mandag den 31. juli 2017

Læsestatus for juli

Juli er slut, og, selvom det ikke har været en god måned på vejrfronten, så har det på mange andre måder været en fantastisk måned. Jeg startede måneden med tre ugers tiltrængt sommerferie, hvor jeg både fik lavet praktiske ting i forhold til mit huskøb og forestående flytning, og også havde 14 dages afslappende ferie i mine forældres sommerhus. Ferien blev tilbragt med familiebesøg, 1-års fødselsdag, og masser af bøger, og der er da heller ingen tvivl om, at jeg til dels kan takke ferien for en helt forrygende læsemåned.
Juli blev afsluttet med stor havefest i anledning af min mors 60-års fødselsdag. Det var en rigtig hyggelig dag og aften, med sange, taler og festligt indslag ved min bror og mig.
Desværre endte måneden med et hold i ryggen grundet træk, en skæv stol og en lang togtur, og månedens sidste dag har derfor været tilbragt med smertestillende piller og forsøg på at finde en stilling som ikke gør ondt.
Månedens læsetema var Blandede genrer, og det betyder, at samtlige bøger jeg har læst faktisk passer ind denne gang. Selvom der har været lidt stille på bloggen i månedens løb, så har jeg faktisk fået læst rigtig mange bøger. Men fordi de fleste af dem ikke har været fantasy eller de andre genrer jeg anmelder på bloggen, så har jeg skrevet færre anmeldelser end ellers.
Uden videre indledning kommer her en gennemgang af månedens bøger.
Vi starter som altid med anmeldereksemplarerne.

I juli fik jeg læst 2 anmeldereksemplarer.
Bøgerne var:

Adam Silvera: Fortid er alt jeg har
Anmeldereksemplar fra Gyldendal. Anmeldt på bookeater.dk

Thomas Kampmann Olsen: Mimesis
Anmeldereksemplar fra Science Fiction Cirklen og forfatteren.


Jeg fik også læst 2 af de bøger jeg modtog til mit allerførste Bogbloggertræf i 2015.
Bøgerne var:

Emma Straub: Feriegæster
Gave modtaget fra Gads Forlag.

Koethi Zan: Du må aldrig...
Gave modtaget fra Forlaget Punktum. 

Derudover fik jeg gjort et ordentligt indhug i mine ulæste bøger. Hele 16 styk fik jeg læst, hvilket jeg er rigtig godt tilfreds med. En del af dem var ovenikøbet på engelsk, og jeg fik desuden afsluttet 3 serier.
Bøgerne var:

Daniel Smith: How to think like Sherlock

Jørn Riel: Mit livs skrøne

Fredrik Backman:
Ting, min søn skal vide om verden
Britt-Marie var her

Douglas Adams: The Ultimate Hitchhiker´s Guide (Hitchhiker´s Guide to the Galaxy 1-5)

Gayle Forman: Bare en dag (Bare en dag 1)

Astrid Lindgren: Krigsdagbøger 1939-1945

Laurie R. King: The God of the Hive (Mary Russell and Sherlock Holmes 10)
Serien er i gang.

Tom Buk-Swienty: Tommy og Tanne - Det store i livet

Brandon Sanderson: Kalamit (Fortropperne 3)
Serien er slut. 

Brandon Sanderson:
Alcatraz and the Evil Librarians (Alcatraz and the Evil Librarians 1)
The Scrivener´s Bones (Alcatraz and the Evil Librarians 2)
The Knights of Crystallia (Alcatraz and the Evil Librarians 3)
The Shattered Lens (Alcatraz and the Evil Librarians 4)
The Dark Talent (Alcatraz and the Evil Librarians 5)
Serien er slut.

Eoin Colfer: Og noget andet er (Hitchhiker´s Guide to the Galaxy 6)
Serien er slut.

Jeg fik også læst 2 biblioteksbøger, hvilket betød endnu en afsluttet serie.
Bøgerne var:

Gayle Forman:
Bare et år (Bare en dag 2)
Bare en nat (Bare en dag 2,5)
Serien er slut.

Og så fik jeg læst 1 tegneserie og 2 jumbobøger. Jumbobøgerne er dog ikke med på billederne, da de bor i mine forældres sommerhus.
De var:

Achdé og Jul: Det forjættede land (Lucky Luke)

Walt Disney:
175
Fremtidsbogen

Ialt fik jeg læst 22 bøger, 1 tegneserie og 2 jumbobøger. Heraf var 2 anmeldereksemplarer, 2 gaver og 2 biblioteksbøger. Jeg fik afsluttet 4 serier, og fik læst hele 8 af mine engelske bøger.
Juli måned må derfor siges at have været en forrygende læsemåned, og jeg er da også kommet hele 30 bøger forud i min Goodreads-udfordring. I juli fik jeg læst fantasy, science fiction, biografier, en krimi, en thriller, Young Adult, tegneserier, og romaner for voksne, så det har virkelig været nogle blandede genrer.
August bliver dog næppe en ligeså god læsemåned. Jeg er begyndt på arbejde igen, og har derfor ikke helt så meget læsetid, og mon ikke også overskuddet bliver mindre, nu slutspurten på årets Fantasyfestival for alvor går i gang.
Læsetemaet for august er Genfortællinger, og jeg håber at få læst i hvert fald et par af de eventyrgenfortællinger jeg har stående på hylderne. Derudover satser jeg på at få læst en del af de anmeldereksemplarer jeg har liggende, så jeg kan få gjort nogenlunde rent bord inden september, hvor jeg af erfaring ved, at jeg ikke får læst ret meget.

Hvordan har jeres læsemåned været? Og har I også fået læst igennem i jeres ferier?

3 kommentarer:

Lotte Eskildsen sagde ...

Hold da op det var da noget af en læsebunke :-) Men sikke nogle gode bøger. Jeg har også fået læst en hel del i juli, og selvom jeg hellere havde siddet og læst dem i olen, så er det nu hyggeligt at læse i regnvejr :-)

Kirsten Bloch sagde ...

@Lotte. Ja, mængden kom også noget bag på mig. Dejligt at du også har fået læst en masse i juli.

Piskeriset sagde ...

Iiiiimponerende! :D
Jeg er i gang med anden uge af min sommerferie. I sidste uge var jeg på ferie i Frankrig, og her lykkedes det mig at læse 6 bøger, selvom der også skulle være tid til at svømme i poolen og nippe rosé på terrassen :D


Mvh.
Den lille Bogblog