lørdag den 1. januar 2022

Læsestatus for december og 2021

(Reklame - indeholder anmeldereksemplarer)

December er slut, og med den også 2021, og det betyder, at det er blevet tid til at gøre status over måneden - og året - der gik. 
Da jeg både laver den sædvanlige månedsafslutning og status over året der gik, bliver indlægget denne gang noget længere, end det plejer at være. Så sæt jeg godt tilrette med en kop te, kaffe og måske en snack eller to, og læs med, mens jeg siger farvel til måneden og året der gik. 
Jeg lægger ud med decembers læsestauts. 

December var en lidt mærkelig måned. Selvom vi i år ikke blev hjemsendt på bibliotekerne - og gudskelov for det - så bød måneden på mere hjemmearbejde - og flere Teams-møder - end det har været normen i et stykke tid, og samtidig havde jeg flere vagter end sædvanligt, både grundet julen og kollegahjælp. 
I december afholdt jeg, traditionen tro, mit helt eget readathon, All Dragons Readathon, der i år dog desværre ikke blev den store succes. Et statusindlæg er på vej, men den korte forklaring er, at jeg mere var i humør til julebøger og genlæsninger, end dragebøger, og gav mig selv lov til at læse det, jeg havde lyst til, for ikke at ende året med en læsetørke. Alligevel endte december med at være årets bedste læsemåned, og med 5 minutter tilbage af året lykkedes det mig endda at gennemføre mit Goodreads-læsemål. Men mere om det senere i indlægget. 
På hjemmefronten lagde jeg december ud med en omgang influenza (ovenikøbet på den dag, hvor jeg skulle have influenzavaccinen), som tog en del energi. Julen blev, traditionen tro, holdt hos min bror og svigerinde i Thy, og jeg nåede også et smut forbi Aarhus for at besøge mine forældre og min mormor. Nytårsaften tilbragte jeg, som jeg plejer, alene sammen med katten, hvor jeg fik læst en del, mens vi ventede på, at nytårsbragene holdt op, så vi kunne komme i seng. 
På mandag venter en ny uge, med både en del hjemmearbejde og udlånsvagter, men inden da venter et par dages afslapning. 
Og så må det vist være tid til at vise de bøger, jeg fik læst i december, frem. 

Som altid starter jeg med anmeldereksemplarerne. I december fik jeg læst et anmeldereksemplar, nemlig:

Andreas Palmaer og Peter Bergting: Julens monstre
Anmeldereksemplar fra Turbine forlaget. 

Jeg endte med kun at få læst 3 bøger til All Dragons Readathon, hvoraf den ene var en udskiftning på min TBR. 
Bøgerne var:


Serien er slut. 


I december var jeg i den grad i humør til at læse julebøger, og jeg fik læst hele 12 styk, hvoraf 8 var genlæsninger.
Bøgerne var:

Ashley Elston: 10 blind dates

Charles Dickens: Et juleeventyr

Steen Steensen Blicher: Juleferierne

R.S. Söderström: Piggy - den store flugt fra juleaften

Andreas Palmaer og Peter Bergting: Julens monstre
Anmeldereksemplar fra Turbine forlaget. 

Christine Bonde: Større end os

Flemming Jensen: De dansk-vestindiske nisser

Benni Bødker og John Kenn Mortensen: Julebestiariet


Francesca Hornak: Julen varer længe...

J.R.R. Tolkien: Julemandens breve

Astrid Lindgren: Jul i stalden

Derudover fik jeg genlæst 6 andre bøger, nemlig:


Antoine De Saint-Exupéry: Den lille prins

Jørn Riel: Pigen som søgte havets mor

Kay Thompson: Louise

Fredrik Backman: Ting, min søn skal vide om verden

Emil Blichfeldt og Cecilia Blichfeldt: Hunden, der troede den var en isbjørn

Jeg fik også læst 5 bøger, der ikke passede ind i kategorierne ovenfor. 
Bøgerne var: 


Lise Bidstrup: En som Nora

Ludwig Bemelmans: A Madeline Treasury
Serien er slut. 

Oscar Wilde: Canterville-spøgelset og Lord Arthur Saviles forbrydelse

Angie Sage: Septimus Heap - The Magykal

Sidst, men ikke mindst, fik jeg læst en lille stak tegneserier. 7 styk blev det til, og de er:

Jim Davis:
Orangeade i G-dur (Garfield farvealbum 23)
Femti, nemlig´! (Garfield 50)
Spise med grise (Garfield 59)
Garfield overvejer (Garfield 60)
Garield holder hvis jul (Garfield 63)

Mort Walker:
Basserne 1984
Basserne 1985

I alt fik jeg læst 25 bøger og 7 tegneserier i december. Af dem var 1 et anmeldereksemplar, 14 genlæsninger (hvis vi ikke tæller tegneserierne med), 5 billedbøger og 2 på engelsk. Jeg fik færdiglæst 2 serier og kom ajour med 1. 
Hvad der skal ske på bogfronten i januar venter jeg lidt med at fortælle om. Der kommer nemlig et indlæg senere i dag med læseplanerne for 2022. Men jeg vil i hvert fald have læst de bøger færdige, jeg er i gang med, og så skal anmelderstakken bringes ned. 

På bogfronten var 2021 et dårligt år. Selvom jeg lige akkurat nåede i mål med mit Goodreads-læsemål, så var min læsning året igennem meget ujævn, med lange perioder, hvor jeg stort set ikke læste noget, og derfor tyede til korte bøger og genlæsninger, for at få gang i læsningen igen. På positivsiden betød det, at jeg fik genlæst nogle af mine favoritter, men på negativsiden betød det, at jeg, bortset fra mit Goodreads-læsemål, ikke fik gennemført nogle af årets læsemål, og stadig er langt bagud med at få læst de anmeldereksemplarer, jeg har liggende. Faktisk endte jeg med halvvejs gennem året at lukke ned for nye aftaler om anmeldereksemplarer, for at få indhentet noget af efterslæbet, men selvom det hjalp, er jeg endnu ikke kommet i mål. 

Men lad os starte med den læseudfordring, jeg faktisk gennemførte i år. Igen i år havde jeg sat mit Goodreads-læsemål til 130 bøger. Selvom jeg lige nøjagtigt nåede i mål med den, så kæmpede jeg også med at få læst i store dele af året, og jeg har derfor bestemt mig for at sætte tallet ned i 2022. Men mere om det i et senere indlæg.
Lidt statistik fra Goodreads: 




Som man kan se, var kvaliteten af de bøger, jeg fik læst, rigtig god. Langt de fleste af bøgerne fik 4 eller 5 stjerner (hvilket dog ikke er helt retvisende, da jeg også opererer med halve stjerner, og derfor nogle gange runder op), og gennemsnittet ligger på 4 stjerner. Ifølge Goodreads har jeg læst 29557 sider, hvilket er en del mindre end tidligere år, og hænger sammen med, at jeg i 2021 læste flere korte bøger end jeg plejer, med et gennemsnitssidetal på 227 sider. Generelt ligger sidetallet dog en del højere, da tegneserier og graphic novels ikke tælles med på Goodreads, men det ændrer ikke på det overordnede billede. 

Jeg havde i 2021 opstillet 4 læseudfordringer til mig selv, som jeg dog alle endte med at sætte på pause halvvejs gennem året, da overskuddet simpelthen ikke var der. 
Den første var en serieudfordring, hvor jeg fra årets start havde skrevet alle de serier ned, som jeg var i gang med, og puttet dem i et glas. Hver måned trak jeg så en serie fra glasset, og meningen var så, at jeg skulle læse videre i serien, og potentielt færdiglæse den. Det gik ok i starten af året, men gik desværre i stå i efteråret, hvor jeg endte med at sætte udfordringen på pause. Alligevel har jeg tænkt mig at fortsætte med udfordringen i 2022, da jeg synes, det er en fin måde at komme videre med nogle af de serier, jeg er gået i stå i.
Anden læseudfordring gik ud på at afslutte flere serier. Her var målet at afslutte minimum en serie per måned, hvilket desværre ikke var den store succes, og jeg kom ret hurtigt fra idéen igen. Jeg vil dog stadig gerne have afsluttet flere serier, og har en plan til en ny udfordring i 2022. 
Den tredje læseudfordring lignede serieudfordringen en del. Jeg har ikke været ret god til at få læst mine FairyLoot-bøger, og derfor puttede jeg, fra årets start, alle titlerne i et glas, og trak så en hver måned, som jeg havde to måneder til at få læst, eller bestemme, om jeg stadig var interesseret i. Desværre kom jeg aldrig rigtig i gang med denne udfordring. For selvom jeg startede året ud med at trække titler fra krukken, så fik jeg ikke læst en eneste af dem. Til gengæld endte jeg med at sælge et par stykker af bøgerne, så der nu ikke er helt så mange tilbage i krukken. Jeg kan dog stadig godt lide idéen, og har tænkt mig at fortsætte udfordringen i 2022. Forhåbentlig med større succes.
Fjerde læseudfordring var en A-Z TBR for hele året, som gik ud på at læse bøger, hvis titler begyndte med de første 26 bogstaver i alfabetet. Titlerne kan ses her. Selvom jeg ikke nåede i mål med udfordringen, da jeg, grundet perioderne med manglende læseoverskud, endte med at sætte udfordringen på pause halvvejs gennem året, så fik jeg faktisk læst 5 af bøgerne. Og selvom det ikke var den store succes i år, så har jeg tænkt mig at gentage udfordringen i 2022, hvor jeg håber at kunne nå i mål med den. 

I 2021 deltog jeg i flere readathons, selvom også de blev sat på pause i perioderne med manglende læseoverskud. I marts deltog jeg i både The Backlist Readathon og TFF Readathon. I april stod den på Dewey's 24 Hour Readathon, i maj på DoTheThingAThon og i december på All Dragons Readathon. Så vidt kalenderen tillader det, har jeg planer om at deltage i dem alle igen i 2022. 

Efter et år kun med online-arrangementer kunne vi i år endelig igen komme til bogfestivaler, og i september afholdt vi igen Fantasyfestival i Esbjerg, hvilket var en fantastisk succes. I november vendte også BogForum tilbage, og det var skønt igen at kunne komme afsted. 

Op til Fantasyfestivalen deltog jeg som en del af bogbloggerpanelet i udvælgelsen af bøgerne til årets shortlist til Dansk Fantasy Pris, og det var virkelig sjovt at være en del af processen. 

På bloggen fortsatte jeg med at lave book hauls og månedlige statusindlæg, ligesom det blev til et enkelt book tag, og en enkelt Top 10 Liste. Alle fire vender tilbage i 2022. I juli gentog jeg læseudfordringen var 2020, hvor jeg, under hashtagget #sænkmintbr, bad om hjælp fra bloggens følgere på Facebook og Instagram til at finde sommerlæsningen blandt de ulæste bøger på mine reoler. Jeg fik endnu en gang langt flere forslag, end jeg kunne nå at læse, og har bestemt mig for at gentage udfordringen i 2022. 

I 2021 fortsatte væksten af følgere på bloggens sociale medier. I skrivende stund følger 1247 med på Instagram, mens 549 følger med på Facebook. Tak til jer, der er kommet til i det forløbne år, og til jer, der har fulgt bloggen trofast i årenes løb. Jeg håber, I bliver hængende, og fortsat har lyst til at følge mine læseeventyr. 

Privat var 2021 et mærkeligt og hårdt år. Året startede ud med nedlukning, og fortsatte med skiftende restriktioner, regler og hjemmearbejdsrunder, hvilket tog hårdt på både det mentale overskud og humøret. Selvom det blev til enkelte besøg fra mine forældre, en udskudt sølvbryllupsfest i juni, hvor vi midlertidigt måtte lidt mere, sommerferie i mine forældres sommerhus, og en smuttur til Thy til min nevøs fødselsdag, så føltes året meget langt, og selvom jeg mentalt kunne slappe lidt mere af, da vaccinen først var i hus, så fortsatte det med at være hårdt for humøret. Efterårets bogfestivaler hjalp på humøret, men perioder med sygdom (blandt andet en halsvirus, der slog mig ud lige efter Fantasyfestivalen, og fortsatte i det uendelige) førte til manglende overskud, og tog tid at komme ovenpå efter. Og selvom katten helt klart har nydt at have mig mere hjemme, så glæder jeg mig til vi forhåbentlig snart vender tilbage til tiden før pandemien, og til at se også den fjernere familie igen. Selv for en introvert kan det altså blive for meget med tvungen hjemme- og alenetid. 

Til slut vil jeg gerne sige tak til alle de forfattere og forlag som har givet mig så mange dejlige læse- og bogoplevelser i 2021, og ikke mindst til jer, kære læsere, som har fulgt med, kommenteret, og forhåbentlig er blevet inspireret til jeres egne læseoplevelser.
Tak for 2021, og på gensyn i 2022.


Ingen kommentarer: