fredag den 1. januar 2021

Læseplan for 2021

Det er sjette gang, jeg kaster mig ud i at lave en læseplan for det kommende år, og jeg nyder både at planlægge det kommende år, og løbende igennem året at kunne tjekke, hvor langt jeg er kommet med de forskellige udfordringer. Jeg planlægger i år både at genbruge et par udfordringer fra tidligere år, og at kaste mig ud i en helt ny udfordring.Som I ved, hvis I følger bloggen, er det kun bøger fra de fantastiske genrer, som jeg anmelder på siden. Det betyder, at enkelte af de bøger jeg læser i årets løb, kun figurerer i de månedlige statusindlæg, som jeg fortsætter med i 2021, men den komplette liste over årets læste bøger kan altid findes på min Goodreads-side, hvor man kan få et hurtigt overblik over min fremgang i løbet af året.
Igen i år deltager jeg i Goodreads-læseudfordringen, og læsemålet er, ligesom i 2020, sat til 130 bøger. Selvom jeg læste 177 bøger i 2020, har jeg ikke tænkt mig at sætte målet op, da jeg også har et par tykkere bøger, jeg gerne vil have læst i løbet af året, og gerne vil have ro til også at kunne læse lidt mindre i nogle måneder. Jeg tæller kun "rigtige" bøger med i læseudfordringen, så tegneserier og graphic novels vil kun figurere på de forskellige måneders læsestatus.
Jeg har igen i 2021 planer om at deltage i forskellige readathons, blandt andet TFF Readathon og Dewey´s 24 Hour Readathon, foruden mit helt eget readathon, All Dragons Readathon, som vender tilbage i december 2021. Skulle der dukke andre interessante readathons op i årets løb, er det heller ikke umuligt, at jeg også deltager i dem.

Jeg har i år fire læseudfordringer, hvoraf tre er gengangere, mens den fjerde er helt ny.

Første udfordring er den serieudfordring, som jeg nu har kørt med i tre år. Selvom det gik i stå her i slutningen af året, så synes jeg, idéen med seriekrukken fungerer, og hjælper mig med at komme videre med nogle af de serier, som jeg måske ellers har glemt lidt. Jeg har været alle sedlerne igennem, og har sorteret dem fra, hvor jeg har fået læst serierne, samt tilføjet de nye serier, som jeg har påbegyndt i 2020, og seriekrukken indeholder, ved årets start, 59 serier. Hver måned trækker jeg en serietitel fra krukken, og skal så, som minimum, have læst en bog i serien, før måneden er slut. Bliver jeg ikke færdig med serien, ryger sedlen tilbage i krukken, til næste gang jeg trækker den. Enkelte serier er det så lang tid siden jeg har læst, at jeg nok bliver nødt til at genlæse de første bind, men forhåbentlig kan jeg huske hvor jeg er kommet til i de fleste serier. Jeg har valgt ikke at smide anmeldereksemplarer i glasset, da de gerne skulle læses snarest, og det derfor ikke giver mening at putte dem i glasset. Skulle jeg få lyst til, i årets løb, at læse videre i en serie, som befinder sig i glasset, uden at have trukket den, er det ikke forbudt. Bliver jeg færdig med serien, og trækker sedlen senere, trækker jeg bare en ny seddel i stedet for.

Anden udfordring går ud på at afslutte flere serier. Som nævnt er jeg pt. i gang med 59 serier fra mine egne reoler, og det tal skal gerne ned. 23 af serierne mangler jeg endda kun at læse 1 eller 2 bind i, for at kunne krydse dem af listen over igangværende serier. Derfor har jeg besluttet, at jeg hver måned skal færdiglæse minimum 1 serie. Jeg vil derfor hver måned supplere serien fra seriekrukken med en anden serie fra reolen hvor jeg kun mangler at læse 1 eller 2 bind, så jeg på den måde får færdiglæst i hvert fald 1 serie per måned.

Tredje læseudfordring ligner serieudfordringen en hel del. Jeg startede udfordringen i 2019, og selvom det ikke er gået helt så godt, som jeg havde håbet, så har jeg alligevel tænkt mig at fortsætte med den i 2021. Det er selvfølgelig FairyLoot-udfordringen jeg tænker på. Ligesom med serieudfordringen trækker jeg hver måned en seddel fra et glas med FairyLoot-bøger, og jeg har så to måneder til at få bogen læst, smide den ud, eller bestemme mig for at give den en chance igen senere. Der er ved årets start 10 titler i krukken, og forhåbentlig er der betydeligt færre tilbage, når 2021 er slut. 

Fjerde læseudfordring er A-Z TBR-udfordringen, som jeg første gang prøvede kræfter med i 2020. Selvom jeg ikke nåede helt i mål, så var jeg glad for udfordringen, og har derfor igen lavet en liste over bøger, hvis titler begynder med de første 26 bogstaver i alfabetet. For at gennemføre udfordringen skal jeg læse 2-3 bøger fra listen om måneden, og jeg håber, at jeg ved at sprede titlerne ud på den måde, vil komme igennem hele listen, og ikke, som i 2020, glemme dem, og først for alvor komme i gang med at læse dem sidst på året. Det er ikke tanken, at jeg starter læsningen med A-titlen, og slutter med Z-titlen, men i stedet har jeg tænkt mig at plukke dem, som det passer ind, og som jeg har lyst til, da jeg tror, det er bedre for motivationen. Alle titler fra min A-Z TBR kan ses her, hvor jeg også løbende streger dem ud, efterhånden som jeg får dem læst.

Udover læseudfordringerne vil jeg fortsætte med mine Top 10-Lister. Målet er en ny liste hver tredje måned - hver måned er simpelthen for meget, da de tager temmelig lang tid at lave - og så får vi se hvordan det går. Jeg har i hvert fald masser af idéer til listerne.
Jeg har også planer om at lave flere Book Tag-indlæg, da jeg synes, de er en sjov måde at fortælle om mine læsevaner, og samtidig kan jeg se på statistikken, at det er nogle af de indlæg, som bliver læst meget, så jeg går ud fra, det betyder, at I også synes de er sjove.
Jeg fortsætter med at lave statusindlæg hver måned, og her fortæller jeg også hvordan det går med de forskellige læseudfordringer. Jeg synes, indlæggene fungerer godt, og de er i hvert fald med til at give mig et overblik over, hvordan læsemåneden er gået.
Jeg fortsætter også med at lave månedlige Book Hauls i 2021. Det er en god måde for mig at få overblik over, hvor mange nye bøger jeg egentlig får ind ad døren, og jeg kan se på statistikken, at det også er nogle indlæg, der bliver læst meget. Jeg håber stadig at få begrænset mit bogkøb, så jeg faktisk også kan nå at få bøgerne læst, men nu får vi se, hvordan det kommer til at gå.
I december vil jeg igen afholde All Dragons Readathon, ligesom jeg i juli gentager successen med #sænkmintbr. 
Derudover håber jeg at få tid til at genlæse nogle af mine yndlingsbøger i løbet af året. For selvom jeg får mange nye spændende bøger ind ad døren, så vil jeg også gerne kunne genopdage magien i de gamle.

Hvordan det kommer til at gå med 4 boglige udfordringer vil vise sig, men jeg glæder mig i hvert fald til at komme i gang.

Årets første serie fra seriekrukken er Caraval af Stephanie Garber, og da der kun er to bind tilbage i serien, burde jeg kunne få den færdiglæst i januar. Supplementsserien bliver Six of Crows af Leigh Bardugo, hvor jeg kun mangler at læse et enkelt bind, som ovenikøbet står på min A-Z TBR. Første FairyLoot-bog bliver The Cruel Prince af Holly Black, som er første bind i trilogien The Folk of the Air. Bogen er en af de mest hypede bøger på BookTube overhovedet, og jeg er temmelig spændt på, om jeg vil synes om den. Min anden A-Z-bog i januar bliver An Ocean at the End of the Lane af Neil Gaiman, da den, i modsætning til ovenstående bøger, er forholdsvis kort. Derudover vil januars læsning primært komme til at bestå af anmeldereksemplarer, da jeg er kommet temmelig langt bagud med dem, og gerne vil have indhentet lidt af efterslæbet, før vi kommer alt for langt ind i 2021. 

Ingen kommentarer: