
Serien er opgivet. 

Ry Kristensen: Sersi Wicca (Dragesten 2)
Serien er ajour. 

Udover bøgerne fik jeg også læst en lille stak tegneserier i januar. 6 styk blev det til, og de er:

Jim Davis:
Der er altid plads til en til (Garfield 30)
Glædelig mandag (Garfield 56)
Garfield på tynd is (Garfield 57)
Min kaffe skal være sort! Sort, sort, sort! (Garfield farvealbum 28)

Mort Walker:
Basserne 1982
Basserne 1986

I alt fik jeg læst 5 bøger og 6 tegneserier. Af dem var 1 på engelsk, 1 krimi, 1 YA og 3 fantasy. Jeg fik påbegyndt 2 serier, kom ajour med 3 og opgav 1. 
I februar vil jeg læse den A-Z titel jeg ikke nåede i januar, foruden januars FairyLoot-bog. Februars 2 A-Z titler bliver Wicked Fox af Kat Cho og Retribution af Sherrilyn Kenyon. Fra seriekrukken blev valget Skaberens Våben af Marie-Louise Rønning, hvilket passer perfekt, da det er en af serierne fra Top 10 Listen. Jeg mangler kun at få læst et enkelt bind for at kunne afslutte serien, og satser på, det lader sig gøre. Valget fra krukken med tidligere A-Z titler blev Fire and Hemlock af Diana Wynne Jones som pudsigt nok også var på min TBR for februar sidste år, og jeg håber, jeg har bedre held med at få den læst denne gang. Og så skal jeg have gjort et ordentligt indhug i stakken af anmeldereksemplarer, så jeg kan få indhentet efterslæbet. 
Jeg har planer om at deltage i et enkelt readathon, Shiftathon, som er et helt nyt readathon, der fokuserer på urban fantasy, og her passer både månedens serie og A-Z titler perfekt. 
Derudover har jeg ikke de store planer for februar, udover lidt planlagt kollegahygge og et par småprojekter herhjemme, og så selvfølgelig arbejde. 

Hvordan var jeres januar? Fik I læst nogle gode bøger, eller havde I, ligesom jeg, meget blandede læseoplevelser?

Ingen kommentarer: