søndag den 30. juni 2019

Læsestatus for juni

(Reklame - indlægget indeholder anmeldereksemplarer og boggaver)

Juni var travl. Meget travl. Mens kolde og varme dage afløste hinanden, forsvandt tiden næsten bogstaveligt mellem hænderne på mig.
I juni gik det meste af arbejdstiden med Fantasyfestivalsarbejde. Programmet skulle gøres klart til grafikeren, standplanen skulle justeres og gøres helt færdig, og hjemmesiden skulle både opdateres til en ny version, og have årets program og aktiviteter lagt på, inden jeg kunne gå på sommerferie. Billetterne blev sat til salg i midten af måneden, og derudover har jeg haft travlt med at lægge tekster klar i loggen på Fantasyfestivalens facebook-side, så der også kommer indlæg på, mens jeg holder en tiltrængt sommerferie.
Den tid, som ikke gik med festivalsarbejde, bestod af ekstravagter, da flere af mine kolleger allerede gik på ferie fra midten af juni, og der jo skulle være nogen til at passe bibliotekerne imens.
Også på hjemmefronten var der pres på. Familien blev ramt af pludselig og alvorlig sygdom, hvilket betød sygebesøg i Aarhus, og det er desværre kun et spørgsmål om tid, før jeg må tage turen nordpå endnu en gang, denne gang til begravelse.
Jeg sluttede også måneden af med en sommerforkølelse, som forhåbentlig forsvinder hurtigt igen. For det ville da være for surt at tilbringe ferien med at være syg.
Det store pres både på arbejdet og privat betød også, at jeg desværre ikke fik læst så meget som jeg gerne ville i juni. Overskuddet var der simpelthen ikke, og bloggen har derfor ligget en del stille i juni. Jeg fik dog lavet en ny Top 10 Liste, som jeg længe har haft i støbeskeen, i anledning af Sankt Hans, og fik også besvaret et enkelt book tag, så helt død har bloggen trods alt ikke været.
Nu står den så på tre ugers sommerferie, og jeg håber, det betyder, at energien og læseoverskuddet vender tilbage. For begge dele har været savnet. Jeg skal i år, for første gang nogensinde, ikke nogle steder hen i sommerferien, og skulle derfor have god tid til at få læst en masse, lave udskudte småprojekter og nusse i haven. Og vigtigst af alt: Slappe helt af, så jeg kan få opladet mine batterier, inden det for alvor går løs med Fantasyfestivalen i august og september.
Inden da er dog tid til at gøre status over juni måneds læsning. Som sagt fik jeg ikke læst ret mange bøger i juni, men det lykkedes mig da at få læst det bind jeg manglede i månedens serie, The Lady Janies af Cynthia Hand, Brodi Ashton og Jodi Meadows. Desværre fik jeg ikke læst hverken maj eller juni måneds valg fra FairyLoot-krukken. Jeg har stadig en måned til at få læst juni måneds valg, Grace and Fury af Tracy Banghart, selvom jeg tvivler på, at jeg får det gjort, da jeg ikke er specielt interesseret i bogen, men maj måneds valg, Heart of Thorns af Bree Barton, ryger tilbage i krukken til en anden gang, da jeg stadig er interesseret i at læse den.
Og så må det være tid til at vise de bøger frem, jeg trods alt fik læst i juni.

Som altid starter jeg med anmeldereksemplarerne. I juni fik jeg læst 4 anmeldereksemplarer og boggaver, tilsendt af søde forlag.
Bøgerne er:

Nicole Boyle Rødtnes: Medaljonen (Medaljonen 1-3)
Anmeldereksemplar fra Forlaget Alvilda. 
Serien er slut.

Anna Day: Fandom (Fandom 1)
Anmeldereksemplar fra Politikens Forlag. 
Serien er påbegyndt og ajour. 

Meik Winding: Den lille bog om hygge
Boggave fra forlaget Turbine.

Taran Matharu: Novicen (Påkalderen 1)
Anmeldereksemplar fra Forlaget Forår. 
Serien er påbegyndt. 

Månedens serie fra seriekrukken var The Lady Janies af Cynthia Hand, Brodi Ashton og Jodi Meadows, hvor jeg kun manglede at læse et enkelt bind, for at komme ajour med serien.
Bogen er:

Cynthia Hand, Brodi Ashton og Jodi Meadows: My Plain Jane (The Lady Janies 2)
Serien er ajour. 

Det meste af min læsning i juni bestod af tegneserier. Hele 21 styk blev det til, og alle i den samme serie.
Tegneserierne er:

Mort Walker:
Der røg orloven, Juan! (Basserne 100% 26)
S'janten i van(d)skeligeheder (Basserne 100% 28)
Så må du lave en ny! (Basserne 100% 29)
Når der går ged i den! (Basserne 100% 30)
Når der går kage i det! (Basserne 100% 31)
Middagsluren slutter nu! (Basserne 100% 32)
Hvem kommer sidst i vandet? (Basserne 100% 33)
Ikke så meget shampoo, Fjotte! (Basserne 100% 34)
Så er der dømt køkkentjeneste, Jens Fup! (Basserne 100% 35)
Det er ikke morsomt! (Basserne 100% 36)
Godt med noget varmt i kulden! (Basserne 100% 37)
Den er for tyk, den ærtesuppe! (Basserne 100% 38)
Det her bliver en god dag! (Basserne 100% 39)
Der er plads til alle! (Basserne 100% 40)
Kokkens fristelser (Basserne 100% 41)
Vi hygger os! (Basserne 100% 42)
Sådan et uvejr regner jeg ikke for noget særligt (Basserne 100% 43)
Nu er det jul igen! (Basserne 100% 44)
Fin stil, Jens Fup! (Basserne 100% 45)
Nu falder der brænde ned! (Basserne 100% 46)
Få så fart på, Jens! (Basserne 100% 47)

Ialt fik jeg læst 5 bøger og 21 tegneserier. Af dem var 3 anmeldereksemplarer, 1 var en boggave og 1 var på engelsk. Jeg fik afsluttet 1 serie, påbegyndt 2, og kom ajour med 1 anden serie.
Juli står på lystlæsning. Jeg vil stadig gerne have læst nogle flere af de anmeldereksemplarer, jeg har liggende, men vil primært læse bøger fra mine egne hylder, og gerne andre genrer end fantasy. Derudover håber jeg så småt at få begyndt på stakken af de bøger, jeg gerne vil have læst inden årets Fantasyfestival. Og så selvfølgelig månedens FairyLoot-valg og serie.
Juli måneds valg fra FairyLoot-krukken er Beyond A Darkened Shore af Jessica Leake, som lyder rigtig spændende. Månedens serie er Reckless eller Mirrorworld (serien har 2 forskellige titler) af Cornelia Funke, hvor jeg pt. mangler 2 bind, for at komme ajour med serien.
Ellers står juli på sommerferie, afslapning og måske en enkelt biograftur for at se Spider-man: Far from Home.

Fik I læst nogle gode bøger i juni? Og hvad er jeres sommerferieplaner i år? 

4 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Det lyder nu meget godt med tre uger uden planer :)

Vi har kun to uger denne gang (håber på at tage på en lidt længere ferie senere i år eller næste år). Den første uge står på ferie i Frankrig med familien. Det plejer heldigvis at være ret afslappende. Anden uge er derhjemme, og her har vi ingen planer. Forhåbentlig er vejret til at ligge på et tæppe ude i haven med en god bog i hånden.


Mvh.
Den lille Bogblog

Kirsten Bloch sagde ...

@Den lille Bogblog. Ja, jeg glæder mig også. Og rigtig god ferie. Der skulle i hvert fald være varmt i Frankrig, så det skal nok blive dejligt. Og lad os krydse fingre for, at det danske sommervejr arter sig i år.

Anita Reads sagde ...

Pyh, det lyder som en god ide med lidt ferie til dig. Er ked af at høre det med din familie.

God sommerlæsning til dig.
For øvrigt har jeg lige bestilt ekstrabilletter til Fantasy festivalen. :D

Kirsten Bloch sagde ...

@Anita Reads. Tak.
Dejligt, at du kommer til Fantasyfestivalen igen i år. Jeg håber, den lever op til sidste års oplevelse. Og også god sommerlæsning til dig:)